Tamron 90 F/2.8 Di III MACRO VXD pro Nikon Z (F072) PŘIPRAVUJEME !!!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření XX.10.2024 objektiv oznámen 26.9.2024 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Přehled objektivů
Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč Tak nám ve velmi krátké době Tamron naservíroval další objektiv na Nikon Z bajonet - pevnou makro devadesátku, která se přidá k následující skupině objektivů, které jsem již měl možnost otestovat:
Nakreslen v Japonsku, vyroben v Číně. Jedná se o první objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností na Nikon Z bajonet. Když jsem si v jednom testu posteskl, že by se docela hodila obdoba Tamronu 100-400, tak se nedávno objevil objektiv Tamron Z 50-400 - bohužel je to již větší cvalík, než byl jeho předchůdce na F bajonetu a už to není objektiv, který strčíte do kapsy jako Tamron F 100-400. Ale rozsah 100-400 na bajonetu Z již má Nikon v objektivu Nikon Z 100-400/4.5-5.6 a tak bylo vyloučené, aby stejný rozsah udělal Tamron. Navíc jsem zvědav, jestli někdy dovolí Nikon Tamronu udělat objektiv, na který by šel nasadit konvertor :) Když jsem testoval Nikon Z MC 105/2.8 S VR v roce 2021, tak už tenkráte jsem si říkal, že by měl Tamron udělat na "zetko" svou legendární devadesátku. Legendární proto, že od doby digitálních zrcadlovek existují již 3 verze (první, druhá, třetí - první funguje celkem dobře i na Z, druhá dobře a třetí zatím ne). V každém případě byly všechny verze v režimu makro lepší než Nikkor 105mm f/2.8G VR IF-E. Tak doufejme, že se situace nebude opakovat.
Tamron uvádí na trh tento objektiv jako oslavu jeho 45 leté historie. Když si k podobnému výročí nadělil Tamron 35/1.4, tak to opravdu stálo za to. Doufejme, že u tohoto objektivu tomu nebude jinak a že se snad časem dočkáme i té třicetpětky s bajonetem "Z" (ona přes FTZ adaptér samozřejmě funguje výborně i ta "efková"). V tomto testu se zaměřím, jak jinak, na porovnání s objektivem Nikon Z MC 105/2.8 S VR - sice má trochu jinou ohniskovou vzdálenost, ale co naděláme - porovnávat jej s jiným objektivem nedává smysl.
Objektiv má 15 prvků ve 12 skupinách. Obsahuje 4 LD prvky (Low Dispersion), které slouží k potlačení sférické i chromatické aberace (tj. těch nepěkných zelených a fialových obrysů na kontrastních hranách). Objektiv je také vybaven vrstvami BBAR-G2 (Broad-Band Anti-Reflection Generation 2), které potlačují závoj v protisvětle i odlesky a mají tak přispívat k větší brilanci snímků a přední čočka je opatřena fluorovou vstrvou, která odpuzuje nečistoty i vodu a zabraňuje jejich ulpívání na objektivu. Objektiv je utěsněn proti povětrnostním vlivům, otázkou je do jaké míry - ale to netušíme ani u Nikonu a sprchovat objektiv se mi kvůli tomu nechce :) Tubus objektivu je plastový (polykarbonát), ale toho není třeba se bát a bajonet je samozřejmě kovový. Objektiv má 12 zakulacených lamel clony, které by se měly postarat o kruhové a měkké zobrazení neostrých částí obrazu (zvláště světelných zdrojů). Zajímavostí je sluneční clona, která obsahuje šoupátko - po jeho posunu můžete třeba pohodlně točit polarizačním filtrem na objektivu - šikovná věc, takto upravená sluneční clona by se hodila na většině objektivů.
Na objektivu najdete pouze jeden prstenec pro ruční ostření volitelným nastavením - lze jej ovládat velmi precizně i jedním prstem a jeho chování lze nastavit. Příkazový kroužek (na který jdou u Nikonu nastavit některé funkce), zde není. Na objektivu je přepínač rozsahu ostření (plný rozsah, od 0.7 m a od minimální zaostřitelné vzdálenosti do 0.7 m). Dále je na objektivu jedno tlačítko pro nastavení ostření (jeho funkci lze měnit programem Tamron Lens Utility) a tomuto tlačítku můžete přiřadit následující funkce:
Samozřejmě si můžete v daný okamžik zvolit vždy pouze jednu z těchto funkcí. Některé další funkce jsou dále dostupné jen přes aplikaci v mobilním telefonu - mohou se hodit zvláště při natáčení videa! Pro komunikaci s počítačem je zde USB-C port (utěsněný) pro nastavování funkcí objektivu a aktualizaci firmware přes program Tamron Lens Utility. Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů. V materiálech firmy Tamron je přímo zmíněno, že objektiv je vyvíjen, vyráběn a prodáván v souladu s licenčními ujednáními s firmou Nikon, takže objektiv s tělem fotoaparátu Nikon bude pracovat na nejvyšší úrovni včetně předávání informací o vinětaci, aberaci a zkreslení obrazu. Při koupi dostanete sluneční clonu, přední a zadní krytku.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Samozřejmě se díváme na vypočítané hodnoty pro clonové číslo 2.8 a "nekonečno". Při zaostření na bližší vzdálenost může ostrost vypadat jinak a rozhodně vypadá jinak světelnost:
Průběh světelnosti v závislosti na zaostřené vzdálenosti není tak příznivý, jako u Nikonu. Pokud byste s objektivem chtěli fotit portréty, tak clonové číslo 2.8 bude u Tamronu dostupné od 2.5 m a u Nikonu od 1.4 m. Což zase tak nevadí, protože portréty budete ve většině případů s ohniskovou vzdáleností 90 mm fotografovat asi z větší dálky než je 2.5 metru. V režimu makro se zase fotografuje na vyšší clonová čísla, takže jestli má objektiv na 30 cm světelnost 5.6 nebo 4.5 je téměř fuk. Pozn.: U verze objektivu pro bajonet Sony ukazuje fotoaparát Sony při nastavení clonového čísla 2.8 stejné clonové číslo i při zaostření na 23 cm, zatímco fotoaparáty Nikon zobrazují při zaostření na bližší vzdálenost výše uvedená reálná clonová čísla. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Závěr:
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr:
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. ?
Závěr:
Minimální zaostřovací vzdálenost je 230 mm. Sečná vzdálenost (= od příruby bajonetu ke snímači) je 16 mm + 128.5 mm (délka objektivu) = mm. Takže 230 mm mínus 16 mm mínus 128,5 = 85,5 mm = cca 8.5 cm. Při nejbližší zaostřitelné vzdálenosti bude objekt tedy od obruby objektivu vzdálen 8.5 cm. U Nikonu 105 to bude o 13.4 cm. Jako vždy si v menu fotoaparátu můžete zvolit rozsah (jemnost) otáčení zaostřovacího prstence v ručním ostření od 90 stupňů do "maximum", což je více než 720 stupňů nebo zda ostření bude "Nelineární", tj. čím prudčeji pohnete zaostřovacím prstencem, tím více se změní zaostřená vzdálenost. Závěr:
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Hlučnost: Přesnost:
Závěr:
Objektiv není vybaven stabilizací a tím se zásadně konstrukčně liší od 105 Nikonu, který stabilizaci má. Tak na větší vzdálenost je stabilizace asi dobrá (třeba na portréty), ale její účinnost v režimu "makro" je minimální. Takže majitelé fotoaparátu Z30, Z50 a Zfc mají smůlu, protože na úhlu záběru odpovídajícím 135 mm by se již někdy hodila. Majitelé plnoformátových přístrojů vybavených stabilizací snímače zase tak velkou újmu neutrpí. Sám Tamron ve svých materiálech odůvodňuje absenci stabilizace tím, že při krátkých zaostřených vzdálenostech je účinek stabilizace velmi malý (což je pravda) a bez stabilizace může být objektiv menší a většina fotografů používá stabilizaci snímače nebo fotí blízké předměty ze stativu. Ano, ale pořád jsou zde majitelé DX snímačů, kteří by chtěli fotit na delší vzdálenost (třeba portréty) a těm by se stabilizace hodila :) Závěr: Není tam, něčím se od Nikonu lišit musí :)
?
Závěr:
? Závěr:
Vše na clonové číslo 2.8
Závěr:
Nelze použít - ani u Nikonu. V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+
+-
S
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|