Test Nikkor Z 35 f/1.4
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
25.7.2024. Objektiv ohlášen 26. 6. 2024 Někdy je ohlášení nového objektivu očekáváno, někde se o něm jen spekuluje a pak jsou objektivy, které nikdo v dohledné době nečeká a jejich ohlášení spadne jak blesk z čistého nebe. A tak je tomu i v tomto případě. Když v září roku 2023 Nikon ohlásil a také uvedl ve své roadmap objektiv Nikkor 35/1.2, začala část fotografů slintat - tedy ta část, která si třeba užívá Z 50/1.2 S nebo Z 85/1.2 S. Následně si asi někdo v Nikonu řekl, že není třeba dávat nadále lidem klamné naděje a vyřešil to rozhodnutím nadále svou roadmap neaktualizovat. A tak řada fotografů na Z 35/1.2 čeká a čeká a čeká - abychom se dříve nedočkali v Čechách důchodové reformy (ne, není to pravděpodobné). A zatímco se fotografové na celém světě dohadují o termínu, kdy se ten či který již ohlášený objektiv objeví, prd ho! Nikon si ohlásí Z 35/1.4 a do měsíce jsou první kusy na trhu. To snad nečekal vůbec nikdo. A fotografové zajásali! Není to 1.2, ale 1.4 taky dobrý. A pak se objevila i cena. Moment! Cože? On je levnější než Z 35/1.8? To bude určitě krám, to přece není možné! Vždycky, ale úplně vždycky byla přece 1.4 dražší než 1.8! Je to divné - kdepak je asi ten zakopaný pes? Jo, ono to není "esko"? No, tak to už vůbec! Něčím takovým přece tu díru před snímačem ucpávat nebudu!
Ale zdá se, že se filozofie Nikonu poněkud změnila,
protože: Na bajonet Nikon existuje celá řada objektivů s ohniskovou vzdáleností 35 mm v rozsahu světelnosti 1.4 a 1.8 - zde jsou ty nejběžnější - a některé z nich jsou skutečně v mnoha ohledech povedené - třeba takový Tamron 35/1.4. A všechny F objektivy zde uvedené fungují přes FTZ adaptér na Nikon Z fotoaparátech (zde přehled kompatibility)
My se zde ale podíváme hlavně na srovnání tohoto objektivu s objektivem Z 35/1.8
Z hlediska vnějších rozměrů jsou objektivy prakticky identické, rozdíl v hmotnosti překvapivě nepatrný, daný větším použitím plastových dílů. Objektiv 1.4 má o jeden ovládací prvek méně - chybí mu přepínač automatického/ručního ostření na objektivu, ale zase má jeden navíc - funkční prstenec, který u objektivu 1.8 nenajdete. Prstenec ručního ostření není kovový, ale gumový. A tím vnější odlišnosti končí, zbytek budeme muset hledat uvnitř. Rozdíl v nejkratší zaostřitelné vzdálenosti a měřítku zobrazení pokládám za nepodstatný. Z hlediska konstrukce - proti Z 1.8 S nemá ED prvky a ani tak dobré antireflexní vrstvy (také se o nich Nikon nikde nezmiňuje), což by se mohlo projevit jak v aberaci, tak odolnosti proti odleskům a tím i v ostrosti a kontrastu objektivu.
Asférické členy, ED Odlišná optická konstrukce je patrná na první pohled. Vzhledem k tomu, že jsem u Tamronu objektiv se stejnou konstrukcí nenašel, tak si jej buď Nikon navrhnul sám nebo použil konstrukci jiného výrobce (což je méně pravděpodobné). Na objektivu najdete 2 prstence pro: ruční ostření a úzký funkční prstenec - tomu lze přiřadit nějakou funkci (ISO, clonové číslo atd.). Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů, ale velmi, velmi jemné (když si to ve fotoaparátu nastavíte). Další ovládací prvky: nejsou. Objektiv je utěsněn proti stříkající vodě, bajonet je samozřejmě kovový. Na objektivu je použito více plastových částí než na 35/1.8 S (tělo objektivu, ostřící prstenec), což také přispívá výrazně k nízké hmotnosti tohoto objektivu. Sluneční clona, přední i zadní krytka jsou standardní příslušenství objektivu. Pozor! Chybí "pouzdrohadr" CL-C1 - měl by povinně chybět u všech objektivů, protože je úplně na..... Kdyby snad někomu chyběl, může si tuto zcela zbytečnou a nepoužitelnou věc koupit za velmi lidových 600,- Kč. V rámci inovace by mohl Nikon do deseti let přidat na ten hadr alespoň suchý zip.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Ceny dle oficiálního ceníku Nikonu k 6.7.2024 (v závorkách nejnižší nalezená z velkých prodejců). Na první pohled je vidět, že Z 35/1.8 S je dražší o cca 3.000,- Kč, ale podstatně ostřejší než obdobný F objektiv. Objektiv Z 35/1.4 je drasticky levnější než její F protějšek a podle grafů se zdá i celkově ostřejší, byť její úbytek ostrosti od středu ke krajům je vyšší, ale pozvolnější. Naopak v rozích obrazu má Z verze ostrost vyšší - alespoň podle grafů. Ostrost Z 35/1,8 S je proti Z 35/1.4 dle grafů znatelně vyšší, ale pozor - grafy srovnávají světelnost 1.4 a 1.8. Nevíme, jak by křivky vypadaly na clonovém čísle 1.8. Ale ne vše je jenom o ostrosti objektivu - ostatně to vzhledem k ceně Z 35/1.4 asi nebyl ten hlavní důvod k uvedení na trh. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9
pro snímky v této části, není-li uvedeno jinak: Tato část testu pojednávající o ostrosti byla k 6.8.2024 zcela přepracována, protože původní objektiv Nikon Z 35/1.8, se kterým jsem prováděl první porovnání, nebyl v pořádku a v okrajích byl výrazně neostrý. Nastavení programu NX Studio
pro převod NEF do maximální kvality JPG: Pro další porovnání jsem si na úvod vybral Nikon Z 35/1.8 S, což asi není nijak překvapivé.
Zdá se vám, že výřezy nemají stejnou velikost? Tak to se vám nezdá. Ačkoliv to jsou papírově objektivy se stejným úhlem záběru, tak 35/1.4 (vlevo) má znatelně menší úhel záběru než 35/1.8 S (vpravo). A Tamron F SP 35 mm f/1,4 Di USD je úhlem záběru někde mezi tím (dole).
A nyní něco pro zajímavost - jak by dopadl objektiv Nikon Z 1.4 ve srovnání s objektivem Tamron F SP 35 mm f/1,4 Di USD?
Porovnáním okraje obrazu na clonovém čísle 1.8 dojdete k závěru, že výše uvedený
Tamron je ostřejší než Z 35/1.8:
Závěr: Již v testu Z 35/1.8 S jsem konstatoval, že ten objektiv nepatří k nejostřejším a tak Z 35/1.4 nic nebrání tomu, aby se jí vyrovnala alespoň ostrostí ve středu obrazu. Okraje obrazu jsou již něco jiného - tam v ostrosti vítězí s přehledem a velkým náskokem Z 35/1.8 S. Ale, řekněme si to hned - tento objektiv Nikon nevyrobil proto, aby byl nejostřejší 1.4 na trhu - nebyl to jeho záměr a je to vidět i na jeho nízké ceně. Objektiv také neobsahuje žádné ED členy s nízkým rozptylem světla. O to snad více je jeho výkonu ve středu obrazu překvapivě dobrý.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace. Co si budeme povídat, výhodou světelných objektivů je možnost snížení ISO (nebo použití kratších časů expozice) - v tomto případě o 2/3 EV a očekáváme lepší podání neostrého pozadí. Asi vás bude zajímat srovnání s objektivem Z 35/1.8 S. Horní
snímek je vždy Z 35/1.4 na clonové číslo 1.4
Pokud se ovšem v záběru objeví např. světlo prosvítající mezi listy....
.... tak můžete zjistit, že neostré části dostanou ostré obrysy. Což se vám v interiéru jistě nestane - konec konců, toto není krajinářský objektiv. A v galerii na konci testu najdete řadu snímků s velmi příjemným pozadím. Zkrátka tento objektiv má svůj charakter a i portrétní snímky vypadají velmi dobře i díky tomu, že zobrazovaná osoba není tak "laboratorně" ostrá - zde clonové číslo 1.6. Tímto snímkem děkuji svému příteli Honzovi za letité přínosné debaty o fotografování, objektivech i životě vůbec :)
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Ano, ve většině případů dosáhnete více rozostřeného pozadí, pokud se v záběru neobjeví velmi malé jasné světelné body - ovšem to je zřetelné až při podstatném zvětšení obrazu. Navíc se do této struktury přimíchá ještě aberace, kterou budete v těchto částech obrazu špatně odstraňovat. V interiéru to není patrné, ani u větších světelných zdrojů. Ale hlásit jsem to musel. A navíc, dost se bokeh to v těchto případech svým charakterem blíží "starosklíčkům" :) Někomu se to i líbí, někomu ne. Třeba mně ano. Kdyby ten objektiv stál 40 tisíc, byl by to průšvih, v tomto případě to ovšem musíme prohlásit za vlastnost. Objektiv má velmi příjemné podání neostrého popředí.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Všechny snímky v tomto textu, pokud není výslovně uvedeno jinak, jsou zpracovány v programu NX Studio s VYPNUTOU korekcí aberace. Nikon se u tohoto objektivu o žádných antireflexních vrstvách nezmiňuje (samozřejmě tak nějaké budou, ale ne na úrovni Z 35 1.8 S) - a tak co byste řekli - je tam: ... a může být i hůře - zde výřez 1:1 ... a pokud zapnete odstraňování aberace v programu NX Studio na 100% ... stejně se jí nezbavíte a byl by nutný ruční zásah. Snímky v plném rozlišení jsou také na konci testu v galerii. Ve svých testech aberace se samozřejmě snažím pořídit takové snímky, ve kterých se bude aberace projevovat v maximální možné míře a na určité typu snímků si jí vůbec nevšimnete. Kolem clonového čísla 5.6 se již dostává na velmi snesitelnou úroveň i mimo hloubku ostrosti. Závěr: Ve srovnání s objektivem Nikon Z 35/1.8 je aberace vlivem absence kvalitnějších optických prvků daleko výraznější. Pokud se objevuje mimo pásmo ostrosti, budete mít s jejím odstraněním na nízkých clonových číslech problém. Ostatně - ani Nikon Z 35/1.8 S ne to není nijak výrazně lépe, pokud vás to uklidní.
Minimální zaostřovací vzdálenost je s objektivem Nikon Z 35/1.8 S prakticky totožná - 27 cm od roviny snímače. Z 35/1.4 A pro porovnání je Z 35/1.8 S Na kytičky dobré, ale plošné předlohy raději nezkoušejte. Oba snímky jsou pořízeny na clonové číslo 1.8 a je zde jasně vidět, že hloubka ostrosti - resp. podání neostrého pozadí je jiná. U objektivu 35/1.4 je pozadí znatelně více neostré, což je vidět zvláště v levé části obrazu a v levém dolním rohu. Všimněte si, že 35/1.4 vytváří kolem okvětních lístků jakousi "auru" (vpravo), dobře je do vidět při 100% zvětšení. Snímek tak působí celkově měkčím dojmem, což nemusí být vůbec nepříjemné - třeba u portrétů. Závěr: Na makro existují podstatně lepší objektivy - ostřejší a s větším poměrem zvětšení. Nicméně podání neostrých částí je zde na clonovém čísle 1.7 velmi příjemné.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Rychlost ostření je trochu nižší než Nikon Z 35/1.8 S. Hlučnost: Mizivá, žádný rozdíl jsem ve srovnání se Z 35/1.8 S nezjistil. Přesnost: Dobrá, jak jinak.
Přesně pro tento typ fotografií je objektiv mimo jiné určen - jak vidíte, automatické ostření na oko bylo zcela přesné. Prstenec pro ruční ostření má velmi jemný chod a umožňuje skutečně precizní ruční zaostření. Závěr: Změna úhlu záběru při změně roviny ostření je u tohoto objektivu velmi malá, což potěší zejména při natáčení videa. Navíc je tento objektiv vybaven ve srovnání s 35/1.8 S programovatelným funkčním prstencem, čehož lze také při natáčení videa využít. Automatické ostření vás ve většině případů zdržovat nebude.
Objektiv žádnou nemá, spoléhá na stabilizaci snímače. Závěr: Žádný
Nikon neuvádí u tohoto objektivu žádné antireflexní vrstvy - tedy přesněji řečeno, o antireflexních ani žádných jiných vrstvách se v propagačních článcích nezmiňuje. A je to samozřejmě na některých snímcích znát. Je na tom rozhodně hůře než jeho kolega Z 35/1.8 S.
Jak vidíte výše, na clonové číslo 1.4 není protisvětlo žádný problém, který by stál za zmínku. Ovšem na vysokých clonových číslech je to již něco jiného - clonové číslo 16:
Pořád dobré... ale stačí si najít můj oblíbený snímek, kdy je slunce trochu skryto za ostrou hranou - ovšem tento typ snímku neustojí většina objektivů:
Závěr: Na nízkých clonových číslech si vede objektiv velmi dobře - nedochází k žádnému výraznému snížení kontrastu nebo závoji. Absence lepších antireflexních vrstev se nejvíce projeví při použití vysokých clonových čísel, ale ne vždy. Každopádně - Nikon Z 35/1.8 S je na tom na vysokých clonových číslech s odolností proti reflexům podstatně lépe - a hezké "hvězdičky" dovedou udělat oba. A někdo dokáže reflexy i výtvarně využít.
V programu NX Studio nelze korekci zkreslení vypnout, takže prakticky žádné nevidíte. Snímek je pořízen na clonové číslo 1.4, bez odstraňování vinětace. U objektivu Nikon Z 35/1.8 S korekci zkreslení v programu NX Studio vypnout jde. Závěr: Toto opravdu není objektiv určený primárně na fotografování architektury a reprodukce technických výkresů, takže...zkreslení určitě nebude něco, co by vás při nákupu tohoto objektivu mělo zajímat.
Nejprve bez korekce vinětace na clonové číslo 1.4:
a po automatické korekci v programu NX Studio: Jak vidíte, bez korekce je poměrně vysoká a po automatické korekci v programu NX Studio stále viditelná (patrně v současné verzi programu není objektiv databázi). Původně jsem byl z vinětace nadšen, ale po upozornění od Petra Lindnera (www.nikonblog.cz), že jeho objektiv se chová poněkud jinak jsem objevil, že ve fotoaparátu jsem měl nastaveno "D-Lighting" na "auto". Nikdy foťák nikomu nepůjčovat :) Pokud provedete korekci ručně a ještě přidáte D-Lighting na Auto, tak dostanete téměř bezchybný výsledek :) Závěr: Ano, pokud není vinětace váš tvůrčí záměr, budete na nejnižších clonových číslech muset provést výraznější korekci.
Nelze použít a také to nedává smysl.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. Galerie snímků pořízených objektivy s bajonetem Z si můžete prohlédnout pohodlně také zde.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu. Klady a zápory jsou zde také v porovnání s Z 35/1.8 S.
+ cena
+ proti
Z 35/1.8 S má navíc funkční
prstenec (řada fotografů jej používá, šikovný i pro natáčení videa)
+ rychlost ostření
+- chybí lepší antireflexní vrstvy +- bokeh malých bodových zdrojů
- poměrně vysoká vinětace na nízkých clonových číslech
A jen tak mimochodem - všimli jste si, že většina současných "Z" objektivů je levnější než kdysi jejich "F" varianty při uvedení na trh? Stačí se podívat na ceny většiny "F" objektivů před 5, 10 či 15 lety a podívat se na inflaci za tato období.
Nikon i na bajonetu Z dokázal, že dovede dělat nejen objektivy nejvyšší kvality, ale také objektivy, které nejsou ve všech směrech dokonalé, ale mají jiné výhody - většinou jsou malé a lehké a přesto s dobrou světelností - viz třeba Z 26/2,8 nebo Z 40/2,0. Ale že se na trhu objeví zde testovaný objektiv nepředpokládal asi nikdo. Všichni čekali na již před mnoha měsíc ohlášený objektiv 35/1.2, který bude, až bude a pokud bude, spadat jistě do té nejvyšší kvalitativní i cenové kategorie. Mimochodem - pokud je vaším hlavním požadavkem špičková ostrost obrazu, vezměte na milost FTZ adaptér a kupte si Tamron SP 34/1.4 za pěkných cca 20.000,- Kč (škoda, že se patrně neobjeví s bajonetem Z).
Ale Nikon možná začíná tušit, že spolu se zvyšujícími se cenami nových objektivů bude třeba mít i jejich levnější alternativy. Ne všichni fotografové požadují, využijí a jsou schopni či ochotni zaplatit za špičková skla. A také je zde skupina fotografů, pro které má nedokonalost levných objektivů své kouzlo a tyto objektivy vyhledávají záměrně - většinou jim říkáme "starosklíčkaři". Nemají rádi "sterilitu" a "dokonalost" současných objektivů a právě v optických vadách starších objektivů hledají to pravé kouzlo obrazu - a často se jim to daří.
Zde testovaný objektiv výše zmíněné požadavky splňuje - nemá špičkovou ostrost, nemá dokonalé antireflexní prvky, není přeborníkem v rychlosti ostření. Ale má světelnost 1.4, která je o 2/3 EV lepší než 1.8 a osobně nepovažuji Z 35/1.8 S za nějaký zázrak či etalon kvality (zvláště bokeh toho objektivu není žádná výhra, ostatně ostrost také ne). A vzhledem k tomu, že zde testovaný objektiv je překvapivě levnější než Z 35/1.8 S, tak mu předpovídám dobré prodeje - ten objektiv má svůj charakter, své osobité "bublinové" chování neostrých oblastí a jeho prodej bude těžit z obecně nízké popularity svého "S" bratra Z 35/1.8., který by si v "S" řadě pevných skel mohl klidně zahrát hru "Nejslabší, máte padáka". Kdybych si měl vybrat mezi Z 35/1.8 S a zde testovanou pětatřicítkou, bude moje volba jasná - 35/1.4. Budu mít objektiv i na noční street foto, koncerty, vernisáže i svatby a i na určitý druh portrétní fotografie, který bude mít jiný obraz, než "sterilní" podání špičkově ostrých skel. I pro majitele DX fotoaparátů bude mít své kouzlo - získají úhel záběru objektivu 52 mm se světelností 1.4. Ostatně, očekávali jste za tu cenu více? Já tedy ne. Ano, kdyby to byl objektiv za 50 tisíc, nenechal bych na něm nit suchou. Ale za 18 tisíc k němu opravdu nemám zásadní výhrady - právě naopak.
A během celého testu se mi vkrádá do hlavy taková krátká charakteristika tohoto objektivu:
"Starosklíčko na steroidech"
Tento objektiv buď rovnou zavrhnete, nebo jej budete milovat.
Nevíte, zda vám bude objektiv vyhovovat a chcete si jej jen vyzkoušet a poté třeba i koupit? Doporučuji
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|