Test Nikkor Z 35 f/1.2 S
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
5.3.2025. Objektiv ohlášen 5.2.2025
Je to až neuvěřitelné, ale konečně jsme se po letech dočkali. První zmínka o tomto objektivu se objevila v "roadmap" Nikonu již v roce 2021! A mezitím nikon dodal na trh několik objektivů, které v žádné "roadmap" nebyly - jednoduše z toho důvodu, že Nikon publikování jakýchkoliv výhledů zkrátka a jednoduše ukončil, avšak v únoru 2025 učinil výjimku, svůj přehled aktualizoval a ihned také ohlásil, že jej dále aktualizovat již nebude :) Uživatelé Nikon Z objektivů nijak mezitím netrpěli - mají již dlouho k dispozici objektiv Z 35/1.8 S, který si ovšem moc velkou popularitu nezískal, protože mezi ostatními pevnými skly na Z bajonet není nejostřejší tužkou v penálu. A nedávno uvedený objektiv Z 35/1.4 (bez S) spoustu uživatelů potěšil větší světelností a příznivou cenou - málokdy se stává, aby stejné ohnisko s lepší světelností bylo od stejného výrobce levnější. A právě ta 1.4 je celkem sympatický objektiv, který sice má své mouchy, ale na nic si nehraje - ani cenou - a přesto má zajímavý nesterilní projev - svůj charakter.
Nový přírůstek 35/1.2 S je ovšem jiná káva - vlastnostmi, kvalitou, cenou, rozměry, hmotností a snad i obrazovou kvalitou a ostatními optickými vlastnostmi - uvidíme. Při uvedení na trh se objektiv prodává za cca 84.000,- Kč a svou cenou se tak řadí ke svým kamarádům, objektivům 50/1.2 S (cca 56.000,- Kč) a 85/1.2 S (cca 74.000,- Kč) - aktuální ceny v akci v březnu 2025.
Na bajonet Nikon existuje celá řada objektivů s ohniskovou vzdáleností 35 mm v rozsahu světelnosti 1.4 a 1.8 - zde jsou ty nejběžnější - a některé z nich jsou skutečně v mnoha ohledech povedené - třeba takový Tamron 35/1.4. A všechny F objektivy zde uvedené fungují přes FTZ adaptér na Nikon Z fotoaparátech (zde přehled kompatibility) - výčet určitě není vyčerpávající: Nikon F 35 mm f/1,8 G AF-S ED Tamron F SP 35 mm f/1,8 Di VC USD Tamron F SP 35 mm f/1,4 Di USD Sigma F 35 mm f/1,4 DG HSM Art a ve světelnosti 1.2 by snad šla použít přes nějaký adaptér Sigma 35 mm f/1,2 DG DN Art pro Sony FE či Canon L bajonet (cca 42.000,- Kč). My se zde ale podíváme hlavně na srovnání tohoto objektivu s objektivem Z 35/1.4.
Asférické členy s antireflexními vrstvami, Asférický ED člen, 3 ED prvky V tomto případě patrně použil Nikon ty nejkvalitnější prvky a vrstvy, které má k dispozici, pouze fluorový povlak přední čočky není v materiálech Nikonu zmíněn. Na objektivu najdete 2 prstence pro: ruční ostření a úzký funkční prstenec - tomu lze přiřadit nějakou funkci (ISO, clonové číslo atd.). Ruční ostření je krokovými motorky a je "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů, ale velmi, velmi jemné (když si to ve fotoaparátu nastavíte). Osobně by se mi velmi líbilo, kdyby na objektivu byl přepínač, zda funkční prstenec bude mít zarážky či nikoliv. Při fotografování je příliš snadné o něj nechtěně zavadit a změnit tak nastavené hodnoty. Z tohoto důvodu jej mám vždy vypnutý. Kdyby měl zarážky, asi bych jej používal. Při natáčení videa se asi jeho plynulý pohyb hodí, na focení dle mého názoru nikoliv - ale třeba jsem jen nešikovný :) Další ovládací prvky: V příslušenství jako téměř u všech objektivů sluneční clona, přední a zadní krytka a v tomto případě také pouzdrohadr. Z velké části jsou na konstrukční prvky objektivu použité plasty, s kovem se na tělech objektivů setkáváme stále méně - kvalita plastů již dosáhla takové úrovně, že k použití kovu na tubusy objektivů již není žádný důvod. Bajonet je samozřejmě kovovový.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Ostrost je dle vypočtených hodnot na clonové číslo 1.2 neskutečná, lepší než u 1.8 a to i na okrajích snímku. Nevíme, jak by křivky vypadaly na clonovém čísle 1.8. Ale ne vše je jenom o ostrosti objektivu, jsou zde i jiné vlastnosti, které fotografové ocení - u objektivů této světelnosti není nejdůležitější ostrost až do krajů - spíše očekáváme krémově rozostřené pozadí. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9
pro snímky v této části, není-li uvedeno jinak: Nastavení programu NX Studio
pro převod NEF do maximální kvality JPG: Pro další porovnání jsem si na úvod vybral Nikon Z 35/1.4 S, což asi není nijak překvapivé. Já vím, je to tak trochu srovnání Davida s Goliášem (minimálně hmotnosti a cenou), ale řada fotografů si koupila právě tu nikoní Z 1.4, tak ať vidí, v čem je ten pokrok. V prvních dvou sloupcích jsou pod výřezy ke stažení originály JPG. Srovnání s objektivem Nikon Z 35/1.4 A opět musím, stejně jako u
testu Nikonu Z 35/1.4, upozornit na různý úhel záběru - asi si z nás dělá
výrobce srandu, protože papírové hodnoty u Z 1.2 S a Z 1.4 jsou stejné, ale
reálný výsledek? Nikon Z 35/1.2 S má zatím nejširší úhel záběru ze všech pevných
ohnisek 35 mm, které jsem testoval. Na obrázku níže je porovnání úhlu záběru
obou objektivů s vypnutou korekcí zkreslení - Nikone, Nikone ... co je moc, to
je příliš :) A nyní něco pro zajímavost - jak by dopadlo porovnání ostrosti objektivu Nikon Z 1.2 S ve srovnání s objektivem Tamron F SP 35 mm f/1,4 Di USD na srovnatelných clonových číslech? Srovnání s objektivem Tamron F SP 35/1.4 přes FTZ adaptér
Závěr: Nikon Z 35/1.2 S je nejostřejší 35, kterou jsem kdy testoval. V ostrosti na srovnatelných clonových číslech je jí snad jediným konkurentem Tamron SP 35/1.4 (na F bajonetu), který lze v roce 2025 koupit stále nový za cca 22.000,- Kč (+ FTZ adaptér). Pokud je ostrost a přenos kontrastu vaším nejdůležitějším kritériem při výběru objektivu, tak jste zde správně. Od clonového čísla 11 výše se již začíná projevovat snížení ostrosti vlivem difrakce, ale to je normální u všech objektivů. Pozn.: V průběhu testu jsem zjistil, že snímky pořízené na clonové číslo 1.2 jsou vždy cca o 1/3 EV tmavší než všechny ostatní snímky na stejném místě (Nikon Z9). Je to sice prkotina, ale je to zajímavé. Kdysi před léty jsem se stejným jevem setkal u nějakého Tamronu:
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace. Co si budeme povídat, výhodou světelných objektivů je možnost snížení ISO (nebo použití kratších časů expozice) - v tomto případě o 1/3 EV proti objektivu se světelností 1.4 a očekáváme lepší podání neostrých částí obrazu - hlavně pozadí. Připravil jsem si malé porovnání s objektivem Nikon Z 35/1.4: Nejprve porovnání na stejném clonovém čísle - oba objektivy na clonovém čísle 1.4, abychom viděli na pozadí a popředí rozdíly dané optickou konstrukcí obou objektivů: Při této příležitosti si můžeme položit otázku: "Jaký je rozdíl v neostrém pozadí mezi clonovými čísly 1.2 a 1.4 u objektivu 35/1.2 S?" A poznáte ten rozdíl? Pokud jste pozorně četli část testu s porovnáním ostrosti, tak již víte, že snímky pořízené na clonové číslo 1.2 jsou trochu tmavší - takže je to jasné - horní snímek z každé dvojice je 1.4, dolní snímek je 1.2. Jestli tam někdo je schopen najít podstatnější rozdíl, tak já v tomto případě ne. Místo odpadkového koše si představte hezkou modelku :) A jak vypadá neostré pozadí na clonové číslo 1.4 ve srovnání s objektivem Nikon 35/1.4? Rozdíl poznáte a při velkém zvětšení - kliknutím zvětšíte. Vlevo 35/1.2 S, vpravo 35/1.4 Rozdíl je vidět zvláště na struktuře střechy, kdy má objektiv 35/1.4 snahu obtáhnout neostré obrysy v pozadí ostrým ohraničením. Pozadí u 35/1.2 je skutečně krémovější - ale připlatíte si :) Vykreslení odlesků (bodových zdrojů) - vypnuto odstraňování aberace: Samozřejmě hodně záleží na stupni rozostření pozadí. Nicméně struktura neostrých bodových zdrojů není většinou moc výrazná (cibulové kroužky) a u drobných zdrojů (horní výřezy) je vidět až při velkém zvětšení. Ale najdou se i snímky, kde nevypadá hezky. Na okrajích obrazu dochází k deformaci bokehu (kočičí oči) - ale to se dalo čekat, není to Plena. V ostatních případech asi není co vytknout, podání neostrého pozadí je velmi, velmi příjemné: Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Objektiv podává neostré pozadí nádherně, neostré popředí již taková hitparáda není, zvláště, když obsahuje menší kontrastní objekty. Mezi clonovým číslem 1.2 a 1.4 není v neostrosti pozadí takový rozdíl, jak si mnozí představují - někdy ten rozdíl ani poznat nejde.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Všechny snímky v tomto textu, pokud není výslovně uvedeno jinak, jsou zpracovány v programu NX Studio s VYPNUTOU korekcí aberace. Ve svých testech aberace se samozřejmě snažím pořídit takové snímky, ve kterých se bude aberace projevovat v maximální možné míře. U následujících snímků je VYPNUTA automatická korekce aberace, jinak byste asi žádnou neviděli.
Závěr: Jednoznačně velmi dobrý výsledek. Aberace se objevuje skutečně jen v extrémních situacích a i bez odstraňování mizí od clonového čísla 2.8 výše - ale na běžných snímcích ji prakticky nenajdete, musí se jednat o větvičky stromů v protisvětle, odrazy slunce na vodní hladině v protisvětle a velké zvětšení.
Minimální zaostřovací vzdálenost je s objektivem Nikon Z 35/1.4 i Z 35/1.8 S prakticky totožná - 30 cm od roviny snímače. Závěr: Na makro existují podstatně lepší objektivy - ale pokud budete snímky na krátkou vzdálenost pořizovat s tímto objektivem, můžete si být jisti, že v místě zaostření bude snímek ostrý jako břitva :)
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Rychlost ostření je u vysoce světelných objektivů určena i hmotností skupin čoček, které je třeba posouvat. Nikon v tomto případě (stejně jako u obdobných typů objektivu) použil 2 zaostřovací motory. I přeostření z 30 cm na nekonečno je velmi rychlé, byť samozřejmě není okamžité. Hlučnost: Musí být skoro absolutní ticho, abyste něco slyšeli. A kdo to myslí s videem skutečně vážně, používá stejně externí mikrofon. Přesnost: Vynikající. Na clonovém čísle 1.2 už by každá odchylka byla vidět.
Následující snímek (pořízený omylem v DX režimu fotoaparátu Nikon Z9) ukazuje bodové automatické ostření na hlavu holuba při clonovém čísle 1.2 - to nemá chybu.
Prstenec pro ruční ostření má velmi jemný chod a umožňuje skutečně precizní ruční zaostření. Závěr: Nenašel jsem žádný problém. Změna úhlu záběru při změně roviny ostření je u tohoto objektivu velmi malá, což potěší zejména při natáčení videa. Detekce očí, AF-C, AF-S - žádný problém. Rychlost ostření budete vnímat snad jen při přeostření z 30 cm na nekonečno.
Objektiv žádnou vlastní nemá, spoléhá na stabilizaci snímače. Závěr: Žádný
Nikon uvádí u tohoto objektivu použití asi všech dostupných antireflexních vrstev. Takže objektiv trochu potrápíme:
Nejdříve na nejnižší clonové číslo 1.2:
To jarní slunce bylo skutečně sakra ostré. Přesto se i se sluncem v záběru neobjevil na clonové číslo 1.2 žádný náznak celkového závoje nebo snížení kontrastu snímku v protisvětle. Ano, objeví se rozptyl světla kolem bodového zdroje (což slunce je), objeví se i menší barevný posun, smíchaný s náznaky aberace, ale to je asi tak všechno. Zde řada vrstev, kterými jsou čočky vybaveny, splnila svůj účel na 100%. Výborný výsledek. Ale ve srovnání s objektivem Z 35/1.4 nevidím žádný podstatný rozdíl.
Zatímco na nejnižších clonových číslech očekáváme hlavně úbytek kontrastu, tak na vysokých clonových číslech očekáváme odlesky od jednotlivých optických prvků - a tento objektiv má čoček skutečně požehnaně.
Nejprve umístíme slunce tak nějak hezky tam, kam na snímku obvykle patří - clonové číslo 16:
Za zmínku snad stojí jediný malý odlesk v levé dolní části snímku mezi stromy. Barevné artefakty kolem slunce jsou celkem normální.
Ale znám situace, kde objektivy nachytat na švestkách - stačí umístit slunce či jakýkoliv jiný bodový zdroj k okraji snímku či těsně nad něj a začít si hrát - mnohdy jen zcela nepatrný pohyb fotoaparátem má pro obraz závažné důsledky - sledujte posouvání slunce směrem k okraji obrazu (clonové číslo 16):
A když se budete chvíli snažit, dokážete i toto - ale dá to opravdu práci:
Závěr: Na nízkých clonových číslech si vede objektiv velmi dobře - při snímcích v protisvětle nedochází k žádnému výraznému snížení kontrastu nebo závoji. Na vysokých clonových číslech se již u bodových světelných zdrojů v záběru mohou projevit odlesky čoček a ve zcela výjimečných případech může dojít ke znehodnocení záběru, pokud se silný světelný zdroj nachází na okraji záběru nebo těsně nad ním. Ale celkově - dobré.
Snímek je pořízen na clonové číslo 4.5 s vypnutou korekcí zkreslení (a zapnutou korekcí vinětace). Po zapnutí korekce zkreslení už tam žádné neuvidíte. Závěr: Asi to není překvapivé, malé zkreslení tam je. Ale nemyslím, že by to někoho trápilo a pokud ano, tak si může zapnout korekci zkreslení a bude to mít jako když střelí :)
V programu NX Studio je vypnuta korekce vinětace a výsledek vypadá takto - rámeček je jas středu každého snímku:
Závěr: Ano, pokud není vinětace váš tvůrčí záměr, budete na nejnižších clonových číslech muset provést výraznější korekci. Vinětace téměř mizí až kolem clonového čísla 5.6.
Nelze použít a také to nedává smysl.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT OFF, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. Galerie snímků pořízených objektivy s bajonetem Z si můžete prohlédnout pohodlně také zde a konkrétně galerie snímků z tohoto objektivu je zde.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu, protože v tomto případě očekáváte za vysokou cenu odpovídající kvalitu.
+ světelnost + ostrost + bokeh pozadí + rychlost ostření + přesnost ostření + utěsnění proti vlhkosti a prachu + dobrá odolnost v protisvětle, zvláště na nízkých clonových číslech
- hmotnost - rozměry
Ano, je to první 35 od Nikonu se světelností 1.2.
Už to vypadalo, že uvidíme dřív hrábě kvést, než Nikon tento dlouho ohlašovaný
objektiv dá na trh. Ale dočkali jsme se. A jako vždy se nabízí otázka: pro koho
je určen?
Tak především pro toho, kdo na něj má. Není to zrovna málo peněz - cca
84.000,- Kč - objektiv se
řadí do rodiny 50/1.2 S (cca 63.000,- Kč), 85/1.2 S (87.000,- Kč) , případně 135/1.8 S
(76.000,- Kč). Asi nebude tajemstvím, že
zatím neprodávanější je objektiv 85/1.2 S. A tato 35/1.2 S by se mohla stát
druhým nejprodávanějším objektivem z této skupiny.
V ostatních případech je zde stále výborný
Tamron F SP 35 mm f/1,4 Di USD
(přes FTZ adaptér, 22.000,- Kč), který má vynikající ostrost, ale trochu větší aberaci
nebo Nikon Z 35 mm f/1,4
(cca 19.000,- Kč),
který sice nemá špičkovou ostrost až do krajů, ale má charakter takového "starosklíčka"
s osobitým charakterem, je malý, lehký a levný. A také - dle mého názoru takový
objektiv bez šťávy -
Nikon Z 35/1.8 S (22.000,- Kč)
může někomu udělat dobrou službu. Tyto tři budou např. na street foto lepší než
zde testovaný objektiv již jen z důvodu "nenápadnosti".
Když si pročtete jednotlivé části testu, tak v čem objektiv vlastně výrazně vyniká?
Ostrost? Tak to ano. Nenajdete asi ostřejší objektiv ani se světelností 1.4. Ostrost tohoto objektivu je skutečně v dané kategorii mimořádná.
Světelnost?
Zkreslení? Ano, je skutečně minimální - ale proč se jím nějak zabývat, když dnes srovnáte softwarem velmi dobře i větší?
Mechanické provedení, utěsnění proti prachu, konstrukce? Ano, je to profesionální výrobek.
Rychlost ostření? Ano, ostření má velmi svižné - ale ony ani levnější S objektivy nejsou o nic znatelného pomalejší.
Aberace? Na světelnosti 1.2 skutečně nízká, ale pokud vadí, lze ji většinou velmi dobře potlačit či zcela odstranit při zpracování.
Vinětace? Na nejnižších clonových číslech je bez korekce velká - když vadí, stejně ji lze opravit dobře při zpracování.
Tajemství tohoto a i dalších jemu podobných objektivů, které mají své alternativy ve světelnostech 1.8 nebo 1.4 spočívá v kombinaci všech předchozích vlastností, které dávají dohromady profesionální výsledek. Zákazníci to většinou neocení, ale většina fotografů si tento objektiv nekupuje z důvodu, že se mu jeho pořízení vrátí v placených zakázkách. Pořizuje si jej pro ten pocit, že mají to nejlepší - ale to není nic špatného, také tomu podléhám. Dle mého názoru je tento objektiv trochu předražený, stejně jako jeho kolegové se světelností 1.2. Cena o cca 20.000,- Kč nižší by jim slušela lépe - ale to je daň z luxusu - kdo jej chce, ty peníze za něj dá. Občas dělá Nikon nějaké akce (v poslední době tak nějak pořád), kde lze objektivy koupit levněji - začíná to připomínat CocaColu, která se již jinak než v "akcích" neprodává :)
Nicméně platí, že 35/1.2 S je naprostou špičkou ve své kategorii a pokud jej dokážete využít, nic lepšího v této kategorii asi není. Většině fotografů se stačí podívat na cenovku tohoto objektivu a hned je přejde chuť - teda, chuť by měli, ale .... cena. Často dostávám otázku, zda bych si jej já sám koupil. Ne, nekoupil - kvůli hmotnosti a rozměrům, čím jste starší, tím méně hmotnosti hodláte s sebou vláčet a zákazníci to v zakázkách neocení. Zatím s vystačím s 35/1.4. Ovšem stále si můžete objektiv jako já půjčit na konkrétní zakázku nebo si jen vyzkoušet si to nejlepší v této kategorii objektivů. Třeba na svatbu, na které mi opravdu záleží (nebo je dobře zaplacená), bych si jej asi půjčil.
Doplnění: na trh se chystá Viltrox AF 35mm f/1.2 LAB pro plnoformátové snímače - cena má být zhruba čtvrtinová než u zde testovaného objektivu.
Nevíte, zda vám bude objektiv vyhovovat a chcete si jej jen vyzkoušet a poté třeba i koupit? Doporučuji půjčovnu FOTORI, která zapůjčila i objektiv pro tento test - děkuji:
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|