Test objektivu Nikon Z
20/1,8 S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde 15. 03. 2021
V době psaní tohoto testu jsou na trhu následující objektivy s pevným ohniskem: S 20, 24, 35, 50, a 85 mm, všechny se světelností 1,8 a všechny jsou nejen vzhledem podobné, ale mají naprosto stejné ovládací prvky a pokud jich máte v brašně či ve skříni více, musíte si přečíst jejich označení, abyste si vybrali ten správný: Když se podíváme na plány Nikonu ze 14. října 2020, nenajdeme žádný objektiv s pevným ohniskem se světelností 1,4. Možná se dočkáme avizované druhé 85 s touto světelností (2023-dočkali jsme se 1.2). Také žádná pevná 135, 200 či 300 v dohledu, jen Mikro 105 mm. Je velmi nepravděpodobné, že bychom se v roce 2021 setkali s nějakým větším množstvím "Z" objektivů, což souvisí nejen s koronavirem, ale také se stále klesajícím fotografickým trhem a s tím související restrukturalizací firmy Nikon a převáděním výroby z Japonska do zemí s levnější pracovní sílou (tento objektiv je Made in China). Můžete si všimnout, že objektiv je ze všech výše uvedených objektivů nejdelší (průměr mají všechny zhruba stejný).
Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu.
Dvacítka není zrovna pro objektivy s pevným ohniskem tak rozšířený druh, jako třeba 24 mm. Je to taková trochu specialitka pro fajnšmekry a musíte dobře vědět, proč si pevnou dvacítku pořídit a proč vám nebude stačit třeba Z 14-30/4 S nebo Z 14-24/2,8 S nebo Z 24/1,8 S nebo některá z levnějších "F" variant. Objektivů s touto pevnou ohniskovou vzdáleností je na trhu jako šafránu (bez nároků na úplnost, ceny se mohou u jednotlivých prodejců lišit - navíc bývají různé akce, zvláště u Tamronu, kdy jsou objektivy výrazně levnější):
Samozřejmě je nutné pro všechny objektivy s výjimkou zde testovaného použít na "Z" fotoaparátech FTZ adaptér. Jak vidíte ze seznamu objektivů (vypouštím objektivy s pouze manuálním ostřením), je nové "zetko" jednoznačně nejdražší. Je nutné se v souvislosti s
pořízením objektivů s pevným ohniskem také zamyslet na tím, proč si je
fotografové pořizují. Většinou kvůli následujícím vlastnostem:
Zde mohu pouze opakovat to, co je napsáno u objektivu Nikon S 35/1,8: Modře jsou vyznačeny asférické členy, žlutě prvky ED. Zaostřovací prstenec pro ruční ostření a jediný mechanický přepínač ručního/automatického ostření. Chod velmi širokého zaostřovacího prstence je jemný a plynulý. Sice mu mimo ručního ostření můžete přiřadit v menu fotoaparátu i jiné funkce (clonové číslo, korekce EV, ISO), ale vzhledem k jeho šířce a odporu na něm budete mít stále druhou ruku a představa, že jemným pootočením budu měnit ISO nebo clonové číslo - často nechtěně - vezme brzy za své a rádi se vrátíte k továrnímu nastavení - zaostřování. U objektivů, které mají prstence dva (druhý je většinou úzký), to smysl již dává, zde moc ne. Z příslušenství opět nelze opomenout obal na svačinu, který zůstane trčet v krabici. Možná by v tomto ohledu mohl Nikon zašilhat k Sigmě - v Číně by mu jistě něco takového ušili za pár dolarů. Naštěstí nefotí sáček, ale objektiv. Ovšem kdyby nikon nahradil sáček (kam se hrabe na staré pytlíky se šňůrkou) třeba vyšívaným Nikon-kapesníkem, bylo by to praktičtější. Objektiv není vybaven optickou stabilizací, spoléhá na stabilizaci v těle fotoaparátu (smůla pro majitele Z 50). Ruční ostření je velmi jemné a variabilní (což nepotěší při natáčení videa). Když otočíte při ostření z bodu A do bodu B prstencem ostření pomalu, bude zaostřeno v bodě B na jinou vzdálenost, než když prstencem ostření otočíte do stejného místa rychle. Videotvůrci by jistě přivítali možnost přepnout objektiv na lineární ostření - ovšem na druhou stranu se při přeostřování prakticky nemění zvětšení záběru (pouze cca 3%). Samotné ostření je poměrně rychlé a přesné a takřka neslyšné - navíc se při ostření (prováděnému 2 krokovými motorky) během ostření nepohybuje přední ani zadní člen, což velmi omezuje možnost "nasátí" prachu do objektivu. Přesto lze asi doporučit pro video externí mikrofon, v tichu by ostření mohlo být v záběru slyšitelné. Pokud ostříte ručně, možná vám nebude vyhovovat, že při vypnutí a opětovném zapnutí fotoaparátu se zaostření vrátí do jakési výchozí polohy (toto je nemilá vlastnost všech Z objektivů) a musíte zaostřit ručně znovu. Pokud tedy máte např. u teleobjektivů předostřeno na hnízdo a jen čekáte, až přiletí ptáček, nesmíte fotoaparát vypnout, jen jej nechat "usnout". Tady by si firmware "zetek" zasloužil asi vylepšení, občas je to otravné. Samozřejmostí je pak utěsnění proti vlhkosti, antireflexní vrstvy atd. a výhodná může být v některých případech i zaostřovací vzdálenost již od 20 cm.
Podívejme se na MTF křivky:
Reálné hodnoty zjištěné měřícím zařízením Imatest konkrétního kusu objektivu (jiné výrobní číslo než zde testovaný): Pro srovnání ještě graf ostrosti objektivu Nikon 20 mm f/1,8 G ED Je celkem zřejmé, že nové "zetko" je na clonovém čísle 1,8 stejně ostré, jako "F" verze na clonovém čísle 4, což je hodně velký pokrok! Jeho hodnoty jej řadí do klubu nejostřejších objektivů - alespoň, pokud se týká středu obrazu, v rozích ten pokrok moc nepoznáte. Nejostřejší snímky jak ve středu tak v celé ploše byste měli získat na clonovém čísle 4. Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUICK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D. Fotografováno z ruky, bez stativu se zapnutou stabilizací. Výřez 1:1 odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!! Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 95% kvalita.
Závěr: Z hlediska ostrosti na stejné ohniskové vzdálenosti je na clonovém čísle 2.8 o trochu ostřejší v rozích než Nikon Z 14-24/2,8 S. Pokud není ostrost vaším fetišem a světelnost 1.8 nutností, tak jen kvůli ostrosti si tento objektiv kupovat nemusíte. A pokud vám stačí světelnost 4, tak objektiv Z 14-30/4 S je také výborně ostrý. Sečteno: pokud vlastníte některý ze jmenovaných objektivů, tak z hlediska ostrosti na tom budete na srovnatelných světelnostech a ohniskových vzdálenost prakticky stejně. Ano, tento objektiv je trochu ostřejší v rozích a krajích, ale poznáte to na skutečně velkých zvětšeních (= hodně velkých fotografiích). A pochybuji, že nějaký krajinář bude fotit na clonové číslo 1.8 krajinu :) Takže zbývají reportáže, ale tam zase je málokdy požadavek na ostrost v celé ploše obrazu. Tak musíme tu zásadní přednost hledat ještě jinde.
Závěr: Podání neostrého pozadí je velmi, velmi příjemné, bez výrazných struktur, měkké. Neostré popředí je poněkud nervózní, zvláště, pokud obsahuje jemné struktury. U bodových světelných zdrojů jsou nějaké struktury patrné, zvláště opět v neostrém popředí. Na to, že má objektiv 3 asférické členy (které mají většinou na svědomí různé neduhy bokehu), je výsledek velmi dobrý a určitě lepší než u Z 14-24/2,8 (zdvojené kontury) a Z 14-30/4 S. Potěšující je minimální čočkovité zkreslení na okrajích, takže z tohoto hlediska dobrý objektiv na fotografování hvězd. Malý tip, který není z mé hlavy pro fotografování hvězd aneb jak docílit, aby i zobrazení hvězd na okrajích bylo kulaté: zaostřete (samozřejmě ručně) na nějakou jasnou hvězdu na okraji (či v rohu) obrazového pole. Poté zkontrolujte, zda je ostrý i střed snímku a exponujte. Poté by i hvězdy v rozích obrazového pole měly být zobrazeny jako kruhové body bez zkreslení. Nezkoušel jsem, ale prý to funguje.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Automatické odstranění aberace provedeno v programu Nikon Capture NX-D s úrovní Lateral i Axial "50". První výřez v pořadí - bez odstranění aberace, druhý výřez s odstraněním aberace.
Závěr: Záměrně jsem na nejnižší clonové číslo pořizoval takové fotografie proti světlu, kde jsem aberaci očekával - ovšem na mnoha marně. A i na těch fotografiích, kde jsem ji našel, se mi ji podařilo téměř beze zbytku odstranit. Od clonového čísla 4 výše zmizí zcela. Není to sice nějaký excelentní výsledek, ale dá se s tím asi dobře žít. Nikon Z 24/1,8 S je na tom podle mého názoru s aberací trochu lépe.
Závěr: Ostření je samozřejmě velmi přesné (jak ruční, tak automatické). Rychlost ostření je v pořádku, ta vás asi omezovat u objektivu této ohniskové vzdálenosti nebude.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, takže není co hodnotit. Majitelé Nikonů Z 50 mají smůlu - ale u takto širokých ohnisek není zrovna stabilizace většinou nezbytná. Škoda, že není přepínač stabilizace umístěn i na objektivu a je třeba lézt do menu.
Závěr: Vynikající výsledky - ať je světelný zdroj uprostřed, v rohu či na úplném okraji snímku, přítomnost odlesků je naprosto minimální, pokud vůbec nějaká. Žádný závoj, žádný úbytek kontrastu, žádná neostrost - zkrátka vynikající od clonového čísla 1.8 do 16.
Závěr: automatická korekce si za cenu mírného ořezu obrazu poradí se zkreslením téměř dokonale, ale přesto mohou nastat případy, kdy kvůli zkreslení (protažení) okrajových částí obrazu nebude vhodná - např v případě, že se na okrajích budou nacházet lidé - zvláště dámy by mohly nést rozšíření svých postav nelibě. V programu Nikon Capture NX-D jde u tohoto objektivu automatickou korekci zkreslení vypnout, stejně jako u Z 14-24/2,8 S (u objektivu Z 14-30/4 S v programu Capture NX-D vypnout nejde).
V programu Capture NX-D vypadá vinětace při vypnutí korekce takto - šedivý rámeček kolem obrázku ukazuje úroveň šedé uprostřed. V ideálním případě by neměl být rámeček kolem obrázku viditelný.
Po zapnutí automatické korekce vinětace v programu Capture NX-D vypadá takto:
Závěr: Ano, bez korekce výrazná na cloně 1.8, viditelná do clonového čísla 5,6. Pokud nemá být součástí výtvarného záměru fotografa, tak zapnutí korekce v programu Nikon Capture NX-D tento problém řeší téměř dokonale.
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací. Závěr testu + výborná odolnost proti odleskům (i bez sluneční clony)
- velikost, cena Koupit - nekoupit (loupit - neloupit)? Zde samozřejmě záleží na tom, zda již nějaké objektivy této ohniskové vzdálenosti vlastníte. Nejste majiteli žádného objektivu této ohniskové vzdálenosti? Potom si rozhodně (pokud nejsou
peníze prioritou) pořiďte nějaký objektiv "Z" série od Nikonu. Otázkou je,
který. Pokud se budeme pohybovat v linii Z objektivů, potom zde jsou dvě
alternativy, které tuto ohniskovou vzdálenost obsahují: Vlastníte již nějakou "dvacítku"? Pokud je to Nikon AF-S 20mm f1.8G ED, tak nemusíte zase tak moc spěchat s výměnou. To je dobrý objektiv. Nedosahuje ostrosti zde testovaného objektivu, má trochu horší odolnost proti odleskům, má menší kontrast a jeho bokeh také dosahuje kvalit zde testovaného objektivu. Ale přes FTZ adaptér je na "Z" velmi dobře použitelný. Jste-li vlastníkem objektivu Sigma 20mm f1.4 Art, tak vězte, že zde testovaný objektiv má zhruba poloviční hmotnost - Sigma platí hmotnostní daň za svou světelnost. Také nemůžete použít standardní závitové filtry, musíte se obejít bez odolnosti proti nepřízni počasí a s FTZ konvertorem je to na "zetku" tak trochu obluda. Ale pokud vám vyhovuje, můžete ji používat nadále - i když ke změně bych viděl více důvodů nebo u objektivu Nikon AF-S 20mm f1:8 G. Zkrátka, pokud jste milovníkem objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností, rozhodně koupí této dvacítky nešlápnete vedle, těžko si můžete koupit v této cenové kategorii něco lepšího. --- Objektiv k testu zapůjčila foto a
video půjčovna
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|