Test objektivu Nikon Z 20/1,8 S
na Nikonu Z 7

 

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.

15. 03. 2021

V době psaní tohoto testu jsou na trhu následující objektivy s pevným ohniskem: S 20, 24, 35, 50, a 85 mm, všechny se světelností 1,8 a všechny jsou nejen vzhledem podobné, ale mají naprosto stejné ovládací prvky a pokud jich máte v brašně či ve skříni více, musíte si přečíst jejich označení, abyste si vybrali ten správný:

Objektiv k testu zapůjčil

Když se podíváme na plány Nikonu ze 14. října 2020, nenajdeme žádný objektiv s pevným ohniskem se světelností 1,4. Možná se dočkáme avizované druhé 85 s touto světelností (2023-dočkali jsme se 1.2). Také žádná pevná 135, 200 či 300 v dohledu, jen Mikro 105 mm.

Je velmi nepravděpodobné, že bychom se v roce 2021 setkali s nějakým větším množstvím "Z" objektivů, což souvisí nejen s koronavirem, ale také se stále klesajícím fotografickým trhem a s tím související restrukturalizací firmy Nikon a převáděním výroby z Japonska do zemí s levnější pracovní sílou (tento objektiv je Made in China).

Můžete si všimnout, že objektiv je ze všech výše uvedených objektivů nejdelší (průměr mají všechny zhruba stejný).

 Technické parametry

Typ

Bajonet Nikon Z

Formát

FX/kinofilm

Ohnisková vzdálenost

20 mm

Světelnost

f/1,8

Nejvyšší clonové číslo

f/16

Konstrukce objektivu

14 čoček / 11 členů (včetně 3 optických členů ze skla ED, 3 asférických optických členů a optických členů s antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat)

Obrazový úhel

Formát FX: 94 °, formát DX: 70 °

Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

0,20 m od obrazové roviny

Největší měřítko zobrazení

0,19x

Počet lamel clony

9 (kruhový otvor clony)

Rozsah clony

f/1,8 až 16

Vrstvy

Nano Crystal Coat, ARNEO

Průměr filtrového závitu

77 mm (P = 0,75 mm)

Průměr × délka (od dosedací plochy upevňovacího bajonetu)

Přibližně 84,5 mm, 108,5 mm (vzdálenost od dosedací plochy bajonetu)

Hmotnost

Cca 505 g

Automatické zaostřování

Ano

Vnitřní zaostřování

Ano

Zaostřování

Automatické, manuální

Dodávané příslušenství

Krytka objektivu LC-77B (přední), krytka objektivu LF-N1 (zadní), sluneční clona HB-95, pouzdro na objektiv CL-C1


Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu.

 Stav na trhu

Dvacítka není zrovna pro objektivy s pevným ohniskem tak rozšířený druh, jako třeba 24 mm. Je to taková trochu specialitka pro fajnšmekry a musíte dobře vědět, proč si pevnou dvacítku pořídit a proč vám nebude stačit třeba Z 14-30/4 S nebo Z 14-24/2,8 S nebo Z 24/1,8 S nebo některá z levnějších "F" variant.

Objektivů s touto pevnou ohniskovou vzdáleností je na trhu jako šafránu (bez nároků na úplnost, ceny se mohou u jednotlivých prodejců lišit - navíc bývají různé akce, zvláště u Tamronu, kdy jsou objektivy výrazně levnější):

Oficiální označení objektivu Světelnost Hmotnost g Filtr mm Cena

Nikon 20 mm f/2,8 AF NIKKOR D

2,8

270

62

17.990,-

Nikon 20 mm f/1,8 G ED

1,8

355

77

21.990,-

Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art

1,4

950

---

24.700,-

Nikon Z 20 mm f/1,8 S

1,8

505

77

30.990,-

Samozřejmě je nutné pro všechny objektivy s výjimkou zde testovaného použít na "Z" fotoaparátech FTZ adaptér.

Jak vidíte ze seznamu objektivů (vypouštím objektivy s pouze manuálním ostřením), je nové "zetko" jednoznačně nejdražší.

Je nutné se v souvislosti s pořízením objektivů s pevným ohniskem také zamyslet na tím, proč si je fotografové pořizují. Většinou kvůli následujícím vlastnostem:
- světelnost
- bokeh aneb podání neostrého pozadí
- ostrost
- odolnost na protisvětlo (méně optických prvků = většinou méně odlesků a závojů)
- geometrické zkreslení, které bývá menší než u objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností.

 Mechanické provedení a příslušenství

Zde mohu pouze opakovat to, co je napsáno u objektivu Nikon S 35/1,8: Modře jsou vyznačeny asférické členy, žlutě prvky ED. Zaostřovací prstenec pro ruční ostření a jediný mechanický přepínač ručního/automatického ostření. Chod velmi širokého zaostřovacího prstence je jemný a plynulý. Sice mu mimo ručního ostření můžete přiřadit v menu fotoaparátu i jiné funkce (clonové číslo, korekce EV, ISO), ale vzhledem k jeho šířce a odporu na něm budete mít stále druhou ruku a představa, že jemným pootočením budu měnit ISO nebo clonové číslo - často nechtěně - vezme brzy za své a rádi se vrátíte k továrnímu nastavení - zaostřování. U objektivů, které mají prstence dva (druhý je většinou úzký), to smysl již dává, zde moc ne. Z příslušenství opět nelze opomenout obal na svačinu, který zůstane trčet v krabici. Možná by v tomto ohledu mohl Nikon zašilhat k Sigmě - v Číně by mu jistě něco takového ušili za pár dolarů. Naštěstí nefotí sáček, ale objektiv. Ovšem kdyby nikon nahradil sáček (kam se hrabe na staré pytlíky se šňůrkou) třeba vyšívaným Nikon-kapesníkem, bylo by to praktičtější. Objektiv není vybaven optickou stabilizací, spoléhá na stabilizaci v těle fotoaparátu (smůla pro majitele Z 50). Ruční ostření je velmi jemné a variabilní (což nepotěší při natáčení videa). Když otočíte při ostření z bodu A do bodu B prstencem ostření pomalu, bude zaostřeno v bodě B na jinou vzdálenost, než když prstencem ostření otočíte do stejného místa rychle. Videotvůrci by jistě přivítali možnost přepnout objektiv na lineární ostření - ovšem na druhou stranu se při přeostřování prakticky nemění zvětšení záběru (pouze cca 3%). Samotné ostření je poměrně rychlé a přesné a takřka neslyšné - navíc se při ostření (prováděnému 2 krokovými motorky) během ostření nepohybuje přední ani zadní člen, což velmi omezuje možnost "nasátí" prachu do objektivu. Přesto lze asi doporučit pro video externí mikrofon, v tichu by ostření mohlo být v záběru slyšitelné.

Pokud ostříte ručně, možná vám nebude vyhovovat, že při vypnutí a opětovném zapnutí fotoaparátu se zaostření vrátí do jakési výchozí polohy (toto je nemilá vlastnost všech Z objektivů) a musíte zaostřit ručně znovu. Pokud tedy máte např. u teleobjektivů předostřeno na hnízdo a jen čekáte, až přiletí ptáček, nesmíte fotoaparát vypnout, jen jej nechat "usnout". Tady by si firmware "zetek" zasloužil asi vylepšení, občas je to otravné.

Samozřejmostí je pak utěsnění proti vlhkosti, antireflexní vrstvy atd. a výhodná může být v některých případech i zaostřovací vzdálenost již od 20 cm.

 Kresba - ostrost objektivu

Podívejme se na MTF křivky:

Nikon Z 20 mm f/1,8 S

Nikon 20 mm f/1,8 G ED

Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art

 
Samozřejmě musíme vzít v úvahu, že Sigma má světelnost 1.4, abychom byli spravedliví. V každém případě jsou vypočítané hodnoty podstatně lepší než u konkurentů a ještě o kousek příznivější než u stájového kolegy  Z 24/1,8 S . Pokud použijete tento objektiv na DX snímači (= Z50), dostanete úhel záběru odpovídající objektivu s ohniskem 35 mm a vzhledem k tomu, že ostrost rohů snímků bude odpovídat hodnotám, které končí v grafech zhruba na hodně 12, bude obraz ostrý v celé ploše jako břitva :)

Reálné hodnoty zjištěné měřícím zařízením Imatest konkrétního kusu objektivu (jiné výrobní číslo než zde testovaný):

Pro srovnání ještě graf ostrosti objektivu Nikon 20 mm f/1,8 G ED

Je celkem zřejmé, že nové "zetko" je na clonovém čísle 1,8 stejně ostré, jako "F" verze na clonovém čísle 4, což je hodně velký pokrok! Jeho hodnoty jej řadí do klubu nejostřejších objektivů - alespoň, pokud se týká středu obrazu, v rozích ten pokrok moc nepoznáte. Nejostřejší snímky jak ve středu tak v celé ploše byste měli získat na clonovém čísle 4.

Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUICK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG  v programu Capture NX-D. Fotografováno z ruky, bez stativu se zapnutou stabilizací. Výřez 1:1 odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!!

Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 95% kvalita.

20 mm


Výřezy z rohů byly expozičně vyrovnány na střed obrazu pro lepší porovnání.

Clona

Plné rozlišení

levý horní roh

střed

pravý dolní roh

1.8
2.8
4.0
5.6
8.0
11.0
16.0

Pro doplnění ještě pár 100% výřezů ze snímků krajiny
Clonová čísla 1.8, 2.8, 4.0, 5.6 v pořadí levý horní roh, střed, pravý dolní roh

Clonová čísla 8.0, 11.0 v pořadí levý horní roh, střed, pravý dolní roh

Závěr: Z hlediska ostrosti na stejné ohniskové vzdálenosti je na clonovém čísle 2.8 o trochu ostřejší v rozích než Nikon Z 14-24/2,8 S. Pokud není ostrost vaším fetišem a světelnost 1.8 nutností, tak jen kvůli ostrosti si tento objektiv kupovat nemusíte. A pokud vám stačí světelnost 4, tak objektiv Z 14-30/4 S je také výborně ostrý. Sečteno: pokud vlastníte některý ze jmenovaných objektivů, tak z hlediska ostrosti na tom budete na srovnatelných světelnostech a ohniskových vzdálenost prakticky stejně. Ano, tento objektiv je trochu ostřejší v rozích a krajích, ale poznáte to na skutečně velkých zvětšeních (= hodně velkých fotografiích). A pochybuji, že nějaký krajinář bude fotit na clonové číslo 1.8 krajinu :) Takže zbývají reportáže, ale tam zase je málokdy požadavek na ostrost v celé ploše obrazu. Tak musíme tu zásadní přednost hledat ještě jinde.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Vlevo: neostré pozadí, vpravo: neostré popředí - výřezy z rohu snímku

Závěr: Podání neostrého pozadí je velmi, velmi příjemné, bez výrazných struktur, měkké. Neostré popředí je poněkud nervózní, zvláště, pokud obsahuje jemné struktury. U bodových světelných zdrojů jsou nějaké struktury patrné, zvláště opět v neostrém popředí. Na to, že má objektiv 3 asférické členy (které mají většinou na svědomí různé neduhy bokehu), je výsledek velmi dobrý a určitě lepší než u Z 14-24/2,8 (zdvojené kontury) a Z 14-30/4 S. Potěšující je minimální čočkovité zkreslení na okrajích, takže z tohoto hlediska dobrý objektiv na fotografování hvězd.

Malý tip, který není z mé hlavy pro fotografování hvězd aneb jak docílit, aby i zobrazení hvězd na okrajích bylo kulaté: zaostřete (samozřejmě ručně) na nějakou jasnou hvězdu na okraji (či v rohu) obrazového pole. Poté zkontrolujte, zda je ostrý i střed snímku a exponujte. Poté by i hvězdy v rozích obrazového pole měly být zobrazeny jako kruhové body bez zkreslení. Nezkoušel jsem, ale prý to funguje.

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech.

Automatické odstranění aberace provedeno v programu Nikon Capture NX-D s úrovní Lateral i Axial "50". První výřez v pořadí - bez odstranění aberace, druhý výřez s odstraněním aberace.

Úbytek aberace - 1.8, 2.8, 4.0

Závěr: Záměrně jsem na nejnižší clonové číslo pořizoval takové fotografie proti světlu, kde jsem aberaci očekával - ovšem na mnoha marně. A i na těch fotografiích, kde jsem ji našel, se mi ji podařilo téměř beze zbytku odstranit. Od clonového čísla 4 výše zmizí zcela. Není to sice nějaký excelentní výsledek, ale dá se s tím asi dobře žít. Nikon Z 24/1,8 S je na tom podle mého názoru s aberací trochu lépe.

 Rychlost a přesnost ostření

Závěr: Ostření je samozřejmě velmi přesné (jak ruční, tak automatické). Rychlost ostření je v pořádku, ta vás asi omezovat u objektivu této ohniskové vzdálenosti nebude.

 Stabilizace

Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, takže není co hodnotit. Majitelé Nikonů Z 50 mají smůlu - ale u takto širokých ohnisek není zrovna stabilizace většinou nezbytná. Škoda, že není přepínač stabilizace umístěn i na objektivu a je třeba lézt do menu.

 Odolnost na protisvětlo
Toto je asi to nejhorší, co jsem našel

 

Závěr: Vynikající výsledky - ať je světelný zdroj uprostřed, v rohu či na úplném okraji snímku, přítomnost odlesků je naprosto minimální, pokud vůbec nějaká. Žádný závoj, žádný úbytek kontrastu, žádná neostrost - zkrátka vynikající od clonového čísla 1.8 do 16.

 Zkreslení
Bez automatické korekce v Capture NX-D S automatickou korekcí v programu Capture NX-D

Na následujícím snímku je vidět, jak je automatická korekce prováděna - změny poznáte na zdvojených obrysech:

Závěr: automatická korekce si za cenu mírného ořezu obrazu poradí se zkreslením téměř dokonale, ale přesto mohou nastat případy, kdy kvůli zkreslení (protažení) okrajových částí obrazu nebude vhodná - např v případě, že se na okrajích budou nacházet lidé - zvláště dámy by mohly nést rozšíření svých postav nelibě. V programu Nikon Capture NX-D jde u tohoto objektivu automatickou korekci zkreslení vypnout, stejně jako u Z 14-24/2,8 S (u objektivu Z 14-30/4 S v programu Capture NX-D vypnout nejde).

Vinětace

V programu Capture NX-D vypadá vinětace při vypnutí korekce takto - šedivý rámeček kolem obrázku ukazuje úroveň šedé uprostřed. V ideálním případě by neměl být rámeček kolem obrázku viditelný.

Clonové číslo 1,8

Clonové číslo 2,8

Clonové číslo 4,0

Clonové číslo 5,6

Po zapnutí automatické korekce vinětace v programu Capture NX-D vypadá takto:

Clonové číslo 1,8

Clonové číslo 2,8

Dál pokračovat asi nemá smysl.

Závěr: Ano, bez korekce výrazná na cloně 1.8, viditelná do clonového čísla 5,6. Pokud nemá být součástí výtvarného záměru fotografa, tak zapnutí korekce v programu Nikon Capture NX-D tento problém řeší téměř dokonale.

 Běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG  v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.

Závěr testu

+ výborná odolnost proti odleskům (i bez sluneční clony)
+ vynikající ostrost ve středu snímku na všech clonách, na okrajích od clonového čísla 4
+ utěsněn proti prachu a vlhkosti
+ pěkné podání neostrých částí obrazu, což není u této ohniskové vzdálenost zdaleka samozřejmost
+ rychlé ostření
+ možnost použití normálního filtru


+- ostření není zcela bezhlučné a dokud tam bude motorek, tak asi nikdy nebude :)
+- nelineární průběh ručního ostření pro natáčení videa
+- vinětaci na nejnižších clonových číslech nelze prohlásit za neviditelnou ani za mírnou (jde korigovat)
+- aberace na nejnižších clonových číslech by mohla být nižší

- velikost, cena
- vzhledem k ceně by zkreslení objektivu i ostrost v okrajích na nejnižší clonách mohly být trochu lepší

Koupit - nekoupit (loupit - neloupit)?

Zde samozřejmě záleží na tom, zda již nějaké objektivy této ohniskové vzdálenosti vlastníte.

Nejste majiteli žádného objektivu této ohniskové vzdálenosti?

Potom si rozhodně (pokud nejsou peníze prioritou) pořiďte nějaký objektiv "Z" série od Nikonu. Otázkou je, který. Pokud se budeme pohybovat v linii Z objektivů, potom zde jsou dvě alternativy, které tuto ohniskovou vzdálenost obsahují:
- Nikon Z 14-30/4 S - je to můj miláček - malý, lehký, ostrý, ale světelnost má 4 a je za stejné peníze. Nemá tak hezký bokeh, je trochu méně ostrý, ale je mnohem univerzálnější a na cestování naprosto ideální.
- Nikon Z 14-24/2,8 S - stojí dvojnásobek co zde testovaných objektiv, nemá tak hezký bokeh, o rozměrech a hmotnosti nemluvě, ale může to být alternativa.

Vlastníte již nějakou "dvacítku"?

Pokud je to Nikon AF-S 20mm f1.8G ED, tak nemusíte zase tak moc spěchat s výměnou. To je dobrý objektiv. Nedosahuje ostrosti zde testovaného objektivu, má trochu horší odolnost proti odleskům, má menší kontrast a jeho bokeh také dosahuje kvalit zde testovaného objektivu. Ale přes FTZ adaptér je na "Z" velmi dobře použitelný.

Jste-li vlastníkem objektivu Sigma 20mm f1.4 Art, tak vězte, že zde testovaný objektiv má zhruba poloviční hmotnost - Sigma platí hmotnostní daň za svou světelnost. Také nemůžete použít standardní závitové filtry, musíte se obejít bez odolnosti proti nepřízni počasí a s FTZ konvertorem je to na "zetku" tak trochu obluda. Ale pokud vám vyhovuje, můžete ji používat nadále - i když ke změně bych viděl více důvodů nebo u objektivu Nikon AF-S 20mm f1:8 G.

Zkrátka, pokud jste milovníkem objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností, rozhodně koupí této dvacítky nešlápnete vedle, těžko si můžete koupit v této cenové kategorii něco lepšího.

---

Objektiv k testu zapůjčila foto a video půjčovna

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz