Test objektivu Nikon S 50/1,2
na Nikonu Z 7

 

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde

13. 01. 2021

 

Po sérii "Z" objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností S 20, 24, 35, 50, a 85 mm se světelností 1.8 doplnil Nikon svou sbírku i o dvě luxusnější varianty, které se pohybují kolem ohniska 50 mm - S 58/0,95 Noct (za lidových cca 220.000,- Kč) a S 50/1.2. A právě na ten poslední se v tomto testu podíváme.

Z historického hlediska se nejedná o žádnou novinku - tento objektiv Nikon vyrábí již hodně dlouhou dobu (od roku 1981) pro "F" bajonet a tento objektiv se prodává dodnes za cca 700 dolarů, u nás 18.000,- Kč:

Jeho hmotnost je 354 gramů a průměr filtru je 50 mm. Jeho "Z" bratříček má hmotnost přes 1 kg a průměr filtru 82 mm. Běžně na trhu je i objektiv S 50/1.8, porovnání obou "S" variant je také zajímavé:

A cenový rozdíl také není zanedbatelný: S 50/1.8 za cca 13.500,- Kč a S 50/1.2 za cca 62.000,- Kč. A to už je pořádný rozdíl. Buď máte zakázky, které vám jej zaplatí nebo si jej, jako já, půjčíte:


https://www.fotori.cz/

 Technické parametry

Typ

Bajonet Nikon Z

Formát

FX/kinofilm

Ohnisková vzdálenost

50 mm

Světelnost

f/1,2

Nejvyšší clonové číslo

f/16

Konstrukce objektivu

17 čoček / 15 členů (včetně 2 optických členů ze skla ED, 3 asférických optických členů a optických členů s antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a ARNEO)

Obrazový úhel

Formát FX: 47 °, formát DX: 31°30´

Zaostřovací systém

Vnitřní zaostřování

Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

0,45 m od obrazové roviny

Největší měřítko zobrazení

0,15×

Počet lamel clony

9 (kruhový otvor clony)

Rozsah clony

f/1,2 až 16

Vrstvy

Nano Crystal Coat, ARNEO

Průměr filtrového závitu

82 mm (P = 0,75 mm)

Průměr × délka (od dosedací plochy upevňovacího bajonetu)

Max. průměr cca 89,5 mm × 150 mm (vzdálenost od dosedací plochy bajonetu do konce objektivu)

Hmotnost

Cca 1 090 g

Automatické zaostřování

Ano

Vnitřní zaostřování

Ano

Zaostřování

Automatické, manuální

Dodávané příslušenství

Krytka objektivu LC-82B (přední krytka), krytka objektivu LF-N1 (zadní krytka), sluneční clona HB-94, pouzdro na objektiv CL-C2

Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu.

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Objektiv je v "plné palbě" - tj. jeho exteriér je obdobný jako u nejdražších stájových kolegů včetně OLED displeje (zobrazení clonového čísla nebo hloubky ostrosti, zaostřené vzdálenosti nebo ISO), tlačítka Fn i mechanickým přepínačem automatického a ručního ostření. Samozřejmě nechybí i doplňkový úzký prstenec, na který si můžete navolit různé funkce (clona, ISO, kompenzaci expozice či ruční ostření). Řadí se tak k objektivům S 24-70/2.8, S 70-200/2.8 a S 14-24/2.8. Je to také první objektiv tohoto typu s automatickým ostřením (také je nejdražší a s nejvyšší hmotností mezi 50 mm objektivy). Objektiv není vybaven stabilizací, předpokládá se jeho použití s Nikony Z 5,6,7. Majitelé Z50 budou mít úhlem záběru 75mm, ale bez stabilizace - ale upřímně řečeno, majitelé Nikonů Z50 asi nejsou cílová skupina tohoto objektivu. Ovládací prstence objektivu mají velmi malý odpor, ostatně, jak u u S objektivů zvykem. Např. u objektivu S 85/1.8 mi připadá odpor prstence ručního ostření "tak akorát". U tohoto objektivu se mi ovšem zdá, že jde velmi lehce - technicky je možná odpor nastaven na stejnou hodnotu jako 1,8/85, ovšem vlivem většího průměru objektivu jím jde otáčet opravdu velmi lehce - snad až příliš. Stačí jemně zavadit a máte přeostřeno. Tato vlastnost také moc nepotěší příznivce videa - při větším odporu se lépe reguluje plynulost přeostření. Naopak jemný převod umožňuje naprosto precizní ruční zaostření, což je u tohoto objektivu nutnost.

Samozřejmostí je pak utěsnění proti vlhkosti, antireflexní vrstvy atd.

 Kresba - ostrost objektivu

Podívejme se na MTF křivky:

Ano, jsou to vypočítané hodnoty (jako vždy). Ale vzhledem k tomu, že se jedná o clonové číslo 1.2, je to výsledek naprosto excelentní. Jak je vidět, směrem k okrajům (rohům) snímku ostrost klesá velmi nevýrazně. Papírově je to tedy jeden z neostřejších objektivů, který je možné využít např. k fotografování hvězd :)

Vlevo pro srovnání jsou MTF křivky objektivu Nikon S 50/1.8.

 

 

 

Reálné hodnoty zjištěné měřícím zařízením Imatest konkrétního kusu objektivu (jiné výrobní číslo než zde testovaný):

Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture CTRL STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control 42, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Capture NX-D. Bezvětří pevný stativ. Výřez 1:1 odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!!

Pro posouzení ostrosti je třeba zvolit u tohoto objektivu naprosto plochou předlohu. Na druhou stranu asi s tímto objektivem nebudete fotografovat obrazy nebo technické výkresy. Jeho přednosti spočívají jinde - ve vykreslení hloubky prostoru, podání neostrého pozadí a využití minimální hloubky ostrosti - a to je to, za co platíte. Takže u tohoto typu objektivu bych nekladl na ostrost v celé ploše snímku přehnaný důraz - perfektně ostré má být u tohoto objektivu oblast, kam je zaostřeno.

Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 95% kvalita.

50 mm

Clona

Celý snímek

levý dolní okraj

střed

pravý horní okraj

1.2
1.4
1.7
2.0
2.4
2.8
4.0
5.6
8.0
11.0
16.0

Co k tomu dodat. Na cloně 1.2 a 1.4 je podání trochu měkčí a na clonovém čísle 16 (nejvyšším možném) se již začíná projevovat mírná neostrost obrazu vlivem difrakce. Celkově se jedná o vynikající výsledky a to jak ve středu, tak v rozích obrazu. Je to kresba hodna profesionálního objektivu. Stájový kolega Nikon S 50/1.8 na tom není ve srovnání s tímto objektivem na stejných clonových číslech nijak špatně, dá se říci i srovnatelně, ale má nižší světelnost.

Závěr: Vynikající výsledky, nejen hvězdy, ale ani grafy, nelžou. I ostrost na clonovém čísle 1.2 lze považovat za vynikající. Když porovnáme ostrost s objektivem S 50/1.8, tak zjistíte, že si v podstatě připlácíte za světelnost 1.2, protože rozdíl v ostrosti obou objektivů od clonového čísla 1.8 (1.7) je v praxi minimální.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Tento objektiv si patrně nebude kupovat na fotografování krajin - schopnost nádherného rozostření pozadí bez rušivých artefaktů, "cibulových" kroužků a jiných rušivých struktur, odpíchnutí fotografovaného objektu od popředí i pozadí je to, za co u tohoto objektivu hlavně platíte - nejen penězi, ale i rozměry a hmotností. Bokehu se budu věnovat u tohoto objektivu o trochu více, než u ostatních a je jasné, proč.

Zaostření stromeček na střed, je vidět mírně rozmazané pozadí
na mírně před i mírně za rovinou zaostření
Následující snímky ukazují rozmazání pozadí (zaostřeno je před rovinu ostření)
Následující snímky ukazují rozmazání popředí (zaostřeno je za rovinu ostření)

Za tento výsledek se objektiv určitě nemusí stydět, struktura v rozostřených světelných zdrojích je téměř neviditelná, na okrajích se objevuje mírné zploštění kruhových odlesků, ale není to nic rušivého. Zkusíme snímky v exteriéru.

Fotografovat za slunečného dne na clonové číslo 1.2 není jednoduché - ISO již více snížit nejde a přesto mnohdy ani 1/8000 sekundy nestačí, aby byl snímek správně exponován. A zhoršovat kresbu šedým filtrem jsem skutečně nechtěl. Vedlejším účinkem minimální hodnoty ISO (v našem případě cca 30) je snížení dynamického rozsahu snímače, který by se zrovna pro snímky za slunečného dne se sněhovou pokrývkou docela hodil.

U velmi jemných odlesků na vodě se objevují neostré část ve tvaru malých čtverečků - objevil jsme to pouze na jediném snímku - je níže v galerii pod číslem 5929 a je to vidět pouze při 100% zvětšení. Je to snad poprvé, co něco takové na fotografii vidím. Zajímavý jev.

 

Na snímku 5963 v galerii níže objevíte v pozadí tuto strukturu odlesku - opět jsem tuto strukturu již na žádné jiné fotografii neobjevil - a uvidíte ji takto pouze na metrovém plátně. Ale pořád je to velmi snesitelné, snad i výborné :)

 

Závěr: Práce s hloubkou ostrosti je u tohoto objektivu hodně návyková. Pokud je rovina zaostření blízko k fotoaparátu (v řádu metrů), je třeba při clonovém čísle 1.2 hlídat nejen to, aby nezměnil vzdálenost objekt, ale také fotograf. I při stání na místě má po zaostření vliv na ostrost naklonění fotografa směrem dopředu i dozadu. U ohniskové vzdálenosti 50 mm a clonovém čísle 1.2 je hloubka ostrosti i při ostření na vzdálenější objekty tak malá, že je opravdu nutné ostřit přesně na dané místo, do hloubky ostrosti toho moc nedostanete. Bokeh tohoto objektivu se mi moc líbí a práce s hloubkou ostrosti, kdy i na větší vzdálenost dokážete soustředit pozorovatele na zaostřený objekt, je velmi, velmi lákavá.

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech.

Stejně jako u vinětace se nedomnívám, že je to pro tento objektiv nějaká rozhodující vlastnost.

Automatické odstranění aberace provedeno v programu Nikon Capture NX-D s úrovní Lateral i Axial "50". Bez zapnutí odstranění aberace jsou výsledky na úrovni "50" prakticky stejné a se zvýšením účinku se moc nezlepší. Níže uvedeno porovnání při 100 zvětšení. Patrně objevíte velmi málo snímku, kde by aberace byla skutečně na obtíž.

Závěr: Ano, je tam, ale pouze na nejnižších clonách ve velmi malé míře - ostatně v galerii je dost snímků, na kterých se můžete přesvědčit. Pokud už tam je, tak se zacloněním zase až tak výrazně nemizí. Ale vadit vám bude patrně až na metrových zvětšeninách.

 Rychlost a přesnost ostření

Závěr: Ostření je samozřejmě velmi přesné (jak ruční, tak automatické). Není to ale žádný rychlík, rychlost ostření je tak průměrná a rovněž jej určitě nelze označit za nehlučné.

 Stabilizace

Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, takže není co hodnotit. Majitelé Nikonů Z 50 mají smůlu.

 Odolnost na protisvětlo

Závěr: Velmi dobrá až vynikající. Odlesky se až na malé výjimky nekonají, úbytek kontrastu je velmi snesitelný a budu si muset vyčistit snímač.

 Zkreslení

Netestoval jsem, ale bude mizivé.

Vinětace

Díváte se na vinětaci snímků, u kterých bylo VYPNUTO automatické odstranění vinětace. Dnešní programy si s touto chybou optické soustavy dokáží velmi dobře poradit a u portrétů je mnohdy i žádoucí - a toto portrétní objektiv určitě je :) Viz následující případ - oba snímky pořízené s clonovým číslem 1.2 - první bez odstranění vinětace, druhý s odstraněním (program Capture NX-D, míra úrovně u druhého snímku 50.

Závěr: Ano, vinětace je poměrně výrazná na clonová čísla 1.2 a 1.4., potom už nevadí ani bez korekce.

 Běžné snímky

Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je ZAPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení a vinětace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z7.

 
Na závěr jsou v galerii pořízeny stejné snímky na různá clonová čísla od 1.2 do 5.6. Je na nich dobře vidět rozdíl v hloubce ostrosti. Pro lepší srovnání přidávám ještě pár výřezů - můžete si je zvětšit po kliknutí na plné rozlišení.

Závěr testu

+ výborná odolnost proti odleskům (i bez sluneční clony)
+ výborná ostrost
+ velmi nízká aberace
+ hezký bokeh
+ utěsněn proti vlhkosti a nečistotám
+ OLED displej, funkční tlačítko a funkční prstenec (kroužek), jejichž funkci si můžete určit

+- přední čočka není opatřena fluorovou vrstvou, která odpuzuje nečistoty
+- poněkud hlučnější ostření (pro natáčení videa to není optimální, ale v profi třídě se ostří ručně)
+- rychlost automatického ostření nepatří zrovna ke špičce v oboru

- rozměry
- hmotnost
- cena
- součástí balení je opět pro přepravu objektivu látkový pytlík na svačinu (fuj, Nikone, styď se, za ty prachy...)

Snad ještě malá úvaha kolem ohniskové vzdálenosti 50 mm

Většina "skalních" fotografů vám řekne, že "padesátka je zkrátka základ, to musíš mít". Ano, měl jsem (F verzi). Ale po čase jsem ji prodal, protože se na ní prášilo. Napřed jsem měl F 50/1.4, ale na nejnižší clonové číslo skutečně nebyla přehnaně ostrá, měla dost sklon k aberaci. Poté jsem si zase po čase pořidil F 50/1.8 - ale přiznám se opět, žádná sláva, zvláště po zakoupení Nikonu D850. Po přechodu na Z7 jsem po ní začal opět pošilhávat, protože dle testů to byl jeden z nejostřejších objektivů na Z - a potom jsem si S 50/1.8  otestoval a byl jsem jejím výkonem skoro nadšen (cenou už tak ne, F verze je cenově podstatně níže - kvalitou též). S 50/1.8  je výborná třeba i na reprodukce větších plochých předloh (plánů, výkresů, obrazů) pro své minimální zkreslení a vysokou ostrost a velmi dobře použitelná i na portréty.

A tak si musím, jako majitel S 50/1.8 položit otázku - proč S 50/1,2? Zaplatím prakticky 4 x více. Na srovnatelných clonových číslech je S 50/1.8 stejně ostrá, má na srovnatelných clonách prakticky nerozeznatelně stejný bokeh a dokonce trochu rychleji a tišeji ostří. Za násobně více peněz získám světelnost 1.2, OLED displej a funkční tlačítko a funkční kroužek. Navíc ještě jemnější ruční ostření. Pokud jsou pro vás tyto vlastnosti rozhodující, pak si jej kupte. V ostatních případech vám udělá stejnou službu S 50/1.8 - on ten rozdíl (viz výše) mezi podáním neostrého pozadí (popředí) mezi clonovým číslem 1.2 a 1.8 není zase tak velký, jak by se zdálo. Pokud uvažujete o pevné padesátce na své "Zetko", pak S 50/1.8 má stále nejlepší poměr cena/výkon a i při použití na Z50 (kde bude úhel záběru odpovídající 75 mm) získáte např. výborný portrétní objektiv.

P.S. S 50/1.2 je zcela jistě výborný objektiv - pokud si jej nebudete chtít koupit, tak si jej, jako já, na pár dní vezměte z půjčovny - pak zjistíte, že jej sice možná nepotřebujete, ale loučit se budete neradi :). Objektiv k testů zapůjčen od: www.fotori.cz.

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz