Nikkor Z DX 12-28/3.5-5.6 PZ VR
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
28.05.2023 - ohlášen 18.4.2023 Tento objektiv není žádným překvapením, ve svých plánech jej Nikon avizuje již delší dobu. Sice jsou na trhu tři fotoaparáty s DX snímačem (Z50, Z-fc a Z30), ale velmi málo "Z" DX objektivů - zatím jsou jen tři - 16-50/3.5-6.3, 50-250/4.5-6.3 a 18-140/3.5-6.3. V nejlepším případě je světelnost těchto objektivů 3.5 a ani u tohoto nového objektivu tomu není jinak - a v blízké budoucnosti se patrně nedočkáme od Nikonu objektivů DX se světelností vyšší - možná až Nikon nebude mít co vyrábět :) Objektiv je ovšem zajímavý něčím jiným - a to počátečním ohniskem 12 mm (přepočtený úhel záběru na plnoformátový snímač je tedy 18-42 mm), protože "širokáčů" je obecně na DX snímače jako šafránu. A ten rozsah až do přepočtených 42 mm je také docela sympatický. Ale rozhodně to není první objektiv svého druhu - na DX zrcadlovky obdobné objektivy existují: namátkově Nikkor 12-24 F/4 G ED AF-S DX (2004), Tamron 11-18 mm F/4,5-5,6 SP AF Di-II LD Asph. IF (2005) nebo Tamron 10-24 mm F/3,5-4,5 SP AF DiII LD (IF)(2017).
V každém případě se pohybujeme v kategorii dost vzácných objektivů a konkurence je skutečně na bajonetu Z u objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností mizivá: Laowa 10-18mm f4.5-5.6 (pro FF, cca 600 dolarů), Laowa 12-24mm f5.6 (cca 650 dolarů). Zatím má Nikon na Z bajonetu nejširší ohnisko 14 mm (tedy po přepočtu úhlu záběru 21 mm) u objektivů Z 14-30/4 a Z 14-24/2.8. Na krátkých ohniskových vzdálenostech může být někdy rozdíl mezi 12 a 14 mm podstatný. Bohužel Nikon z nepochopitelných důvodů odstranil ze svých stránek simulátor ohniskových vzdáleností objektivů. V poslední době začínám mít dojem, že když něco funguje a je to užitečné, tak je to potřeba buď zkurvit nebo odstranit. Tak alespoň že Samyang nějaký má: 18 mm
21 mm Objektiv je od Nikonu prezentován na modelu Z30 - a není to náhoda. Jistě s tím objektivem lze i fotografovat, ale jeho předností jsou nové vlastnosti, které usnadní natáčení videa: * PZ = power zoom = motoricky ovládaná změna ohniskové vzdálenosti Ohniskovou vzdálenost objektivu můžete samozřejmě nadále měnit ručně - ale můžete je také měnit "motorově" tlačítky "+" a "-" na fotoaparátu (pokud jim tuto funkci přiřadíte - můžete si zvolit i jiná) a vybrat si můžete z 11 rychlostí od nejpomalejší (36 sekund) po nejrychlejší (0.5 sekudny). Změnu ohniskové vzdálenosti můžete provádět i na dálkovém ovládání ML-L7, na připojeném gripu MC-N10 nebo softwarově na přes Nikon Camera Control či jinou kompatibilní aplikací (připravuje se NX Tether). Podpora pro iOS přes NX MobileAir od verze 1.3. Tato funkce je dostupná zatím pro Z30, Z50 a Z fc (po aktualizaci firmware). Zda bude dostupná i pro nějaké další fotoaparáty je neznámé. * Změna ohniskové vzdálenosti probíhá posunem čoček uvnitř objektivu Objektiv pře změně ohniskové vzdálenosti nemění svou délku a tím také nemění těžiště, což je velmi důležité pro vyvážení fotoaparátu na "kardanovém závěsu", jak Nikon různé stabilizační pomůcky nazývá. V našich krajinách se spíše používá název stabilizátor, gimbal... Známe jsou pod značkami Moza, Feiyutech, Zhiyun, Benro, DJI, Manfrotto a další. Ve fotoaparátu můžete nastavit, zda se po zapnutí obnoví automaticky naposledy zvolená ohnisková vzdálenost. * Objektiv je lehký - a tak ve spojení s DX fotoaparáty klade na gimball menší nároky ohledně robustnosti a motorků. A má ještě jednu zvláštnost - obvykle objektiv dostanou novináři a vybraní fotografové (v tomto případě i kameramani či vlogeři) o pár týdnů dříve na testování, takže v okamžiku zahájení prodeje či uvolnění embarga na informace je ihned plný internet videí s předprodukčními vzorky - a u tohoto objektivu - nic. Nikde. Od nikoho.
Při konstrukci bylo použito 12 členů v 11 skupinách (což je fotografům většinou putna). Je použit jeden asférický a jeden ED prvek. Základním stavebním prvkem objektivu je plast a to včetně bajonetu. Objektiv je utěsněn proti prachu a stříkající vodě - dle Nikonu, ovšem nemá těsnící kroužek u bajonetu. Mimo prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti (vnitřní) je vybaven příkazovým kroužkem, na který si můžete mimo ostření navolit i pár jiných funkcí, pokud ostříte automaticky (zaostřovací režim M/A nebo clonové číslo). Clona je elektromagnetická s plynulou změnou, což při natáčení videa můžete ocenit. Objektiv by také při změně zaostřené vzdálenosti měl minimálně "dýchat", čili měnit úhel záběru podle zaostřené vzdálenosti. Objektiv je stabilizovaný a stabilizaci objektivu lze zapnout/vypnout z kompatibilního fotoaparátu. K dispozici jsou dva režimy: Normal a Sport. Stabilizace je optická s využitím motorů s kmitací cívkou (voice coil motors, VCM). O antireflexních ani jiných vrstvách se Nikon v propagačních materiálech nezmiňuje, ale něco tam asi snad bude. V prodejním balení chybí sluneční clona - můžete si ji přikoupit (HB-112) a bude stát jistě přes 1000,- Kč. Nikone, máš toto zapotřebí? To je jako prodávat auto bez stěračů. Ten kus plastového výlisku bude stát desetinu ceny objektivu? Také si můžete dokoupit dálkové ovládání ML-L7 (cca 1.300,- Kč) a grip MC-N10 (za pouhých cca 13.000,- Kč) - budete moci jimi ovládat dálkově změnu ohniskové vzdálenosti objektivu.
Jak výše uvedeno, objektiv při ostření ani změně ohniskové vzdálenosti svou délku nemění - fajn, alespoň nebude nasávat prach. Vzhledem k tomu, že i změna ohniskové vzdálenosti probíhá "elektricky", nemá zoom žádné mechanické dorazy, čili krajní hodnoty - proto také nemohou být na objektivu žádné ohniskové vzdálenosti vyznačené. Je ale možné si nechat zobrazit aktuální ohniskovou vzdálenost na displeji fotoaparátu. Důležité upozornění: všech nových vymožeností objektivu můžete využít na fotoaparátu Nikon Z30, pro který je k dispozici od 10.5.2023 nová verze firmware. Na Z50 a Z-fc, kde by snad tento objektiv měl fungovat také, zatím žádný firmware nevyšel (k 24.5.2023).
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde): Toto nevypadá ale vůbec špatně! To bych ani u tohoto plastového trpaslíka nečekal. Uvidíme v praxi. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 80 x 120 cm. U objektivu bylo zapnuta při převodu do JPG automatická korekce zkreslení, protože u tohoto objektivu nejde vypnout. Pro další porovnání jsem si vybral Nikon Z. Protože ti, co žádný nemají, se mohou rozmýšlet právě mezi těmito dvěma objektivy. Tak se nejdříve podíváme na ostrost:
Závěr: Nelze konstatovat nic jiného - ostrost tohoto objektivu je ve své třídě neuvěřitelně dobrá a vzhledem k jeho ceně - vynikající. Škoda, že mu to trochu kazí aberace, která se stoupajícím clonovým číslem nemizí.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 80x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Vypnuta korekce aberace. Hodnotit bokeh na ohnisku 12 mm je dost náročný úkol - ani při zaostření na 1 metr nelze na nejnižší clonové číslo rozmazat pozadí ani ve vzdálenosti 400 metrů: Ani na ohnisku 28 mm se rozmazaného pozadí nedočkáte - díky clonovému číslu 5.6:
28 mm za rovinou ostření
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Pokud si chcete vychutnat bokeh objektivu, musíte zaostřit na pár centimetrů, max. desítky centimetrů - viz sekce Nejkratší zaostřitelná vzdálenost. Nelze čekat nic jiného. Pokud již docílíte rozmazaného pozadí, tak je celkem příjemné. Neostré pozadí není žádná hitparáda, ale také nic, co by bylo možné u této kategorie objektivu nějak extra kritizovat. Je takové "penízkovité" a "žižalkovité", ale je to jednoznačně lepší výsledek než u objektivu 16-50 DX.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 80x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Nejlépe se otestuje na jemných větvičkách v protisvětle - nebo - na odlescích ve vodě. Následující výřezy jsou ze samého okraje snímku a na nejnižších clonových číslech, kde se aberace projevuje nejvíce:
Závěr: Aberace vám snímek s tímto objektivem určitě nezničí, ačkoliv se stoupajícím clonovým číslem moc nemizí. Lze ji téměř beze zbytku odstranit, pokud je to potřebné. Ve videu si jí patrně nevšimnete vůbec, pokud jej nehodláte promítat v kinosálu. Jednoznačně lepší výsledek než u objektivu 16-50 DX.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 19 centimetrů - ale to je od roviny snímače. Pokud je délka samotného objektivu 6.3 cm a připočteme ještě vzdálenost mezi bajonetem a snímačem 1.6 cm, tak bude objekt vzdálen 19 - 7.9 = 11 cm! Závěr: V celém rozsahu ohniskových vzdáleností je nejkratší zaostřitelná vzdálenost 11 cm od přední čočky objektivu aneb 19 cm od roviny snímače. Na makro to není, ale zajímavé záběry na krátkou vzdálenost se tímto objektivem jistě pořídit dají, pokud si samotným objektivem z této vzdálenosti nebudete stínit objekt.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost:
Fotografování - takový průměr, ale rychlé je
dostatečně, neměl jsem pocit, že by mne nějak zdržovalo, to ani náhodou. Hlučnost: Ostření je velmi tiché, to skoro větší hluk než ostření dělá stabilizace. Ale obojí by mohlo být snad ve videu slyšet pouze v naprostém tichu. Přesnost: U "Z" objektivů klasika - přesné vždy. Závěr: Co si v cenové kategorii tohoto objektivu přát více? Nic.
Objektiv je stejně jako všechny ostatní "Z" objektivy Nikon na DX snímač vybaven stabilizací s proklamovaným účinkem až 4.5 EV. Závěr: Funguje a zcela nepatrně vrní - asi jako u všech ostatních DX "Z" objektivů vybavených stabilizací - ale je to slyšet pouze v naprostém tichu nebo když dáte ucho na displej fotoaparátu. Pokud nebudete skákat jako koza, tak s tímto objektivem lze dobře i natáčet video za chůze bez dalších stabilizačních pomůcek.
Nikon se o žádných extra antireflexních vrstvách ve svých materiálech nezmiňuje. U snímků je VYPNUTO automatické odstraňování aberace.
Závěr: Toto je výborný výsledek. Na nízkých clonových číslech nedochází k žádnému závoji v obrazu ani úbytku kontrastu a na vysokých clonových číslech je minimum odlesků i na ohnisku 12 mm. Ať už je světelný zdroj uprostřed obrazu, na okraji nebo těsně mimo snímek - výsledky jsou výborné.
12 mm 28 mm Závěr: Korekci zkreslení nelze v programu Nikon NX Studio vypnout, takže oba zde uvedené snímky na krajních ohniskových vzdálenostech jsou již po softwarové korekci, takže jim jistě nelze nic vytknout. Při natáčení videa bude korekce též aplikována automaticky. Jiný druh zkreslení můžete najít na okrajích snímků. Je způsobené softwarovým srovnáním svislic roztažením obrazu. Tento jev jsem poprvé pozoroval u objektivu Z 14-30/4 - pokud se budou nacházet kulaté předměty na okrajích obrazu, budou mírně deformované (týká se hlavně nejkratších ohniskových vzdáleností.
Viz kapitola Zkreslení. Oba snímky jsou BEZ korekce vinětace. Po jejím zapnutí budete hledat vinětaci jen těžko. Předpokládám, že při natáčení videa bude zapnutá automaticky - dle nastaveného stupně ve fotoaparátu. Závěr: Zde nebude problém.
Nelze použít, také to nemá smysl.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. Pár snímků je pořízených se Z30, ale protože jsem měl fotoaparát vypůjčený pouze na pár okamžiků, přesné parametry nastavení fotoaparátu neznám.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu.
Nehledě na ostatní funkce objektivu, toto je ten nejširokoúhlejší objektiv, který můžete na svou Z30, Z50 či Z-fc nasadit. Doposud byl na DX snímače k dispozici pouze objektiv Z 16-50/3.5-6.3 VR za necelých 11 tisíc Kč. Pokud jste potřebovali širší úhel, byl doposud k dispozici buď objektiv pro FX snímače - Z 14-30/4 S za 31 tisíc Kč, což už je docela dost, o Z 14-24/2.8 S ani nemluvě. Ale pouze první jmenovaný má stabilizaci.
S tímto objektivem dostáváte na DX snímači nejširší ohniskovou vzdálenost - 12 mm (po přepočtu na FX úhel záběru odpovídající 18 mm).
Fotografování + výborná ostrost již od nejnižších clonových čísel + velmi dobře zvládnutá aberace
+ nejkratší zaostřitelná vzdálenost +- odolnost proti odleskům v protisvětle +- bokeh
Video U videa platí vše, co bylo uvedeno u fotografování +
+ možnost plynulé změny ohniskové vzdálenosti z
fotoaparátu různými rychlostmi + změna ohniskové vzdálenosti probíhá uvnitř objektivu, takže objektiv nemění své těžiště - výborné pro vyvažování gimbalu
Obecně ++ cena/výkon + stabilizace + hmotnost + vnitřní ostření + tiché ostření + příjemná cena filtrů 67 mm
- sluneční clona není součástí dodávky objektivu a je drahá jako prase
+- plastový bajonet - ale na takto lehký objektiv určitě stačí +- bokeh kontrastních částí obrazu
Vypadá to, že tento objektiv může být vážným kandidátem na jedničku za poměr cena/výkon. A pokud dostanou mimo Z30 nový firmware i Z50 a Z-fc (možná i FX fotoaparáty?), je zde výborný objektiv pro natáčení videa i fotografování - automatická korekce zkreslení (stejná jako třeba u 14-30/4) se stane výborným pomocníkem jak u videa, tak i u fotografií - třeba architektury nebo vnitřků nemovitostí. A to vše za velmi přijatelnou cenu. A pokud se začne prodávat "Vlogger kit" Z30 (Z50, Z-fc?) s tímto objektivem, bude to pro mnohé jistě příjemný vstup do natáčení videií 4K ve vynikající kvalitě.
Srovnání s objektivem Z DX 16-50/3.5-6.3 VR
Již jen rozdíl mezi 12 a 16 mm (pro úhel FX 18 a 28 mm) je zásadní. Objektiv 16-50 stojí v 05.2023 cca 11.000,- Kč a 12-28 je ještě o pár stovek levnější, na 12 mm má lepší světelnost, ale zase má kratší nejdelší ohniskovou vzdálenost - rozdíl mezi 28 a 50 mm je po přepočtu na úhel FX rozdíl mezi 42 a 75 mm. Objektiv 16-50 je o 70 gramů lehčí, ale to vůbec nehraje roli. Je také kratší, ale pouze v transportní poloze. Objektiv 16-50 je díky výsuvnému mechanismu méně utěsněný proti stříkající vodě a nečistotám. Pokud se týká optické kvality, zvláště na krátkých ohniskových vzdálenostech, tak 12-28 je ostřejší a má podstatně menší aberaci.
Z hlediska pouze fotografování mne snad napadá jen jediný důvod, proč zvolit dosavadní 16-50 - menší rozměry v transportní poloze umožňují fotoaparát lépe strčit do kapsy - a to je trochu málo.
Pokud natáčíte video - není co řešit. Zde je volba ve prospěch 12-28 jednoznačná a zbývá jen čekat, až Nikon tento objektiv začne prodávat ve "video setu" i s 12-28. Pokud potřebujete vyšší světelnost, budete se muset v oblasti DX objektivů poohlédnout po pevných ohniskových vzdálenostech.
Všem majitelům DX fotoaparátů mohu na základě testu objektiv Z 12-28/3.5-5.6 VR s klidným svědomím doporučit - a pokud váháte, tak si jej můžete za pár korun vypůjčit a následně na stejném místě i zakoupit a půjčovné vám bude odečteno (nebude účtováno).
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|