Test objektivu Nikkor Z 28-400mm/f4-8 VR |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
30.06.2024, objektiv ohlášen 26.3.2024 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Prvním "univerzálním" objektivem Z řady, určený pro plný formát snímače, se v říjnu roku 2020 stal Nikkor Z 24-200 mm /f4-6.3 VR . S těmito objektivy jsme se setkávali velmi často u F bajonetu a DX formátu (18-140, 18-105, 18-200, 18-300 apod.), ovšem u plnoformátu již mnohem méně - snad jedinými zástupci zde u Nikonu byly a jsou Nikkor F 24-120/4 a Nikkor F 28-300/3.5-5.6 nebo Tamron 28-300. A právě na posledně zmíněný se Nikon na Z bajonetu pokouší navázat se zde testovaným objektivem - ovšem prodloužení ohniskové vzdálenosti o 100 mm přineslo také nepříjemný efekt ve snížení světelnosti, což je ovšem daň za příjemné rozměry a hmotnost. A moc fotografů snad ani neočekávalo, že se od Nikonu objektivu tohoto rozsahu dočkáme. Současně je tento objektiv světový unikát - nikdo jiný dosud objektiv tohoto rozsahu na plnoformátové snímače nevyrobil. Obr. níže: porovnání s objektivem na F bajonet 28-300/3.5-5.6 na ohniskové vzdálenosti 28 mm:
Takže nyní zde máme na bajonet Z dva objektivy, jejichž počáteční ohnisková vzdálenost je podobná (24mm/28 mm), ale jeden končí na ohniskové vzdálenosti 200 mm a světelnosti 6.3 a druhý na 400 mm a světelnosti 8. Ale zajímavý bude také průběh světelnosti na různých ohniskových vzdálenostech - ale o tom až dále v příslušné sekci. Objektiv se nepřekvapivě nehonosí písmenkem "S", označujícím vyšší třídu Nikon Z objektivů. Ovšem dostal do vínku optickou stabilizaci, což se může hodit nejen majitelům fotoaparátů s DX snímači, kteří získají rozsah ohniskových vzdáleností odpovídající úhlu záběru 36 - 600 mm. Majitelé DX snímačů tak v kombinaci se setovým DX objektivem 16-50/f3.5-6.3 VR získají velmi lehký cestovatelský set dvou objektivů s úhlem záběru 24 - 600 mm. Není-li výslovně uvedeno jinak, jsou všechny snímky pořízeny Nikonem Z9.
Objektivy k testu zapůjčilo české zastoupení firmy
Nikon a nevím, zda se jedná o běžný objektiv z maloobchodní sítě
Pro ilustraci rozsah ohniskových vzdáleností na
plnoformátovém snímači: 400 mm 28 mm 400 mm Je to masakr, že? :) Ale zpět k plnoformátovým objektivům pro Z6 a Z7 - na následujícím obrázku se můžete podívat na porovnání velikosti s některými dosavadními objektivy (zleva 24-200, 28-400, 100-400).
Jaké máte alternativy v "univerzálních" objektivech na trhu? No, věru, moc jich není - ceny se mohou u jednotlivých prodejců lišit:
Nikon F 28-300 nebo F Tamron 28-300 již jako nové nelze praktickty v ČR v roce 2024 koupit a jejich použití přes FTZ adaptér nedává moc smysl, protože jsme si u "zetek" již zvykli na trochu vyšší standard ostrosti i dalších vlastností objektvů.
Nezbývá mi nic jiného, než zopakovat odstavec
uvedený v testu objektivu Nikon Z 24-200/4-6.3 VR: Nezbývá, než se trochu zastavit u ceny objektivu. Zaplatit téměř 40.000,- Kč za objektiv, který není "S" řady je opravdu docela dost. Když budu uvažovat o cílové skupině kupujících, téměř jistě to většinou nebudou majitelé "S" řady objektivů či fotografové, pro které je světelnost objektivu vším a tento objektiv si ke své řadě profi skel asi moc kupovat nebudou. Zcela jednoznačně cílí Nikon tímto objektivem na fotografy, kterým bude stačit nebo požadují jeden objektiv na vše (maximálně druhý širokoúhlý). A pro ty bude tato cena většinou těžko stravitelná - bavíme se zde o České republice a poměru mzda (důchod)/objektiv. V zahraničí - hlavně na západě bude ten poměr podstatně příjemnější. Ale možná udělá Nikon v tomto případě vstřícný krok, a bude objektiv nabízet v setu např. se Z5 za příjemnější peníze - i když to u Nikonu Z 24-200 neudělal a "sety" si sestavují sami prodejci. Asi se tedy nedá při této ceně předpokládat, že by to byl v ČR prodejní trhák (což může být Nikonu celkem fuk, protože jsme naprosto nevýznamná část světového trhu).
Utěsnění samozřejmě nebude zcela stejné jako u objektivů řady "S" a také je třeba počítat s tím, že se objektiv při změně ohniskové vzdálenosti vysouvá. Pokud bude objektiv mokrý nebo hodně špinavý, doporučuji před jeho vrácením do výchozí polohy (28 mm) otřít vysouvající se část objektivu. Na ohnisku 400 mm (maximální výsuv), bude tento objektiv velmi náchylný k mechanickému poškození, pokud do něčeho praštíte koncem objektivu.
21 čoček/15 členů (včetně 4 optických členů ze skla ED a 3 asférických optických členů). Utěsnění proti stříkající vodě a prachu, elektromagnetická clona, krokový bezhlučný zaostřovací STM motor, optická stabilizace až 5 EV (současně se stabilizací snímače až 5.5 EV). Při zvyšování ohniskové vzdálenosti se posouvá celá přední skupina čoček a významně se tak mění těžiště - mohl by to být problém při vyvažování objektivu při natáčení videa s různými stabilizačními pomůckami.
Dodávané
příslušenství: Zaklapávací přední
krytka objektivu LC-77B o průměru 77 mm, zadní krytka objektivu LF-N1,
bajonetová sluneční clona HB-114 (ha! není kulatá!), pytlík na svačinu CL-C1.
Při ostření se na objektivu nic nehýbe, ostření je vnitřní. Zaostřovací prstenec pro ruční ostření (či jinou navolenou funkci) je skutečně velmi úzký, s jeho častým použitím se asi moc nepočítá. Hmotnost objektivu je relativně velmi příznivá, patrně i použitím hliníkových slitin v konstrukci objektivu i bajonetu (tj. bajonet je kovový, nikoliv plastový, což je jistě dobrá zpráva). Na ohnisku 28 mm je možné objektiv uzamknout proti samovolnému vysouvání při transportu. Výroba objektivu probíhá v Thajsku (např. Z 24-70/2,8 se vyrábí v Japonsku, Z 14-30/4 v Thajsku a Z 40/1.8 v Číně :) Objektiv mimo zámku na 28 mm na sobě nemá žádné další přepínače - chybí i přepínač ručního a automatického ostření a je tedy nutné přepínat na fotoaparátu - stejně, jako stabilizaci. Chod prstence na změnu ohniskové vzdálenosti klade u nového objektivu trochu větší odpor, ale to je dobře - časem se mechanismus ochodí a bude to akorát, aby se moc samovolně nevysouval. Změna ohniskové vzdálenosti může proběhnout velmi rychle, protože mezi krajními hodnotami stačí otočit prstencem pouze o cca 90 stupňů.
Objektiv nemá v popisu uvedeno, že by přední čočka byla zušlechtěna nějakou fluorovou vrstvou na odpuzování nečistot a není zmíněna ani žádná antireflexní vrstva "ARNEO", jakou má např. Nikon Z 24-120. Inu, není to "esko".
Podívejme se na MTF křivky: Nikon Z 28-400/4-8: Nikon Z 24-200/4-6.3 pro srovnání: Stále platí - čím výše jsou křivky na grafu (kontrast) a čím blíže u sebe (astigmatismus), tím lépe. Toto nevypadá při daném rozsahu ohniskových vzdáleností špatně, uvidíme dále v testu. Změna clonového čísla dle ohniskové vzdálenosti (pouze do 200 mm) - porovnání s 24-200:
Z grafu je patrné, že 28-400 má lepší průběh světelnosti až do cca 90 mm, ovšem již od cca 100 mm začíná objektiv 28-400 ztrácet - zřetelně je to vidět na ohniskové vzdálenosti 200 mm, kde 24-200 má 6.3, ovšem 28-400 již 8, kterou si poté drží až do 400 mm. Jsou tam v průběhu některé nepatrné odchylky v tom, na jakém ohnisku se zcela přesně clonové číslo zvyšuje (+- 2 mm), které jsou ovšem z praktického hlediska nepodstatné. Pro srovnání - Nikon F 28-300 má na ohniskové vzdálenosti 300 světelnost 5.6. Přesuňme se od grafů k reálným fotografiím. Ten, kdo uvažuje o koupi tohoto objektivu, bude patrně srovnávat i jeho obrazové vlastnosti s objektivem Nikkor Z 24-200 mm /f4-6.3 VR, proto jsem jej také vybral pro porovnání.
Počet ovládacích prvků obou objektivů je stejný, oba při změně ohniskové vzdálenosti mění svou délku, ale neotáčí se. Objektiv 28-400 má o 4 mm kratší ohniskovou vzdálenost na širším ohnisku - pro někoho podstatné, pro někoho ne. Ale rozdíl mezi 24 a 28 mm nelze pokládat, zvláště v interiéru, za nepodstatný. Fotoaparát Nikon Z9 (Zpracování v Nikon NX Studio: Picture CTRL STANDARD, QUICK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit bezeztrátová komprese, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Nikon NX Studio. Bezvětří pevný stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!!
Převod všech snímků v
programu
Nikon NX Studio z formátu RAW do JPG
100% kvalita.
A nakonec ještě výřezy z jiné části snímku, ve všech případech clonové číslo 8 - a trochu ještě odbočíme k pevnému sklu 400/4.5 a u všech objektivů se podíváme na stejný detail:
Ale zpět k našim porovnávaným objektivům 24-200 a 28-400: Závěr: - ostrost obrazu ve středu
snímků je u obou objektivů (24-200 i 28-400) srovnatelná Nerad se opakuji - ale znovu
je dobré si uvědomit, jaké tiskové velikosti odpovídají porovnávané výřezy. Pro ilustraci ještě rozdíl mezi 24 a 28 mm - pro někoho podstatný, pro někoho ne: a mezi 200 a 400 mm - ten je hodně výrazný: Pokud byste museli oříznout obraz z 45 mpx snímače z 200 na 400 mm abyste napodobili úhel záběru odpovídající ohniskové vzdálenosti 400 mm, zbylo by vám cca 11 mil. bodů. A pokud má váš snímač 24 mpx...zbyde vám (odhadem) 6 mpx?
Asi opravdu nebudeme od tohoto typu objektivu čekat žádné zázraky. Samozřejmě záleží na nastavené ohniskové vzdálenosti, odstupu pozadí od popředí a také na charakteru pozadí - hlavně na tom, zda se tam nachází lesklé nebo jasné plochy nebo výrazné struktury. 400mm/f8 95mm/f8 28mm/f4 Závěr: Ano, bokeh není zcela kulatý, a nezachrání to ani 9 lamel clony. Ano, má viditelnou cibulovou strukturu, podle okolností více či méně výraznou. Ale když si uvědomíte rozsah ohniskových vzdáleností tohoto objektivu, tak je to v podstatě úžasný výsledek. Ano, Plena to není. Ale jinak - žádné zdvojené struktury, žádné obtahování neostrých částí kontrastními obrysy. Bokeh mne u tohoto objektivu opravdu příjemně překvapil navzdory poměrně vysokým clonovým číslům daným světelností objektivu (je hodně podobný objektivu 24-200).
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Jak mohou vypadat fotografie bez odstranění aberace se můžete podívat do části Ostrost, kde jsou všechny fotografie bez automatického odstranění aberace.
Třeba na
ohniskové vzdálenosti kolem 150 mm je téměř nulová i bez odstranění aberace - a
to jsou odlesky na vodě! Na ohniskové vzdálenosti 80 mm je také i bez odstraňování aberace zanedbatelná: A na ohniskové vzdálenosti 66 mm je i bez odstraňování prakticky nulová: Závěr: Jak již bylo zmíněno u testu ostrosti - na krátkých ohniskových vzdálenostech je aberace nejvyšší, ve středních nepatrná a na nejvyšších ohniskových vzdálenostech se opět začíná objevovat, ale již v menší míře než u krátkých ohniskových vzdáleností. Projevuje se však znatelně pouze v okrajových částech obrazu a se vzrůstajícím clonovým číslem NEmizí. V automatickém režimu programu NX Studio ji lze hodně potlačit, byť ne zcela na nejkratších ohniskových vzdálenostech odstranit - což by ovšem bylo vidět pouze na hodně velkých fotografiích. Na testovacích snímcích je hodně viditelná na hranách černá/bílá, ale jsou fotografie, kde se díky absenci velkého kontrastu neprojeví vůbec.
Na ohniskové vzdálenosti 28 mm je 20 cm, na ohniskové vzdálenosti 400 mm je 120 cm - obojí od roviny snímače - což znamená, při nastavení 28 mm budete mít předmět ostření pár centimetrů před přední čočkou a můžete si stínit sluneční clonou. Poměr zvětšení na ohniskové vzdálenosti 28 mm je 0.35x (1:2.85). Ovšem nenechte se zmást ostrostí středu obrazu. Pokud byste fotografovali ploché předlohy, zjistili byste, že rohy ani okraje snímku nejsou, zvláště na ohniskové vzdálenosti 28 mm, přijatelné ostré ani na vysokých clonových číslech. 28 mm/f4 400 mm/f8 Závěr: Na kytičky dobré, na ploché předlohy vzhledem k neostrosti na okrajích snímku - ne.
Objektiv není pankratický - tj. pokud zaostříte objekt např. na ohnisku 400 mm a změníte ohnisko např. na 200 mm, nebude obraz zcela ostrý. Např. při ručním ostření nebo natáčení videa s ručním ostřením je třeba s tím počítat - ale neberte to jako chybu, pankratických objektivů je relativně málo. Prstenec pro ruční ostření je, stejně jako u objektivu Nikon Z 24-200, velmi úzký a pokud je mu v menu přiřazena jiná funkce než ruční ostření, tak po přepnutí fotoaparátu na ruční ostření se jeho ostřící funkce automaticky obnoví. Ostřící systém objektivu pracuje velmi tiše a neměl by rušit ani při nahrávání videa, kde byste jej snad mohli zaslechnout je v úplném tichu. Ale kdo to myslí s videem vážně, používá stejně externí mikrofony. Rychlost: určitě je to lepší průměr, jakž-takž stíhá v režimu AF-C i letící holuby na 400 mm. Ostření na oko i při 400 mm a clonovém čísle 8 je celkem spolehlivé, zvláště u nepohyblivých objektů. Na tuto kategorii objektivu je to dobrý výsledek. Přesnost: bez výhrad, např. automatické vyhledávání očí si vede velmi dobře. Závěr: Na tuto kategorii objektivu nadprůměrný výkon, o kterém se nám před 10 lety ani nezdálo.
Objektiv má vlastní stabilizaci, která by měla dosahovat hodnoty až 5 EV (v 5 osách) a dalších 0,5 EV navíc při použití na fotoaparátech se "synchro-VR" (Z6II, Z7II, Z8, Z9) - což je stejná vlastnost, jakou má např. objektiv Nikon Z 24-200. Patrně se předpokládá jeho použití i na fotoaparátu Nikon Z50, Zfc, Z30 (které stabilizaci na snímači nemají) nebo bude ještě nějaká levnější "Z4", která stabilizaci snímače mít nebude? Kdo ví. A Nikon Z6III slibuje stabilizaci ještě účinnější, protože má být koncentrována na ostřící bod. Závěr: Stabilizace stabilizuje dobře a nevymyká se běžnému dobrému Nikon standardu, byť se mi zdá hlavně na nejdelší ohniskové vzdálenosti trochu méně účinná než např. na objektivu Nikon Z 100-400. Ale těžko to změřit - zkrátka funguje velmi dobře.
Závěr: Zatím jsem na žádné zásadní problémy nepřišel, naopak. Odolnost proti odleskům čoček je poměrně vysoká, byť jsem měl problém v testovacím počasí zobrazit slunce skutečně jako bodový zdroj světla.
U tohoto objektivu, nelze (stejně jako u 24-200) korekci zkreslení v programu NX Studio vypnout - a po korekci samozřejmě není připomínek: 28 mm: Závěr: Pokud chcete na reprodukce objektiv s nejmenším zkreslením, kupte si "eskovou" 50/1.8. Automatická korekce je sice hezká věc, ale rozhodně ji nelze doporučit na reprografii technických výkresů, protože dochází k roztahování okrajů snímku a kolečko na okraji snímku není potom kolečko (a také dochází k mírnému ořezu a následnému přepočtu obrazu, ale důsledkům zkreslení daném "narovnáním" snímku se dá vyhnout a umístit objekt dále od okrajů snímku).
Bez odstranění vinětace na ohnisku 28 mm/f4 Po odstranění vinětace na ohnisku 28 mm/f4 - program Nikon Studio NX:
Závěr: Vinětaci považuji u objetivu s tímto rozsahem ohnisek za celkem normální, nejvyšší je samozřejmě na nejkratší ohniskové vzdálenosti a nejnižším clonovém čísle.
Nelze použít.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v Nikon NX Studio, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je ZAPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení a vinětace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z9. Všechny snímky pořízené z ruky se zapnutou stabilizací.
Hodnocení některých vlastností objektivu je subjektivní - třeba takový bokeh nebo rychlost ostření, kterou měří v laboratořích málokdo. A tak můžete mít na některé mé závěry jiný názor, protože máte vyšší či nižší nároky.
+ solidní konstrukce s utěsněním proti vlhkosti
a kovovým bajonetem + rozsah ohniskových vzdáleností + hmotnost a rozměry
+ univerzálnost + velmi dobrá odolnost v protisvětle s výjimkou nejvyšších ohniskových vzdáleností
+- bokeh - ale vzhledem ke kategorii objektivu a
jeho světelnosti nemám v podstatě vážné výhrady +- na nejširší ohniskové vzdálenosti výrazná aberace (pro větší formáty fotografií lze dobře odstranit)
- světelnost od 190 mm výše pouze 8
- začíná na 28 mm
- cena
Přesto si objektiv si určitě zaslouží ve své kategorii pochvalu a možná nastala doba přestat ohrnovat nad "ultrazůmy" nos. Cena? No, to je v českých podmínkách velká otázka. Sice je to první objektiv na světě s tímto rozsahem ohniskových vzdáleností, ale téměř 40.000,- Kč je hodně. Objektiv Nikon Z 24-200/4-6.3 stojí v akci cca 20.000,- Kč (bez akce 24.000,- Kč) - což je podstatně méně, ovšem těch 400 mm může někomu chybět. I když se to nezdá, tak u snímače 45 mpx znamená výřez obrazu z ohniskové vzdálenosti 200 mm na odpovídající 300 mm úbytek bodů na 25 mpx, což může být stále dostačující. Ovšem výřez odpovídající 400 mm má za následek úbytek 75%! bodů a výsledkem je snímek s 11 mpx. A to už může být při tisku větších formátů fotografií málo - o snímačích s 24 mpx ani nemluvě.
A čím jej nahradit, pokud hodláte ještě "delší" teleobjektiv používat častěji? Pokud vlastníte Nikon Z 24-200/4-6.3, asi nejlépe objektivem Z 180-600/5.6-6.3 VR. Ten stojí sice 49.000,- Kč, ale když si od toho odečtete úsporu cca 40.000,- Kč za 28-400, máte jej za 9.000,- Kč. Ano, samozřejmě - rozměry a hmotnost. Alternativ, jak se dostat za rozumné peníze k ohniskové vzdálenosti 400 mm, moc neexistuje. U fotoaparátů s cca 45 mil. bodů na snímači je stále možnost je přepnout do DX režimu a zbude stále cca 25 mil. bodů, což je v mnoha případech dostačující (ve většině případů), pokud nebudete dělat další výřez a větší tisky. Samozřejmě různých kombinací objektivů existuje mnoho, ale většinou nevyjdou na bajonetu Z levněji než 40.000,- Kč. Ale výjimky existují - třeba kombinace Tamron Z 70-300 f/4.5 - 6.3 Di III RXD (cca 16.000,- Kč) + Z 24-70/4 S - těchto objektivů se prodávají z druhé ruky mraky za 5-8.000,- a není to proto, že by to nebyl kvalitní objektiv - jejich uživatelé většinou přešli na výhodnější rozsah, objektiv Nikon Z 24-120/4 S. Kč. A máte hned pokrytá ohniska od 24 do 300 mm (a rozdíl mezi 200 a 300 mm zase není tak závratný, jak se podle čísla zdá) za cca 25.000,- Kč.
Majitelé fotoaparátů z DX snímači (Z50, Z30, Zfc) jsou na tom trochu lépe, protože mohou kombinovat Z DX 16-50/3,5-6,3 VR s Z DX 50-250/4,5-6,3 - zde je možnost trochu ušetřit, protože tyto objektivy se prodávají "v setu" s Z50, kde stojí asi 12.000,- Kč, což je velmi dobrá cena a oba objektivy jsou skutečně skladné. Pokud byste tento objektiv (Z 24-400) použili na DX snímači, dostanete úhel záběru odpovídající rozsahu ohnisek 42-600 mm, což není věru špatné a protože si DX snímač vezme pouze výřez ze středu objektivu, budete mít fotografie ostřejší na okrajích a nějakou vinětaci a aberaci nespatříte možná ani na nejkratším ohnisku a nejnižším clonovém čísle. Ale budete si k němu muset pořídit třeba Z DX 16-50/3,5-6,3 VR, abyste pokryli i kratší ohniskové vzdálenosti.
Pokud jste majiteli fotoaparátu s plnoformátovým snímačem a hledáte pouze jeden "univerzální" objektiv na cesty a budete si vědomi jeho limitů, tak svému účelu určitě vyhoví (ale ta cena, no...). Vše záleží pouze na tom, kde jsou vaše hranice kompromisů a nároky případných zákazníků. Určitě to není objektiv na fotografování halových sportů nebo scény s nedostatkem světla, kde by ISO šplhalo do nepěkných hodnot.
Vidím to asi takto: je to univerzální, lehký a skladný objektiv pro dobré světlo s téměř univerzálním rozsahem ohnisek bez nároků na špičkovou ostrost až do krajů obrazu či krémové podání pozadí. A pokud si budete moci s sebou na cesty vzít pouze jediný objektiv (pro plnoformátový snímač), nemusí to být vůbec špatná volba. Ale pokud budete chtít v podobné kategorii výrazně ušetřit a ohnisko 400 nepotřebujete nebo je pokryjete jiným objektivem, tak je alternativou Nikon Z 24-200/4-6.3. V případě, že jsou vaše nároky na teleobjektiv vyšší, zcela jednoznačně v poměru cena/výkon nemá objektiv Z 180-600/5.6-6.3 VR konkurenci. Pro lepší světelnost byste také mohli zvážit objektiv Nikon Z 100-400/4.5-5.6 VS S (ale to je již jiná váhová i cenová kategorie).
Pokud se budete rozhodovat mezi objektivy 24-200 a 28-400:
- zvažte, zda vám chybějící 4 mm na nejkratší
ohniskové vzdálenosti stojí za těch 200 mm na nejdelší ohniskové vzdálenosti -
ale rozdíl mezi 200 a 400 mm je podstatný
Asi nelze počítat s tím, že by se v ČR tento objektiv prodával po tisících. Profíci nad ním ohrnou většinou nos bez toho, že by jej vůbec měli v ruce. Ale stále ještě existuje dost fotografů, kterým udělá velmi dobrou službu - už třeba jen z toho důvodu, že jejich nároky nejsou profesionální nebo se nehodlají (nemohou) tahat s brašnou profesionálních skel nebo si nemohou dovolit do nich investovat statisíce. Lze počítat i s tím, že cena tohoto objektivu časem o pár tisíc klesne. Pokud porovnám výkon tohoto objektivu s objektivem na F bajonet - F 28-300/3.5-5.6 - je obrazová kvalita tohoto objektivu na násobně vyšší úrovni a určitě udělá části fotografů dobrou službu (a ještě lepší, kdyby jeho cena klesla o 10 tisíc :).
Testy probíhají v drtivé
většině na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena s
výjimkou případů, kdy objektivy k testu zapůjčí výrobce nebo dovozce.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|