Nikon Z 800/6.3 VR S

Nejlepší volba pro "ptáčkaře"?

 

1.0 1.1 1.2 1.4 1.6 1.8 2 2.2 2.5 2.8 3.2 3.5 4 4.5 5.0 5.6 6.3 7.1 8 9 10 11 13 14 16

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

01.06.2025 objektiv oznámen 6.4.2022 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.

Přehled objektivů Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Přehled objektivů všech výrobců s bajonetem "Z"

Když se mi naskytla možnost otestovat objektiv Nikon s ohniskovou vzdáleností 800 mm, neváhal jsem ani okamžik. Pokud si budete chtít někdy v Čechách vzít dovolenou, zeptejte se, zda si na termín vaší dovolená náhodou nepůjčuji objektiv. Jakmile to udělám a objektiv dorazí, tak - na jaře a v létě začne pršet, na podzim bude mlha celý den a v zimě bude hustě sněžit. Zatím mi to vychází tak na 90%. I tentokrát tomu nebylo jinak a jakmile jsem objektiv naložil do auta a ujel 20 km, začalo drobně pršet a déšť za další hodinu přešel v hustý liják. Naštěstí po návratu do výchozí lokality vyšlo na pár desítek minut sluníčko. A tak je to někdy první den vždy :(

Ale dost bylo stížností. Objektiv této ohniskové vzdálenosti je již taková "královská třída" - tam řadím objektivy s cenou nad 100 tisíc Kč. "Papežská" třída začíná potom na 300 tisících. Zatímco objektivů pokrývajících ohniskovou vzdálenost 400 mm je na trhu celkem dost, tak nad tuto ohniskovou vzdálenost je jich již podstatně méně a nad 600 mm je jich již jako šafránu a to napříč všemi výrobci objektivů. Na Nikon lze v současné době v této ohniskové vzdálenosti zakoupit pouze 2 objektivy - s F bajonetem Nikon 800 mm f/5,6 E AF-S FL ED VR - bratru za 500.000,- Kč (na objednávku, již se nevyrábí a možná je ještě někde na světě skladem, cca 4.6 kg ) a zde testovaný Nikon Z 800/6.3 VR S za cca 155 -170.000,- Kč, cca 2.4 kg. Když se podíváte na ty ceny, tak se vám hned bude zdát zetková 800 levná :)

Každopádně si tento objektiv koupí ti, kteří na něj mají a potom ještě ti, kteří jej opravdu potřebují. Proti F verzi má Z verze sice trochu nižší světelnost (ale je to pouze o 1/3 EV), ovšem skoro poloviční hmotnost a o 16 menší délku - za zmenšení rozměrů vděčí jiné konstrukci - použít PF členu (Phase Fresnel). Phase Fresnel člen je tvořen soustavou koncentrických kruhových „schodů“ (zón), které lámou světlo podobně jako klasická čočka, ale s výrazně menší tloušťkou a hmotností. Díky této konstrukci je PF člen mnohem tenčí a lehčí než tradiční skleněná čočka stejné optické síly. PF členy mohou být náchylnější k určitým typům odlesků (tzv. „ring flare“), proto je důležitá speciální povrchová úprava (například Nano Crystal Coat), která je u tohoto objektivu použita.

Ostatně Nikon má s konstrukcí "PF" objektivů již dostatečné zkušenosti - vzpomeňme jen na AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR (2015) nebo na vynikající AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR (2018). Zde testovaný objektiv je zatím jediným v řadě Z, který tuto konstrukci používá a zároveň je to v současné době na Z bajonetu objektiv s nejdelší ohniskovou vzdáleností, který si můžete koupit.

 Technické parametry

 

Parametr/Objektiv - Made in China

Ohnisková vzdálenost

 800 mm

Maximální světelnost

 6.3

Úhel pohledu (diagonální)

 FX: 3°10´, formát DX: 2 °

Minimální zaostřovací vzdálenost

 5 m

Průměr filtru

 46 mm - zásuvný kruhový polarizační filtr C-PL460 (Drop-in) - za cca 11.000,- Kč

Maximální průměr

 140 mm

Délka

 385 mm

Hmotnost

 2.385 g

Lamely clony

 9

Minimální světelnost

 32

Standardní příslušenství

 Pouzdro CL-L3, sluneční clona HB-104, zadní krytka LF-N1, přední fusak LC-K106,
 popruh LN-4

Kompatibilní bajonety

 Nikon Z
Stabilizace v objektivu  Ano
Cena 2025  cca 155 - 170.000,- Kč

 

 

 Mechanické provedení a příslušenství

ED členy, SR člen, PF člen

Objektiv má 22 čoček / 14 členů (včetně 3 optických členů ze skla ED, 1 optického členu SR, 1 optického členu PF, optických členů s antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a předního optického členu s fluorovou vrstvou). a je samozřejmě velmi dobře utěsněn proti pronikání prachu a vlhkosti.

 

Na objektivu najdete prstenec pro ruční ostření - je pod stativovou patkou, takže při fotografování z ruky, pokud chcete ostřit ručně, bude lepší ji otočit nahoru nebo sejmout. K dispozici je i příkazový prstenec, na který si můžete navolit některou z funkcí v menu fotoaparátu. Stativová patka (stále není ArcaSwiss kompatibilní) je otočná s aretací - poloha pro otočení o 90 stupňů je vyznačena bílými tečkami - škoda, že značky nemají také mechanické upozornění na správnou polohu. Hodně fotografů nahrazuje stativovou patku jinou, která je AS kompatibilní a třeba i větší (Wimberley apod.) Blíže k vnější obrubě objektivu jsou umístěna 4 tlačítka Fn-2 a blíže k bajonetu ještě jedno tlačítko Fn, na která si můžete navolit některé z vybraných funkcí fotoaparátu. Na opačné straně objektivu je další tlačítko pro zablokování zaostřené polohy. K dispozici je dále přepínač automatického/ručního ostření a přepínač rozsahu zaostřování plný/10m až nekonečno. Na objektivu najdete i dva úchyty pro řemen (součást balení objektivu - popruh LN-4).

Tlačítko na vypnutí/zapnutí stabilizace budete hledat na objektivu marně, budete muset použít nastavení ve fotoaparátu. Ale vypínat ji budete asi jen v případě použití objektivu na masivním stativu.

Příslušenství:

 

Brašna: Peklo zamrzlo - k objektivu dostanete luxusní a bytelnou brašnu s gumovým podstavcem, kapsičkou, úchyty a popruhem. Tentokrát žádný pytlík na svačinu. Vejde se do ní objektiv s obráceně nasazenou sluneční clonou a ochranou objektivu. Při zavření pouzdra navíc vestavné polstrování pevně obejme objektiv pod stativovou patkou, aby se uvnitř brašny nemohl pohybovat. Oproti běžné dodávanému hadru u levnějších objektivů je to jako přesednout z Velorexu do Porche. Cena nové 5.690,- Kč.

Přední krytka objektivu: Místo přední krytky, což by byl menší tácek na svačinu, obdržíte polstrovaný návlek se zdrhovadlem. Pravá kůže to určitě není, ale snad něco vydrží (když ztratíte, 1.990,- Kč). Bohužel je celý ten návlek poměrně masivní polstrovaná záležitost a do většiny batohů se objektiv s tímto masivním prezervativem nevejde. Mnoho fotografů tak přistupuje k prostorově úspornějšímu řešení typu neoprenových návleků nebo jiných krytek.

Sluneční clona: U teleobjektivů této kategorie bývá zvykem, že clona je z plechu a aretace na objektivu je na šroubek. Zde je tomu jinak - je plastová s aretační západkou Cena při ztrátě? Lidových 5.490,- Kč.

Zadní krytka objektivu za lidových 259,- Kč a popruh LN-4 za 1.190,- Kč výčet dodávaného příslušenství k objektivu uzavírá.
 

Jako volitelné příslušenství je k dispozici polarizační filtr - je dodáván včetně držáku, který umožňuje otáčení filtru a nahradíte jím celý držák filtrů s průměrem 49 mm, který je součástí objektivu při koupi - 11.490,- Kč, pokud jej ztratíte. Použití filtrů (dle návodu k použití) lehce prodlužuje nejkratší zaostřitelnou vzdálenost a mění zaostřenou vzdálenost oproti hodnotě zobrazené prostřednictvím indikace zaostřené vzdálenosti (kde bych ji zjistil?). Při použití vyvolání údajů z paměti se ujistěte, že jste měli vložený filtr předuložením pozice zaostření. Pokud byste hledali na objektivu OLED displej, tak ten tam není - ale nikomu snad chybět nebude.

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Nikon Z 800/6.3 PF VR S Nikon Z 180-600/5-6.3 na 600 mm

Srovnání s objektivem Z 180-600 jsem zde použil záměrně i přes zjevný nesoulad ohniskových vzdáleností - ale je to nejrozšířenější objektiv mezi Z fotografy dosahující na 600 mm ohnisko. Ten rozdíl v ostrosti a kontrastu je zvláště na okrajích obrazu výrazný (cenový rozdíl také).

Varování

Ohnisková vzdálenost je u tohoto objektivu již skutečně extrémní a z toho vyplývají některá omezení, která se mohou na snímcích vyskytnout a která mají podstatný vliv na ostrost snímků:

a) stabilizace skutečně není všemocná.

Kdysi se u fotografování na kinofilm uváděla poučka, že udržitelný čas z ruky bez zapnuté stabilizace je 1/ohnisková vzdálenost objektivu, což by v tomto případě odpovídalo 1/800s. Ale současné snímače mají rozlišení, které daleko přesahuje rozlišovací schopnost filmového políčka. A tak se uvádí, že při snímači s rozlišením 45 mil. bodů by měl být čas poloviční, tj. 1/1600 s. A z tohoto času byste měli vycházet při zapnutí stabilizace.

b) pozor na počasí a vibrace

Co prostým okem nevidíte, dokáže zneostřit snímek. Mezi tyto jevy nepatří jen vlnění horkého vzduchu, ale také vzdušná vlhkost - a v nejhorším případě obojí dohromady. Následující snímek byl pořízen za podmínek, kdy celé dopoledne svítilo intenzivně slunce, které ohřálo zem. Následoval poměrně intenzivní déšť a poté znovu vyšlo slunce. Výsledkem je, že u snímků na větší vzdálenost je neostrost snímků velmi výrazná - následující výřezy jsou 100% zvětšení:
 

Nikon Z9, 1/640s, ISO 250, f6.3, zapnutá stabilizace

Nikon Z9, 1/500s, ISO 800,f7.1, zapnutá stabilizace

Výše uvedené snímky jsou pořízeny při vlhkosti vzduchu 95%. Pokud k tomu přičtete ještě vlnění teplého vzduchu, mohou být vaše snímky zcela nepoužitelné. Za to ovšem objektiv nemůže. Snímky pořízené za těchto podmínek lze sice ještě trochu zachránit následným doostřením, ale už to nikdy nebude to pravé ořechové.

Dalším nebezpečím, zvláště, pokud máte objektiv na stativu, jsou vibrace - projiždějící tramvaj, provoz na mostu nebo silnější vítr, zvláště, když se popruh od fotoaparátu plácá ve větru, dokáží při delších expozičních časech fotografii zneostřit

V této části testu obvykle uvádím ostrost objektivu na mé oblíbené budově. Ale pohledem na MTF graf zjistíte, že bych neměl co zkoumat - pokud to počasí (prašnost, teplota a vlhkost vzduchu) dovolí, obdržíte i na clonové číslo 6.3 fotky ostré jako břitva:

Na další fotografie se můžete podívat v galerii na konci testu.

Závěr: Ostrost je vynikající. A pokud vaše fotografie nebudou ostré, hledejte příčinu v počasí nebo v "lidském činiteli".

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace.

Objektivy s PF členem, mezi které patří i tento objektiv, trpí jedním neduhem a to je mimo odlesků, jejichž přítomnost jsem ovšem při testování neodhalil (pro jejich eliminaci je software NX Studio vybaven i speciální volbou "PF flare") také horším podáním neostrých částí obrazu - tak se na něj podíváme blíže:

Asi se mnou budete souhlasit, že toto žádná hitparáda opravdu není. Je to holt daň za kompaktnost a hmotnost objektivu = PF člen - naprosto stejné výsledky podává i objektiv AF-S 500/5.6E PF ED VR.

Pokud je ovšem pozadí dostatečně vzdálené od místa zaostření, obdržíte přímo ateliérovou fotografii:

Pokud se do fotografie dostanou neostré odlesky - zde výřez z rohu snímku z vodní hladiny s odrazem slunce, uvidíte v neostrých odlescích jakousi "maceraci" - a co je zvláště zajímavé, v určité fázi neostrosti - ne vždy - můžete objevit uprostřed neostrých odlesků takové malé červené tečky - copak to asi je (100% zvětšení)?

Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr.

Závěr: Pokud není pozadí dostatečně vzdálené či se v něm nachází neostré odlesky, bokeh tohoto objektivu opravdu není příkladný. Lépe si objektiv poradí s neostrým popředím než pozadím.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1 (toho ptáka na věži jsem objevil až v počítači :)

BEZ KOREKCE aberace - v programu Studio NX vypnuté všechny korekce objektivu

A co mé oblíbené odlesky na vodě? Tam najdu aberaci skoro vždy.

Závěr:  Nic, nic, nic. Nepodařilo se mi žádnou aberaci najít - vynikající výsledek, neuvěřitelný!

A přece jsem jej nakonec "dostal":

Rozhodně vám důrazně NEdoporučuji mířit objektivem do prudkého slunce. Toto je slunce večerní, s menší intenzitou a i tak raději pouze krátce.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Minimální zaostřovací vzdálenost je 5 metrů. Takže pokud k vám přikluše veverka na 4 metry, budete couvat nebo máte smůlu. Poměr zvětšení je 1:5.8, tak makroobjektiv to určitě nebude. Někdo sice vyčítá tomuto objektivu těch 5 metrů, že lepší by byly 3 apod. - ale probohasvatýho - přece nebudu používat 800 pro focení na 3 metry!

Závěr: Pokud vám přiletí pták blíže než 5 metrů od objektivu, máte smůlu - ale takových případů moc není. Horší je, když se vám objekt do hledáčku nevejde celý - věřte, že "odzůmování" nohama vám při této ohniskové vzdálenosti bude chvilku trvat :)

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice.

Rychlost: v objektivu sice nejsou použity nejnovější ostřící motory jako v 400/2.8 a 600/4, ale ostření je velmi, velmi svižné. Určitá významnější prodleva může nastat při přeostření z 5 metrů na nekonečno, ale to při fotografování skutečně není moc častý případ a navíc i to je velmi rychlé.

Hlučnost: Venku jsem ostřící motor nikdy neslyšel, ve večerním tichu pracovny je zvuk ostřícího motorku slabě slyšet, ale musí být opravdu ticho.

 

Přesnost: Velmi vysoká.

 

Tvůrce videa asi moc nepotěší poměrně výrazná změna úhlu záběru při větší změně zaostřené vzdálenosti.

Závěr: Nemám co vytknout.

 Stabilizace

Objektiv je vybaven vlastní optickou stabilizací, což je dobrá zpráva pro majitele fotoaparátů s DX snímači (úhlem záběru se dostanete na pěkných 1.200 mm!). Nikon prezentuje tento objektiv jako vhodný pro fotografování z ruky a to díky dvěma přednostem - výkonné stabilizaci a nízké hmotnosti. To první ano - stabilizace je skutečně výborná. A ta hmotnost? Ano, je podstatně nižší než u obdobného objektivu s F bajonetem, ale v závislosti na vaší fyzické kondici to pro trvalou práci s objektivem u oka rozhodně není a alespoň jednonohý stativ se určitě hodí. Nikon uvádí, že ve spolupráci se stabilizovaným snímačem dosahuje efektivnost stabilizace až 5.5 EV - přeloženo do češtiny můžete použít až 5,5x delší časy než bez použití stabilizace. V praxi to znamená, že tam, kde byste bez použití stabilizace museli použít čas 1/2000s, budete moci použít při zapnuté stabilizaci čas cca 1/60 s, za předpokladu, že se ovšem objekt nehýbe. Tak teorie je to dobrá, 1/60 s asi nikdo s tímto objektivem fotit nebude a když, tak asi omylem. U fotoaparátů bez stabilizovaného snímače je účinek o cca 1 EV nižší - ale 4 EV je stále výborný výsledek.

Zkušenost z praxe: stabilizace pracuje skutečně výborně (zkoušeno na Nikonu Z9). Stejně jako u většiny teleobjektivů vás nesmí zaskočit, že v režimu stabilizace "Normal" ostřící bod po expozici snímku v režimu automatického ostření výrazně odskočí jinam - je to nepříjemné, ale je to vlastnost, nikoliv vada - dělá to i Z 70-200/2.8 VS S a další. Pokud tomu chcete zabránit - je to fakt otravné - přepněte stabilizaci do režimu "Sport", kde je ovšem stabilizace méně účinná nebo ji zcela vypněte, pokud ji nepotřebujete. Ale když budete fotografovat bez stativu, potřebovat ji budete. I jednonohý stativ (monopod) velmi pomůže.

Propagační obrázek Nikonu vypadá hezky, ale věřte, že pokud nejste kulturisté, moc dlouho takto objektiv držet nebudete. Klidnější držení dosáhnete podle mých zkušeností úchopem objektivu až na konci objektivu těsně před sluneční clonou - zvláště u poměrně statických objektů.

Závěr: Stabilizace je dobrý sluha a u tohoto objektivu pracuje výborně a její zapnutí (pouze ve fotoaparátu) při fotografování bez stativu je ve většině případů snad i nezbytné.

 Odolnost na protisvětlo

 

Během fotografování jsem nenarazil na žádný problém s nějakým závojem či odlesky v objektivu při snímcích v protisvětle - jistě tomu napomáhá i masivní sluneční clona. Za pravého poledne objektivem do slunce mířit nehodlám, ale na posledních chvíli se mi podařilo pořídit průhled borovicí těsně mimo zapadající slunce - ano, snad jedině v tomto případě s na snímku objeví závoj s úbytkem kontrastu - ale to už je opravdu extrémní případ.

 

Závěr: Nepřišel jsem na žádný problém, pokud nenamíříte objektiv těsně vedle prudčího slunce.

 Zkreslení

Toto není vlastnost, kterou je třeba u tohoto typu objektivu řešit.

Závěr: Nějaké malé zkreslení tam bude, ale koho to u tohoto typu objektivu zajímá?

 Vinětace

Bez korekce:

Závěr: Je tam - ale vážně nevím, koho by to u tohoto typu objektivu mohlo trápit - a pokud ano, odstraníte ji poměrně jednoduše v editoru.

 Konvertor

V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.

  • NIKKOR Z 70-180 f/2.8 
  • NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S (je nutné aktualizovat firmware fotoaparátu i objektivu na poslední verzi)
  • NIKKOR Z 100–400mm f/4.5–5.6 VR S
  • NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3
  • NIKKOR Z 400mm f/2.8 TC VR S (je možné jej používat současně s vestavěným telekonvertorem)
  • NIKKOR Z 400mm f/4.5 VR S
  • NIKKOR Z 600mm f/4 TC VR S
  • NIKKOR Z 800mm f/6.3 VR S

Jak je z přehledu patrné, u tohoto objektivu lze Z konvertory použít. Při použití konvertoru 1.4x získáte ohniskovou vzdálenost 1.120 mm se světelností 9. Pokud nemáte fotoaparát na stativu, tak při fotografování z ruky budete muset pro zachování krátkých časů závěrky neúměrně zvyšovat ISO.

Při použití konvertoru Z TC 2.0x získáte ohniskovou vzdálenost 1.600 mm se světelností 13, což je pro většinu účelů zcela nepoužitelné.

Nezbývá mi tedy nic jiného, než zopakovat odstavec z testu Nikonu Z 180-600/5-6.3 VR:

V případě tohoto objektivu sice konvertory použít můžete, ale vzhledem k tomu, že se dostanete použitím konvertorů na nepěknou světelnost, kterou budete muset ve většině případů kompenzovat zvýšením ISO a menší spolehlivosti automatického ostření, no nevím, nevím. Navíc konvertor vždy ubere na ostrosti obrazu. Jak říká klasik - "jde to, ale dře to". Pokud jste majiteli fotoaparátů Z9, Z8, Z7 či Z7II (jimž je společné rozlišení snímače 45 mil. bodů), tak bych si snad raději přepnul fotoaparát do DX režimu, abych viděl větší detail scény a spokojil se s menším rozlišením snímače. Na nejdelší ohniskové vzdálenosti tak získáte úhel záběru odpovídající 1.200 mm při zachování světelnosti 6.3 - a to už i "na ptáky není krátký". Snad lze za "normálních" podmínek ještě tolerovat konvertor 1.4x (při DX režimu či použitím DX snímačů se potom dostanete na úhel záběru odpovídající 800x1.4x1.5 = 1.680 mm). A pokud jste majitelem fotoaparátu Nikon Z5, Z6, tak bych místo konvertoru 1.4x uvažoval nad zakoupením Z DX fotoaparátu - třeba Z50II, protože objektiv má vlastní stabilizaci a ostrost snímků bude lepší než u konvertoru a pouze pro úplnost dodávám: při použití konvertoru se hloubka ostrosti sníží - při nastaveném clonovém čísle 6.3 bude hloubka ostrosti odpovídat objektivu s ohniskem 1.120 mm - světelnost sice klesne na 9, ale clona zůstává stále otevřená naplno na 6.3, takže hloubka ostrosti bude odpovídat clonovému číslu 6.3. Při přepnutí fotoaparátu do DX režimu nebo použití fotoaparátu s DX snímačem zůstává stejná jako u plnoformátových snímačů. Ale to již určitě všichni víte. A navíc - cena těla fotoaparátu s DX snímačem není o tolik vyšší než cena konvertoru 1.4x. Nikon sice na svých stránkách uvádí, že "použitím konvertorů nedochází ke ztrátě kvality obrazu" - ale to je samozřejmě nesmysl. Lepší výsledky podávají konvertory, které jsou již rovnou součástí objektivů - ale to jsme ve zcela jiné cenové kategorii.

Konvertor nemám k dispozici a tak mi budete muset na základě zkušeností věřit, že ostrost obrazu se při použití konvertoru sníží. Zde malá ukázka z jednoho zahraničního testu objektivu - horní řada bez použití konvertoru, dolní řada s Z TC 1.4x (střed, DX roh, FX roh):


Pokud nebudete dělat metrové zvětšeniny, není to snížení ostrost asi tak zásadní, aby to nešlo dohnat doostřením nějakým kvalitním programem a patrně by nikdo nic nepoznal, ale je třeba o tom vědět :)

Závěr: Pokud konvertor, tak maximálně Z TC 1.4x a to ještě s otazníkem. Raději bych si udělal výřez (pokud máte plnoformátový snímač s 45 mil. bodů) nebo použil DX fotoaparát (pokud máte FF snímač s cca 24 mil. bodů) - třeba výbornou Z 50II, než používat konvertor, který ubere světelnost i ostrost objektivu.

 Galerie - běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon Studio NX.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberation - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky nebo s použitím monopodu.

Fotografie z tohoto testu si můžete pohodlně prohlédnout na na zonerama.

Nikon Z 800/6.3 VR S, Nikon Z9

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu

 

+ objektiv s nejvyšší ohniskovou vzdáleností - z běžně dostupných na trhu

+ vynikající ostrost již na nejnižší clonové číslo
+ rychlé ostření
+ nízká hmotnost
+ přijatelné rozměry
+ velmi dobrá stabilizace
+ ač se to nezdá, přijatelná cena
+ velké množství ovládacích prvků na objektivu
+ praktický a bytelný batoh na objektiv

 

+- sluneční clonu bych raději viděl kovovou se šroubkem


- blízký bokeh není moc líbivý
- stativová patka stále není kompatibilní se systémem ArcaSwiss - a asi nikdy nebude
- cena příslušenství, pokud nějaké ztratíte

 

Z běžné dostupných objektivů se jedná o objektiv s nejvyšší ohniskovou vzdáleností pro plnoformátové snímače (i pro DX snímače). Ačkoliv se cena tohoto objektivu bude zdát někomu vysoká, v poměru k ceně obdobného objektivu na F bajonet je nízká. Z nejbližšího okolí lze ještě zmínit objektiv Nikon Z 600/6.3 VR S (též s PF členem) za cca 130.000,- Kč. A z "papežské" třídy je zde ještě objektiv Nikon Z 600/4 TC VR S s vestavěným 1.4x konvertorem za cca 420.000,- Kč. Takže zpět na zem - nejrozšířenějším objektivem v kategorii až 600 mm je Nikon Z 180-600/5-6.3 VR, který je o 250 g lehčí a o 7 cm kratší.

 

Můžete namítnout že za méně peněz můžete nasadit třeba na Z 180-600 externí 1.4x konvertor nebo na 400/4.5 externí 2.0x konvertor - ano, můžete - ale výsledná sestava bude mít horší světelnost, o ostrosti obrazu ani nemluvě. Je o mně známo, že nejsem příznivcem externích telekonvertorů a vím proč. Telekonvertory sice udělaly od F verzí velký pokrok, ale stále je to kompromis.

 

Pokud potřebujete menší úhel záběru, máte fotoaparát s plnoformátovým snímačem s cca 24 mil. bodů (což je Z6, Z6II, Z6III, Zf, Z5, Z5II), potom bych si dovolil doporučit zakoupení fotoaparátu Nikon Z50II. Budete mít fotografie se stejným počtem pixelů, ale úhel záběru bude roven 1.5 násobku ohniskové vzdálenosti, nesnížíte si světelnost objektivu a hloubku ostrosti. Navíc využijete z objektivu pro obraz jeho středovou část, kde je ostrost objektivu vždy nejvyšší. Pro majitele plnoformátových snímačů s 45 mpx nemá nákup DX fotoaparátu pro tento účel moc smysl, protože podobného účinku dosáhnou ořezem snímku z plného formátu nebo přepnutím fotoaparátu do DX režimu, kdy se jim navíc obraz v hledáčku také přiblíží - osobně bych uvítal, kdyby mohlo být volitelné, zda se obraz přiblíží nebo mít v hledáčku původní FX obraz s vyznačeným červeným rámečkem DX formátu.

 

Upozornění: pokud jste doposud měli v ruce max. 400 mm objektiv, tak přechod na 800 mm je velká změna. Největší problém budete z počátku mít v nalezení toho, co chcete fotografovat, v hledáčku. Vyžaduje to trochu cviku.

 

Samozřejmě se v mnoha situacích pro získání ostrých snímků i přes přítomnost stabilizace nevyhnete zvýšení ISO. Ale dnes již existuje spousta editorů, které si dokáží se šumem náramně poradit (a se zvýšením počtu bodů snímku také).

 

Zde testovaný objektiv skutečně nebude pro každého - nejen cenou. Pevná ohnisková vzdálenost 800 mm je již skutečně něco extra a ne každý ji využije - ale "ptáčkaři" nebo fotografové některých sportovních disciplín či divé zvěře jistě ano. A pokud nemáte zkušenost s takto extrémním teleobjektivem, tak rozhodně stojí za to si jej na pár dnů půjčit - objevíte netušené možnosti a jiný pohled na svět :) Objektivem s nejdelší ohniskovou vzdáleností za přijatelné peníze tak nadále zůstává velmi dobrý Nikon Z 180-600/5-6.3 VR, který za cenu některých malých kompromisů je pro běžné reportáže mnohem univerzálnějším řešením. Ale pokud víte, proč potřebujete 800 mm, tak vás zde testovaných objektiv svou kvalitou určitě nezklame.

 

 

Nevíte, zda vám bude objektiv vyhovovat a chcete si jej jen vyzkoušet a poté třeba i koupit?

Doporučuji půjčovnu FOTORI, která zapůjčila i objektiv pro tento test - děkuji:

 

Takové malé doplnění mimo záznam

 

Při testování tohoto objektivu jsem měl k dispozici i fotoaparát Nikon Z50II (24 mil. pixelů) a objektiv Nikon Z 100-400/4.5-5.6 VR S a tak si dovolím pár snímků ze své zahrádky. Použitím této sestavy jsem docílil na ohniskové vzdálenosti 400 mm úhlu záběru odpovídajícímu objektivu s ohniskovou vzdáleností 600 mm. Soupeřem mu bude Nikon Z9 (45 mil. pixelů) a zde testovaný Nikon 800/6.3 VR S. Snímky pochází od dvou fotografů a proto nejsou středově identické - ale to pro srovnání moc nevadí, na stativ a výměnu fotoaparátů nebyl čas, zapadající slunce bylo neúprosné.

 

Porovnání ohnisek - jak moc se liší úhel záběru 600 a 800 mm?

 


 

Jistě se mnou budete souhlasit, že rozdíl mezi 600 a 800 mm je poměrně výrazný. Ale pro zajímavost se ještě podíváme, jak by vypadalo porovnání při 100% zvětšení, kde bude hrát roli nejen rozdílná ohnisková vzdálenost, ale také počet bodů na snímači - 21 versus 45 mil. bodů:

 

 

A to už je rozdíl mnohem, mnohem významnější - pokud potřebujete udělat výřez nebo velkou zvětšeninu. A co z toho vyplývá? Chcete-li fotit malé ptáčky, bude tento objektiv ideální v kombinaci s fotoaparáty Z7, Z7II, Z8, Z9 (seřazeno dle ceny). Vzhledem k ostrosti objektivu si budete moci dovolit větší výřezy. Osobně bych volil na rychlé objekty mezi Z8 a Z9. Protože pokud máte peníze na tento objektiv, jistě budete mít peníze i na ty nejlepší fotoaparáty.

 

Nyní si necháme na fotoaparátu Nikon Z9 nasazenou osmistovku a přepneme do DX formátu, takže úhlem záběru získáme 1200 mm (totéž lze učinit plnoformátových snímačů s 45 mpx výřezem v editoru):

 

 

Přímým porovnáním je rozdíl mezi Nikonem Z9 a Z50II následující (800/1200mm):

 

 

Jen pro úplnost: APS-C snímač Nikonu Z50II má 5568 x 3712 bodů = 20 668 416 bodů,
Z9 přepnutá do DX režimu má 5392 x 3592 = 19 368 064 bodů, což je rozdíl zcela nepodstatný.

 

Pokud by to snad bylo málo, můžete použít za cenu snížení světelnosti na 9 a mírnému snížení ostrosti snímku konvertor 1.4x a navíc přepnout do DX formátu (nebo použít fotoaparát s DX snímačem), pak dostanete fyzickou ohniskovou vzdálenost 1.120 mm s úhlem záběru odpovídajícímu 1.680 mm a clonovému číslu 9. Ale to už chce opravdu dobrý stativ.

 

A půjčovně FOTORI musím ještě extra poděkovat za půjčení objektivu na test - bylo to poprvé, co jsem měl možnost vyzkoušet objektiv této ohniskové vzdálenosti a byl to opravdu zážitek, byť mi počasí občas vůbec, ale opravdu vůbec nepřálo. A pokud si budete chtít prohlédnout porovnávací snímky v plném rozlišení, zde jsou:

 

Nikon Z50II/objektiv 100-400 mm (úhel záběru = 600 mm)

Nikon Z9/objektiv 800 mm

Zvláštní poděkování za asistenci, milou společnost a výměnu zkušeností nejen v tomto testu patří také mému příteli a výbornému fotografovi Honzovi (Jan Vávra)

Vracím objektiv skutečně nerad, focení s ním je zážitek.
Časová náročnost zpracování tohoto testu: 56 hodin a 180 km.

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené
 za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet

1232407103/0800
IBAN: CZ24 0800 0000 0012 3240 7103

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice! Objektiv je genderově neutrální a vzhledem k tomu, že je černý, není rasistický.
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz