Nikon Z 50/1.4
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření XX.10.2024 objektiv oznámen 10.9.2024 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Přehled objektivů
Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč Bude to další "starosklíčko na steroidech", jak jsem označil Z 35/1.4 ? Pokud si nějaký objektiv má nárokovat první místo v počtu druhů, byla by pevná padesátka určitě horkým favoritem. Ještě dnes můžete zakoupit pevnou padesátku Nikon v 6 různých provedeních (bajonet F a Z), o ostatních značkách jako je např. Sigma, ZEISS, Viltrox a mnohé další. Když Nikon nedávno, pro většinu lidí překvapivě, vyrobil Nikon Z 35/1.4 (když všichni čekali již dlouhou dobu avizovanou 35/1.2 S) a navíc za lidovou cenu, dalo se tak trochu již tušit, že u tohoto jednoho ohniska asi nezůstane a hovořilo se v kuloárech ještě o 50/1.4 a 85/1.4. A objektivu 50/1.4 jsme se právě dočkali. A dá se čekat, že to bude stejný příběh jako s Nikonem Z 35/1.4. A s čím jiným tento objektiv porovnávat - samozřejmě - s Nikonem Z 50/1.8 S:
Možná by těm 1.4 novinkám více slušel vzhledem k jejich zaměření "retro" styl? Nechápu, proč mi nikdo z Nikonu nezavolá, aby to se mnou konzultoval :)
Jak si můžete všimnout, hmotnost i rozměry obou padesátek jsou prakticky shodné. Zajímavé je, že každý má jinou sluneční clonu. Na 1.4 najdete příkazový kroužek (výhoda při natáčení videa), který 1.8 S nemá, ovšem chybí přepínač automatického/ručního ostření na objektivu, který 1.8 S zase má - taková výměna. A samozřejmě cena - není to "S" objektiv, takže kvalita zpracování nemusí dosahovat "S" úrovně, stejně jako antireflexní vrstvy a další věci, které netuším. A také kvalita optiky je na nižší úrovni. A to vše znamená, že objektiv je o 3.000,- Kč levnější než 50/1.8 S. U Z 35/1.4 jsme byli cenou překvapeni (příjemně), ale už si začínáme zvykat.
Asférický člen, žádné ED a Super ED prvky Objektiv má 10 prvků v 7 skupinách - Nikon se nezmiňuje o žádných antireflexních vrstvách a jiných zušlechťovacích procesech optiky. Na objektivu najdete 2 prstence pro: širší pro ruční ostření a úzký prstenec (funkční kroužek), na který si můžete navolit některé funkce v menu fotoaparátu (ISO, korekci expozice, clonové číslo) nebo jeho funkci vypnout, jak to při fotografování dělám já . Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů. Tělo objektivu je převážně plastové, zatímco u Nikonu 1.8 najdete kovo rozhodně více, i zaostřovací prstenec je kovový, zatímco u tohoto objektivu je to snad plast krytý gumou? Nevím. Ale dnes jsou již plasty velmi trvanlivé, tak by to snad neměl být problém. Utěsnění objektivu proti prachu a vlhkosti je, zdá se, stejné jako u 50/1.8 S. Další ovládací prvky: nejsou Sluneční clona, přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu. Ale pozor! V balení se nenachází nikon-hadr, který by patrně stejně věčně odpočíval v krabici. Kdyby místo něj dával Nikon hadřík na čištění objektivu, udělal by lépe. Ale možná je to dobrý marketingový tah - pokud ten kluzký pytlík někdo používá jako obal na objektiv, tak mu jednoho dne z něj vyklouzne na zem a koupí si nový. Ale pokud by se vám po něm z nějakého nepochopitelného důvodu stýskalo, můžete si jej za pouhých 600 Kč dokoupit. Kde jsou ty časy, kdy jste od Nikonu dostali při koupi levnějších objektivů alespoň pytlík se šňůrkou. Ten byl alespoň k něčemu - nezabral moc místa a celkem dobře chránil v batohu objektiv proti mechanickému poškození. A když jste jej chtěli někomu půjčit, alespoň byl v čem předat. K objektivům Tamron také nedostanete vůbec nic, ale Sigma měla při koupi velmi hezká pouzdra na zip (ale nevím, zda je má u objektivů stále). Ta sice byl výborná na posílání poštou, ale snad nikdo nedával objektivy v těchto pouzdrech do brašny či batohu. V tomto ohledu byly pytlíky se šňůrkou ideální. Existuje sice řada firem, které pouzdra na objektivy vyrábí, ale většinou jsou neoprénová, jejich stěny jsou silnější a v batohu zabírají moc prostoru. Pytlík byl pytlík. Sláva pytlíkům!
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde) MTF křivky jsou docela věrným odrazem toho, co do objektivu očekávat. Na první pohled je vidět, že tato padesátka nebude žádným přeborníkem v ostrosti - a zcela zjevně jím také nemá být. To je zcela jasně vidět porovnáním MTF křivek, které skutečně nevypadají tak, jak jsme u Nikon Z objektivů zvyklí, i když přihlédneme k tomu, že jsou uváděny na clonovém čísle 1.4, zatímco u Nikon Z 50/1.8 jsou na clonovém čísle 1.8. Ale i kdybychom viděli MTF graf na clonovém čísle 1.8, jistě bychom se nedočkali dramatického zlepšení. Bližší uvidíme v porovnávacím testu. Je zřejmé, že objektiv nemá žádné ED členy a pouze jeden asférický člen a to se musí někde projevit - otázkou je, jak moc. Pokud jste byli či stále jste vlastníkem objektivu Nikkor F 50/1.4 G (na F bajonet - stále se prodává za cca 12.500,- Kč), tak vidíte, že objektiv na zetku je na tom (nejen) s ostrostí mnohem lépe:
Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHTING OFF, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. Je dobré mít na paměti, že Nikonu v případě tohoto objektivu skutečně nešlo o maximální ostrost (to by cena vypadala jinak).
Závěr: Ostrost objektivu považuji za velmi dobrou, až mne to překvapilo, čekal jsem mnohem horší. S objektivem Nikon 50/1.8 S, což je skoro takový etalon ostrosti, drží krok velmi dobře.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Snížená hloubka ostrosti při použití clonového čísla 1.4 místo 1.8 je jeden z hlavních důvodů pro pořízení světelnějšího objektivu. Nezbývá než se také podívat, jaký je rozdíl mezi oběma objektivy při nastavení minimálního clonového čísla. U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Pokud se ovšem ve snímku nenachází drobné kontrastní
prvky, může být snímek velmi příjemný: Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Objektiv má dosti podobnou konstrukci jako Z 35/1.4, kde se takové výraznější obtahování neostrých částí obrazu objevovalo v pozadí na kontrastních motivech, nicméně podání popředí bylo lepší. V této disciplíně mne tedy objektiv moc nepřesvědčil. Ale bokeh je silně individuální záležitost a třeba se vám ten, snad "starosklíčkový", bokeh bude líbit.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Na
následujících dvojicích snímků je porovnání Nikonu Z 50/1.4 (vlevo) a Nikonu Z
50/1.8 S (vpravo) - oba shodně na clonovém čísle 1.8: Se zapnutým odstraňováním aberace v programu NX Studio - Laterální, Axiální na max. hodnotě 100: V obou objektivech jsou dosti výrazné rozdíly jak v aberaci samotné, tak i ve tvaru odlesků v okrajové části obrazu - vidíte ty malé "rejnoky" u 1.4? S těmi jsem se naposled snad setkal před mnoha lety u Tamronů. Ačkoliv jsem dal v programu NX Studio maximální hodnoty, stejně tam u 1.4 nějaká aberace zůstala. Jsou ovšem případy, kde by byl nutný ruční zásah, protože ani maximální korekce aberace nemá ve snímku žádný účinek:
Následující čtveřice snímků je bez odstraňování aberace na různých clonových číslech. "Rejnoci" začínají mizet někde kolem clonového čísla 2.8. Někde kolem clonového čísla 8 začíná mizet axiální aberace (fialová) postupně ubývá se začíná objevovat laterální (zelená). Závěr: Netřeba to dále pitvat. Nikon Z 50/1.4 má aberaci výrazně vyšší než objektiv Nikon Z 50/1.8 S. Ale snad nic horšího než odlesky na vodě v přímém slunečním protisvětle na testování aberace nenajdete a proto vás již nic horšího nečeká. Naštěstí to není typický krajinářský objektiv (navíc krajiny se málokdy fotí na clonové číslo 1.4). Tak se nenechte vystrašit, u normálních snímků to není nijak tragické, i když je pravdou, že na jemné tkanině na židli (viz výše) je aberace hodně výrazná a odstraňuje se v těchto případech dost špatně.
Minimální zaostřovací vzdálenost
je 37 cm, u Nikonu 50/1.8 S je 40 cm. Rozdíl v poměru zvětšení je zanedbatelný.
Sečná vzdálenost (= od příruby bajonetu ke snímači) je 16 mm + 86.5 mm (délka
objektivu) = 102.5 mm. Takže 370 mm mínus 102.5 mm = 267.5 mm = cca 27 cm. Při
nejbližší zaostřitelné vzdálenosti bude objekt tedy od obruby objektivu vzdálen
27 cm. U Z50/1.8 S to bude o 3 cm více. Jako vždy si v menu fotoaparátu můžete
zvolit rozsah (jemnost) otáčení zaostřovacího prstence v ručním ostření od 90
stupňů do "maximum", což je více než 720 stupňů nebo zda ostření bude
"Nelineární", tj. čím prudčeji pohnete zaostřovacím prstencem, tím více se změní
zaostřená vzdálenost. Tak alespoň jednu fotku v této části: Muchomůrka červená s rodinou - F1.4, ISO 1600 Závěr: Objektiv má poměr zvětšení 1:5.8 (Nikon 50/1.8 S má 1:6.7 ), takže to rozhodně žádné makro-objektivy nejsou a ani nemají být.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: dostatečná, nezjistil jsem pocitově rozdíl mezi oběma objektivy Hlučnost: nejsem schopen zjistit rozdíl Přesnost:
jak jinak než výborně:
Závěr: Žádný problém
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací (stejně jako 50/1.8 S) a v případě potřeby tak spoléhá na stabilizaci snímače. Ale to mu určitě nebudeme mít za zlé. Závěr: Bez stabilizace
Nikon u tohoto objektivu nezmiňuje žádné extra antireflexní vrstvy a také mu chybí ED prvky potlačující rozptyl světla, které má Nikon 50/1.8 S a je to samozřejmě v protisvětle znát. Snímek pořízen na clonové číslo 13:
Závěr: Dalo se již z konstrukce objektivu předpokládat, že odolnost na protisvětlo, která je u Nikonu Z 50/1.8 S výborná, bude u tohoto objektivu horší. Ale zatím je to pocitová záležitost a na přesné porovnání budu muset chvilku počkat, až zase vyjde slunce a bude možné pořídit porovnávací snímky na různá clonová čísla.
Následující snímek je s VYPNUTOU korekcí zkreslení - toto je výborný výsledek. Závěr: Buď je ten objektiv tak dobrý nebo i když vypnu v programu NX Studio korekci zkreslení, tak tam stejně již nějaká bude. Nevím, výsledek je to dost překvapující. Zapnutí korekce v programu NX Studio pouze trochu narovná rohy snímku.
Bez korekce vinětace (ve fotoaparátu i v editoru vypnuta):
Závěr: Na clonovém čísle 1.4 je vinětace bez úpravy snímku hoooodně velká. Zajímavé je porovnání obou objektivů na clonovém čísle 1.8. Zatímco u 50/1.8 je více pozvolná od středu ke krajům, tak u 50/1.4 je středová část celkem vyrovnaná a pak následuje v rozích strmé zhoršení. Pokud není vinětace vaším tvůrčím záměrem, lze ji v editoru poměrně jednoduše odstranit, jak dokládá snímek vlevo, kde je provedena korekce na clonovém čísle 1.4. Takže není třeba se děsit, ale je pravdou, že silným zesvětlením tmavých míst může také trochu vylézt šum. A mimochodem - ani u jednoho objektivu není vinětace stejnoměrná od středu ke krajům - viz umístění černé části blíže k hornímu okraji snímku :)
Nelze použít. V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. Galerii fotografií z tohoto testu si můžete také pohodlně prohlédnout zde.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu. Klady a zápory jsou zde také v porovnání s Z 50/1.8 S.
Mohu jen s mírnou obměnou zopakovat hodnocení z testu objektivu Z 35/1.4: + cena - na objektiv se světelností 1.4 až nevídaná
+ proti
Z
50/1.8
S
má funkční prstenec (řada fotografů jej používá, šikovný i pro natáčení
videa)
+ rychlost ostření, pocitově stejná jako u
50/1.8 S + objektiv má svůj charakter, byť nemusí každému vyhovovat
+- chybí lepší antireflexní vrstvy
+- bokeh - není to, co bych od 1.4 očekával,
- poměrně vysoká vinětace na nízkých clonových
číslech
Nelíbí se vám to? A co více byste za ty peníze chtěli, bando nevděčná? :)
Již dlouhou dobu používám Z 50/1.8 S - na běžné fotografování velice málo, ale hlavně na produktovou fotografii a reprodukce obrazů kvůli jeho vynikající ostrosti a naprosto minimálnímu zkreslení. Málokdo fotografuje s touto ohniskovou vzdáleností reportáže (prosím nepiště mi "já ano" - pak jste "málokdo"). Výjimkou jsou majitelé fotoaparátů s DX snímači (Z30, Z50, Z fc), kteří získají použitím tohoto objektivu zmenšeným úhlem záběru "portrétní" ohnisko = objektiv s úhlem záběru odpovídajícímu 75 mm s hloubkou ostrosti 50 mm objektivu. A právě hloubka ostrosti bude při použití tohoto objektivu se světelností 1.4 nižší a dostanete tak měkčí podání pozadí snímku (pokud tam ovšem nebude moc kontrastních objektů).
Ne, u tohoto objektivu skutečně nejde o ostrost v celé ploše obrazu - pokud ji vyžadujete, kupte si verzi se světelností 1.8. Tento objektiv si kupujete kvůli malé hloubce ostrosti a to za velmi příjemnou a snesitelnou částku. Samozřejmě si můžete koupit ještě profisklíčko 50/1.2 S, které má ještě menší hloubku ostrosti a výbornou kvalitu, ale vaše úspory poté klesnou o cca 55.000,- Kč. Pro fajnšmekry je zde i Nikon 58/0,95 Noct - ten bych si někdy docela otestoval rád :) A také si můžete koupit úplně jinou padesátku a být s ní také spokojeni - ale se světelností 1.4 jich moc nenajdete.
Zkrátka tento objektiv si koupíte kvůli tomu, abyste při nedostatku světla mohli použít kratší expoziční čas nebo nemuseli použít tak vysoké ISO nebo kvůli více rozostřenému pozadí (či obojí dohromady). Podání neostrého pozadí i popředí není zcela podle mých představ, ale můžete mít klidně opačný názor - je třeba si uvědomit, že to není objektiv za 50 tisíc!
A možná se dočkáme i objektivu Z 85/1.4, což už by mohl být pěkný portrétní objektiv i pro plnoformátové snímače za dobré peníze.
Nebudu zamlčovat, že Nikon Z 35/1.4 se mi líbil více, ale i tento "objektiv si určitě svého zákazníka najde". Vždy, když někdo použije v testech tu část věty v uvozovkách, tak má k němu výhrady. A já mám v podstatě jen jednu a to ještě velice indivudální - ten bokeh na clonovém čísle 1.4 není to, co jsem čekal. Ale co bych měl čekat za necelých 14 tisíc? Ale je třeba vědět o tom, že podání neostrého pozadí může být za určitých okolností u objektivu Z 50/1.8 S příjemnější (pro mne) než na Z 50/1.4. Zkrátka když chcete nacpat světelnost 1.4 do stejného tubusu jako 1.8, tak musíte udělat v optické stavbě nějaký kompromis.
A jak bude znít odpověď na otázku ze začátku testu? Je to zase "starosklíčko na steroidech"? Tentokrát trochu alibistická - pro někoho ano, pro někoho ne.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|