Tamron Z 35-150 F/2-2.8 Di III VXD
(A058Z)

Porovnání ostrosti s objektivem Nikon 24-120/4 S

 

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

22.01.2024
Uvedení na trh: září 2023
Nikon last roadmap

Přehled objektivů všech výrobců s bajonetem "Z"

Dlouho si zachovával Nikon exkluzivitu ve výrobě objektivů pro bajonet "Z" a o objektivy na tento bajonet se nechtěl s nikým dělit - snad se dělil a dělí jen nechtěně s některými výrobci objektivů, kteří patrně o svolení Nikonu k jejich výrobě nikdy nežádali (viz odkaz výše). Ale protože Nikon má ve spolupráci s Tamronem letitou tradici, převzal od něj s určitými úpravami již pár objektivů - v době psaní tohoto testu Z 17-28/2.8, Z 28-75/2.8 a Z 24-120/4 S, což jsou velmi dobré objektivy v relaci cena/výkon. Bylo tak je otázkou času, kdy povolí oficiálně výrobu objektivů pro Z bajonet i jiným výrobcům. Třeba taková Sigma dostala zatím požehnání pouze na objektivy pro DX (APS-C) snímače. Naproti tomu Tamron má již své objektivy výlučně na plný formát snímačů - Tamron 70-300 mm F/4.5-6.3 Di III RXD, Tamron 150-500 mm F/5-6.7 Di III VC VXD a zde testovaný Tamron 35-150 F/2-2.8 Di III VXD.

Ač na první pohled se zdá rozsah ohniskových vzdáleností poměrně zvláštní, vzpomeňme na objektiv Tamron 35-150 F/2,8-4 Di VC USD  pro bajonet F z roku 2019. Tehdy se jednalo o jeden z levnějších objektivů s průměrným výkonem (i na tehdejší poměry) a již tehdy byl jeho nejbližším konkurentem Nikkor 24-120 mm F/4 ED AF-S VR. A na tom se mnoho nezměnilo, byl nahrazen objektivem Z 24-120/4 S na bajonet Z (který je právě vzhledem ke svým vlastnostem, kvalitě a ceně k datu vydání tohoto testu nejprodávanějším objektivem od Nikonu). Již tehdy měl na počátku rozsahu ohniskových vzdáleností Tamron lepší světelnost a je tomu tak i dnes. Přímé srovnání obou těchto konkurentů je vzhledem k různému rozsahu ohnisek trochu problematické, ale nic lepšího pro srovnání se nenabízí. Celý "souboj" se tak pouze posunul na jinou kvalitativní a - bohužel - i cenovou hladinu.

Ani tento objektiv není úplnou novinkou, již existuje nějaký ten rok ve variantě pro bajonet Sony (2021, který je o cca 5 tisíc levnější) - ale ani tato cenová politika není novinkou. Rozhodně musí většinu fotografů nalákat světelnost tohoto "zoomu", která bude ovšem vykoupena jeho hmotností. Ostatně uživatelé Sony fotoaparátů jej hodnotili jako 3 nejlepší v roce 2021 a v roce 2022 byl vyhlášení jako nejlepší standardní zoom objektiv na bajonet Sony-E. Tak proč jej neudělat i pro bajonet Z, když Nikon dovolí, že? A jen tak na okraj a pro zamyšlení - Samyang 35-150/2-2.8 pro Sony FE - kdepak se asi vzal? Možná se časem objeví i verze se stabilizací, ale možná to dopadne stejně jako u objektivu 70-180/2.8 a stabilizaci dostane jen verze Sony - kdo ví.

Nezbývá tedy než se podívat, jak si objektiv vede, protože se sice objevila řada testů pro jeho Sony variantu, ale na provedení s bajonetem Z jich už tolik není - změnou bajonetu se optické vlastnosti nemění.

Porovnání velikosti objektivů - nejširší ohnisková vzdálenost

Porovnání velikosti objektivů - nejdelší ohnisková vzdálenost

Ze snímků je patrné, že na nejdelší ohniskové vzdálenosti nemá na délku Tamron daleko k Z 70-200/2.8 S VR

Rozsah ohniskových vzdáleností pro ilustraci:

 Technické parametry

 

Parametr/Objektiv

Designed in Japan (vyrobeno čert ví kde)

Ohnisková vzdálenost

35-150

Maximální světelnost

2 - 2.8

Úhel pohledu (diagonální)

63°26′-16°25′

Minimální zaostřovací vzdálenost

0.33m (35 mm) 0.85m (150 mm)

Průměr filtru

82 mm

Maximální průměr

89.2 mm

Délka

158 mm

Hmotnost

1190 g

Lamely clony

9

Minimální světelnost

16-22

Standardní příslušenství

přední a zadní krytka, sluneční clona (HA058)

Kompatibilní bajonety

Nikon Z (Sony E)
Stabilizace v objektivu Ne
Cena 2024 47.000 až 49.900,- Kč

 

 

 Mechanické provedení a příslušenství

 

V objektivu najdete 3 asférické prvky (potlačují sférickou aberaci) a 4 prvky s nízkým rozptylem světla (potlačují aberaci). Objektiv je utěsněn proti stříkající vodě (tedy po určitou dobu asi i proti normálnímu dešti) a tím i prachu. Ale je to "zoom" a do každého se časem nějaký ten prach dostane. Trochu vás možná zarazí utěsnění USB-C portu pro aktualizaci firmware objektivu, protože nemá žádnou krytku - ale budeme výrobci věřit.

Při změně ohniskové vzdálenosti s objektiv vysouvá (ale neotáčí) a také současně mění svou světelnost následovně:

35-39 mm - 2.0, 40-74 mm - 2.1, 75 mm - 2.2, 85-129 mm - 2.7, 130-150 mm - 2.8. To není špatné.

Prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti je blíže k bajonetu a je trochu užší než prstenec pro ruční ostření. Když uvážíme, že většina snímků je pořízena v režimu automatického ostření, bylo by i z hlediska držení objektivu praktičtější, kdyby tomu bylo naopak. Navíc prstenec pro ruční ostření má velmi lehký chod (klade velmi malý odpor) a tak není problém o něj v režimu automatického ostření zavadit a máte hned neostrou fotku. Změna ohniska je velmi rychlá, protože pro otočení z jedné krajní polohy do druhé potřebujete necelých 90 stupňů. U nového objektivu klade trochu větší odpor, což se ovšem při delším používání změní a proto je objektiv také vybaven zámkem změny ohniskové vzdálenosti na 35 mm. Zámek zabraňuje samovolnému vysouvání objektivu při transportu.

Na objektivu dále najdete přepínač pro ruční/automatické ostření - tento mechanický přepínač bude mít vždy přednost před nastavením režimu ostření ve fotoaparátu = je-li v poloze "MF", není možné zapnout z fotoaparátu automatické ostření. Pokud je v poloze AF, je možné na fotoaparátu zapnout ruční ostření, čímž s přepínač na objektivu ignoruje.

Zvláštní je druhý přepínač s označením "CUSTOM", který má tři polohy. Slouží k přepínání uživatelských funkcí, které ovšem musíte do objektivu nahrát přes aplikaci "Tamron Lens Utility", která je dispozici zdarma pro PC/MAC nebo Android. K tomu si musíte koupit kabel (není součástí balení při koupi), který má na jednom konci vždy USB-C a na druhém dle použitého zařízení opět USB-C nebo klasické USB-A. Tamron sice důrazně v návodu doporučuje použití Tamron kabelu, ale jistě budou fungovat i jiné stejné konstrukce. Starší Tamron objektivy používaly pro nastavení a aktualizaci firmware "Tap-in" konzoli, kde součástí při koupi byl již kabel. U tohoto modernějšího řešení již "Tap-in" konzole není třeba. Pro nahrání nového firmwaru do objektivu musíte ale použít vždy pouze počítač.

Pomocí programu si můžete navolit celkové chování objektivu - lineární či nelineární ruční ostření, úhel otočení ostřícího prstence (= jeho citlivost) a spoustu dalších parametrů, z nichž některé jsou závislé na použitém fotoaparátu. Řadu z nich využijí jenom tvůrci videa - např. přeostření nastavenou rychlosti z bodu A na bod B, zaostření na předem určenou vzdálenost apod. Chování programu se trochu mění (dostupnost některých funkcí) podle toho, zda je či není objektiv při práci s programem nasazen na zapnutém fotoaparátu.

Tento objektiv má ve srovnání s dosavadními objektivy Tamron pro "Z" nejrozsáhlejší možnosti nastavení:

Další ovládací prvky: Po obvodu objektivu jsou rozmístěna ještě 4 tlačítka se stejnou funkcí, kterou si můžete navolit ve fotoaparátu z těch, co tam jsou dostupné. Instalace, popis i komunikace s programem, stejně jako popis nastavení ovládacích prvků není dostupný v češtině, zde je automatický překlad.

Ostření je vnitřní, ultrazvukové motůrky (VXD)

Standardním příslušenstvím objektivu je sluneční clona (s pojistkou), přední i zadní krytka.

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Z křivek je možné vyčíst, že objektiv by měl mít na všech ohniskových vzdálenostech velmi dobrý přenos kontrastu. S ostrostí je to podle těchto grafů trochu horší, zvláště na krajních ohniskových vzdálenostech. Ale uvidíme v praktickém testu.

Pro další porovnání byl zvolen objektiv Z 24-120/4 S. Nic bližšího k dispozici pro srovnání není. Má sice nižší světelnost a nekryje se zcela rozsahem, ale oba objektivy mají společný rozsah 35-120 mm a rozdíl mezi 120 a 150 mm není zase tak významný, jako rozdíl mezi 24 a 35 mm.

Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak:

Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon NX-Studio.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.

35 mm
f 35-150/2.0-2.8 střed 24-120/4 S střed 35-150/2.0-2.8 roh 24-120/4 S roh
2.0    
2.8    
4
5.6
8
11
16


S ostrostí je na tom na 35 mm Tamron lépe než Nikon 24-120/4 vzhledem k okrajovým částem obrazu. Tamron má na okrajích vyšší aberaci (všechny snímky jsou s vypnutou korekcí aberace).  Tak dobrý výsledek jsem na clonové číslo 2.0 opravdu nečekal!
 

50 mm
f 35-150/2.0-2.8 střed 24-120/4 S střed 35-150/2.0-2.8 roh 24-120/4 S roh
2.2    
2.8    
4
5.6
8
11
16


Stejná situace jako na 35 mm, Tamron je opět o chlup ostřejší.
 

85 mm

f 35-150/2.0-2.8 střed 24-120/4 S střed 35-150/2.0-2.8 roh 24-120/4 S roh
2.8    
4
5.6
8
11
16


Na ohniskové vzdálenosti 85 mm bych snad výsledky prohlásil za srovnatelné s tím, že mírně vyšší aberaci má Nikon.
 

120 mm

f 35-150/2.0-2.8 střed 24-120/4 S střed 35-150/2.0-2.8 roh 24-120/4 S roh
2.8    
4
5.6
8
11
16

Na 120 mm bych vyhlásil remízu

150 mm

f 35-150/2.0-2.8 střed 24-120/4 S střed 35-150/2.0-2.8 roh 24-120/4 S roh
2.8    
4    
5.6    
8    
11    
16    


Na ohniskové vzdálenosti 150 mm má objektiv měkčí podání. Nejostřejší se zdá na clonových číslech 5.6 a 8, což není překvapující.
 

Pokud máte zájem o stažení všech testovacích fotografií ostrosti z tohoto porovnání ve formátu JPG, najdete je zde (velikost cca 2 GB").

Závěr: Na objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností tohoto rozsahu je to výborný výsledek, který se hned tak nevidí.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace.

 

Následující výřezy pocházejí z tiskové velikosti fotografie 120x180 cm:

Odrazy v okrajových částech snímků vykazují výraznější koma, tj. nejsou kruhové.U menších odlesků dělají "vlaštoky", u větší jsou kruhové plochy zploštělé. Na astrofotografii si budete muset najít asi jiný objektiv.

Při přechodu neostré a ostré oblasti při snímcích na blízkou vzdálenost (v tomto případě cca 1 metr - tráva) se může jevit bokeh jako trochu "nervózní".

Struktura neostrých odlesků jeví "cibulovitou" strukturu.

Ale jak ukazuje následující snímek, který již není výřezem - pokud problémy záměrně nehledáte, je bokeh na tuto kategorii objektivu nadmíru povedený a to na všech ohniskových vzdálenostech.

A všechno ostatní je radost nad radost.

Výše uvedené výřezy jsou nejhorší, co jsem ve fotografiích našel. Je dobré vzít v úvahu, že záměrně vyhledávám takové záběry, u kterých mohu předpokládat, že tam určité problémy objevím. Ve skutečnosti jsou mimo tyto hraniční případy výsledky nadprůměrně dobré.

A pokud by vás zajímal rozdíl na ohniskové vzdálenosti 35 mezi clonovým číslem 2 a 2.8, zde je:

Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr.

Závěr: V naprosté většině případů budete s bokehem spokojeni, podání neostrého pozadí je pro tento druh objektivu výborné na všech ohniskových vzdálenostech, pokud se vyhnete vyloženě problémovým situacím. Tak příjemné podání jsem nečekal.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

BEZ KOREKCE aberace - v programu Studio NX vypnuté všechny korekce objektivu

S KOREKCÍ aberace - v programu Studio NX zapnuta Lateral i Axial (100) Lens Corrections

Výše uvedený výřez pochází ze snímku 0626 a je to asi to nejhorší, co jsem ve stovkách snímků zaměřených na aberaci našel. Vidíte, že potlačení v programu NX Studio není u tohoto snímku 100%, ale věřte, že nic horšího vás potkat nemůže. Aberaci jsem našel pouze v kapkách rosy nebo v odlescích na mokrém asfaltu či vodě. Na běžných snímcích, i v protisvětle či na jemných větvičkách se s aberací nesetkáte. Navíc se vyskytuje prakticky pouze v pásmu ostrosti, kde se odstraňuje nejlépe. Všechny publikované snímky v ostatních částech tohoto testu jsou pořízeny s vypnutým automatickým odstraňováním aberace.

Závěr: Vynikající výsledek již od nejnižších clonových čísel.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Minimální zaostřovací vzdálenost je 33 cm na ohniskové vzdálenosti 35 mm a 85 cm na ohniskové vzdálenosti 150 mm. Poměr zvětšení je v obou případech prakticky stejný, cca 1:5.

35 mm 150 mm

Závěr: Objektiv na makrosnímky to rozhodně není a ani být nemá. Navíc nejsou fotografie minimální zaostřitelné vzdálenosti ostré na okrajích snímků a to ani po zvýšení clonového čísla.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice.

Rychlost automatického ostření: I přes VXD motor není ostření tak rychlé (zkoušeno na Z9), jak jsme zvyklí z originál Nikkor objektivů stejné nebo vyšší cenové kategorie. Přece jenom to není takovéto cvak-cvak, jako třeba u 24-120/4 nebo 70-200/2.8 VR-S. Pokud by se jednalo o vyloženě rychlé akční scény (jako třeba chrt běžící proti objektivu), asi bych zvolil přece jen jiný objektiv s rychlejším přeostřováním, ale ve většině případů vás opravdu zdržovat nebude. Ve videu pomalejší (ve smyslu plynulejší) přeostření tak moc nevadí, spíše naopak. Řadu vlastností - třeba rychlost přeostřování - lze ovlivnit softwarově. Ale stále byl objektiv dost rychlý na focení holubů v letu. Rozpoznávání obličejů či očí zvířat funguje bez problémů.

 

Ruční ostření: zatímco např. u objektivu Nikon 24-120/4 (a spousty ostatních) je ruční přeostřování, které ovšem stejně jen dává pokyny motorkům, naprosto plynulé, u tohoto objektivu trochu "skáče", jakoby po malých krocích, není zcela plynulé. Někomu by to mohlo vadit, někdo si toho ani nevšimne. Asi by to bylo řešitelné aktualizací firmwaru objektivu.

Hlučnost: prakticky neslyšné

Přesnost: jak jinak, není problém, až ne výše zmíněné ruční ostření

 

 

Závěr: Ostření není tak rychlé jako u AF-S objektivů Nikkor Z z vyšší cenové kategorie, ale stále je rychlé dost a ve většině situací vás omezovat nebude.

 Stabilizace

Závěr: Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, spoléhá na stabilizaci snímače.

 Odolnost na protisvětlo

 

Objektivy s tímto rozsahem ohniskových vzdáleností mívají problém s odlesky, zvláště se zvyšujícím se clonovým číslem díky své složitější konstrukci a také problém s kontrastem při fotografování proti světlu.

 

Jak dokládá následující snímek, při fotografování v protisvětle dochází k mírné ztrátě kontrastu (mírnému závoji), zvláště na ohniskové vzdálenosti 150 mm:

 

Ohnisková vzdálenost 85 mm, f2.7, slunce vlevo mimo záběr:

 

Slunce v záběru, 35 mm, f16

 

 

 

Závěr: Označíme to jako průměr - ostatně jsem ani nic zásadně lepšího u tohoto typu objektivu neočekával. Naštěstí odlesky jsou viditelné již v hledáčku a jistě budete postupovat jiným způsobem, než já. Já jsem odlesky záměrně vyhledával, většinou se budete snažit se jim vyhnout - mnohdy pomůže malý pohyb fotoaparátem nebo mírná změna ohniskové vzdálenosti a žádné nebudou. Na druhou stranu - dělá pěkné hvězdičky :)

 Zkreslení
  Před korekcí Po automatické korekci v NX Studio
35 mm
50 mm
85 mm
150 mm

Je velmi zajímavé, že nepatrné soudkovité zkreslení i bez korekce na ohniskové vzdálenosti 35 mm je neznatelné. Směrem k vyšší ohniskové vzdálenosti narůstá již poduškovité zkreslení, které je na ohniskové vzdálenosti 150 mm již velmi výrazné. Takový průběh zkreslení není moc obvyklý, na nejdelší ohniskové vzdálenosti zvykneme vídat spíše minimální zkreslení. Naštěstí jej lze v editoru snadno opravit (pokud vadí), byť za cenu nepatrného ořezu obrazu.

Závěr: Prakticky nulové zkreslení na ohniskové vzdálenosti 35 mm mne příjemně překvapilo, zatímco zkreslení na 150 mm nepotěší. Ale vzhledem k tomu, že jej současné editory opraví většinou automaticky, tak jej možná ani neuvidíte, pokud nebudete tímto objektivem nebudete pořizovat fotografie kruhových předmětů, kde byste si po korekci mohli všimnout, že útvar není přesně kruh.

 Vinětace
  Bez korekce S korekcí Studio NX úroveň 75
35 mm

F 2.0

85 mm

F 2.7

150 mm

F 2.8

Zajímavý pohled získáme, když si zobrazíme jakési zóny s přibližně stejným jasem, na kterých je vidět i centrování objektivu.

Závěr: Ano, zvláště na ohniskových vzdálenostech 35 a 150 mm je poměrně velmi výrazná. Ale když srovnám vinětaci i s dražšími objektivy, není u objektivů s proměnlivým ohniskem, zvláště tohoto rozsahu a světelnosti, neobvyklá. Na portréty ji tam můžete nechat a pokud se vám nebude líbit, jde ji poměrně dobře odstranit, byť zásah v editoru na nejnižších clonových číslech k jejímu úplnému odstranění je poměrně výrazný.

 Konvertor

Nelze použít, stejně by výsledek stál za prd.

 Galerie - běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon NX Studio.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace ve fotoaparátu, vše z ruky.

Pro snadnější prohlížení najdete všechny snímky použité v tomto testu i v této galerii.

Tamron Z 35-150/2.0-2.8

 

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu

 

+ světelnost
+ prodloužená záruka (po registraci u Tamronu)
+ možnost přizpůsobit chování objektivu přes Tamron Lens Utility (uvítají tvůrci videa)

+ utěsnění proti prachu a stříkající vodě

+ solidní konstrukce

+ vysoká světelnost vzhledem k jeho rozsahu

+ minimální "dýchání", tj. změna úhlu záběru při změně roviny ostření (uvítají tvůrci videa)

+ velmi dobrá ostrost již od nejnižšího clonového čísla, zvláště na ohniskové vzdálenosti 35 mm

 

+- cena (za mne rozumná)

+- umístění prstence pro změnu ohniska
+- mírně pomalejší ostření proti originálním Nikon objektivům (tedy proti 24-120/4 S či 70-200/2.8 S VR)
+- odolnost objektivu na protisvětlo mohla být trochu lepší


- hmotnost

- chybí stabilizace v objektivu, což je pro majitele fotoaparátů s DX snímači nepříjemné

- chybí stativová objímka a ani ji není kam připevnit - objektiv s hmotností přes 1 kg by si ji zasloužil. Zatížení bajonetu při uchycení na stativ za tělo fotoaparátu není zanedbatelné a nepřispívá ke stabilitě. Umístění objektivu na jakýkoliv stabilizátor při natáčení videa určitě nebude vzhledem ke změně těžiště a hmotnosti objektivu při změně ohniskové vzdálenosti bezproblémové a bude vyžadovat zařízení se silnějšími motory.

 

 

Koupit? Nekoupit?

 

Zoom je vždy kompromis ve srovnání se sadou kvalitních objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností. S trochou nadsázky se dá říci, že tento objektiv, pokud budeme brát v úvahu pouze ohniskovou vzdálenost a světelnost, nahradí 35/1.8, 50/1.8, 85/1.8, 135/2.8 a 200/2.8 (protože mezi 150 mm a 200 mm je menší rozdíl, než se zdá). Určitě je tento objektiv lehčí, než součet hmotností všech jmenovaných pevných skel, o jejich nárocích na prostor v brašně nemluvě a bude i levnější. Záleží na každém fotografovi, zda určitý kompromis ve vlastnostech a obrazové kvalitě bude akceptovat či nikoliv.

 

Rozhodně se jedná o poměrně unikátní objektiv, srovnatelné objektivy v tomto rozsahu a světelnosti na bajonet Z budete hledat těžko. Důsledkem je samozřejmě větší hmotnost a rozměry. Rozhodně bych se netroufal označit tento objektiv vzhledem k těmto vlastnostem za "univerzální cestovní" - navíc tam chybí začátek na 24 mm. Ale dovedu si jej představit jako "skoro univerzální" svatební sklo, doplněné třeba ještě Nikonem 17-28/2.8 (což je předělaný Tamron), abychom zůstali v té levnější cenové kategorii. Určitě splní dobře svou funkci na většině reportážních focení, kde bude jeho světelnost a rozsah ohnisek hlavní předností a i jeho použití pro portrétní účely bude vyhovující. V poměru cena/výkon/kvalita zůstává stále nejen pro cestování objektiv Nikon Z 24-120/4 S a pro nenáročné focení pro záznam dovolené postačí i Nikon 24-200/4.0-6.3 VR.

 

Pokud již vlastníte kombinaci objektivů Nikon Z 24-70/2.8 S a Nikon Z 70-200/2.8 S, nebude tento objektiv pro vás asi moc smysluplnou investicí. Když ovšem vlastníte pouze Z 24-70/4 a požadujete větší přiblížení s dobrou světelnosti za menší peníze, může to být dobrá volba. Bohužel může být chybějící stabilizace objektivu pro majitele DX snímačů jedním z důvodů, proč si tento objektiv, stejně jako Tamron Z 70-300/4.5-6.3, nekoupí. Je to celkem pochopitelné - kdyby měly tyto objektivy stabilizaci, mohly by se stát snáze náhradou za Nikon Z 70-200/2.8 S VR a to Nikon určitě nechce.

 

Cena tohoto objektivu je prakticky skoro stejná jakou součet cen Nikon 28-75/2.8 + Nikon 70-180/2,8 (ušetříte cca 7.000,- Kč) a na srovnatelných ohniskových vzdálenostech nebude patrně z optické stránky moc rozdílů a v hmotnosti si batohu polepšíte skoro o 200 g :). Takže pokud nechcete nebo nemůžete při akci měnit objektivy, může být tento objektiv dobrá volba.

 

V posledních letech se potvrzuje příklon dvou hlavních výrobců alternativních objektivů na Nikon, Sony či Canon ke kvalitě - jak Sigma se svou "ART" řadou, tak Tamron svou řadou G2 či objektivy předělanými pod značku Nikon, vyrábí velmi kvalitní objektivy za vyšší ceny, než tomu bylo v minulosti. Kategorii těch nejlevnějších přenechaly obě firmy jiným.

 

Tak už máte jasno, zda vyndat z prasátka skoro 50.000,- Kč? Asi bychom měli začít u toho, že je to po optické stránce velmi dobrý objektiv, zvláště z hlediska ostrosti v kombinaci se světelností - a tím je splněna nutná podmínka pro to, zda o něm uvažovat. Jeho další vlastnosti už budou hrát pro každého jinou roli.

 

Objektiv k testu zapůjčila

www.penta.cz

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz