Test Nikkor Z DX 24/f1.7 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
24.04.2024 objektiv ohlášen 31.5.2023 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Doposud Nikon speciálně na DX snímače moc objektivů neudělal a byly to jen objektivy s proměnlivým ohniskem - "zoomy":
Zde testovaný objektiv s ohniskovou vzdáleností 24, která na DX snímači odpovídá úhlu záběru 36 mm na plnoformátových snímačích, je prvním objektivem na DX s pevnou ohniskovou vzdáleností. Snad jen Nikon ví, proč je světelnost objektivu 1.7 a nikoliv běžných 1.8. V praxi to ale žádný rozdíl nepředstavuje. Je to také první DX Z objektiv, který nemá stabilizaci.
Objektiv nějaké utěsnění má, ale samozřejmě nebude zcela stejné jako u objektivů řady "S".
9 čoček / 8 členů (včetně 2 asférických optických členů).
Při ostření se na objektivu nic nehýbe, ostření je vnitřní. Zaostřovací prstenec pro ruční ostření (či jinou navolenou funkci) je dostatečně široký, ruční ostření lze nastavit na lineární (lepší pro přeostřování ve videu) nebo dynamické. Hmotnost objektivu je velmi příznivá, protože je celý vnějšek objektivu včetně bajonetu plastový. Na objektivu nejsou žádné další ovládací prvky.
Zaujme jistě netradiční tvar sluneční clony (součást příslušenství), která má v sobě závit pro případné použití filtrů. Tato konstrukce má ovšem nedostatek - samotný filtr není proti bočnímu světlu potom vůbec chráněn, ale pokud vlastníte filtry na objektiv Nikon Z DX 16-50/3.5-6.3, můžete je použít i na tomto objektivu, průměr filtrového závitu je stejný. Je to takové dvojče objektivu Nikon Z 28/2.8. Pytlík na svačinu značky Nikon v příslušenství není. V objektivu je běžný krokový motor, ale ostření je velmi svižné.
Ovládání ostřícího prstence, kterému můžete přiřadit ve fotoaparátu i jiné obvyklé funkce jako ovládání clonového čísla či ISO nebo jeho funkci zcela vypnout, je velmi jemné a umožňuje preciní ruční ostření. Automatické ostření není v tichu zcela neslyšné, ale je velmi tiché.
Podívejme se na MTF křivky:
Stále platí - čím výše jsou křivky na grafu (kontrast) a čím blíže u sebe (astigmatismus), tím lépe. Pro srovnání MTF křivek jsem si vybral o třídu lepší objektiv Nikon Z 24/1.8 na plnoformátový snímač. Již z grafu je dobře vidět, že ostrost objektivu od středu do krajů poměrně rychle klesá, ale to u předpokládaného použití tohoto objektivu nemusí být vždy nutně zásadní vada na kráse. Zajímavé je, že nejvyšší clonové číslo, které můžete u tohoto objektivu nastavit, je 11 - bude to patrně kvůli difrakci, tj. neostrosti způsobené lomem světelných paprsků při průchodu hodně malou dírkou :) Ale vzhledem k žánru, pro který je tento objektiv hlavně určen, to asi nebude představovat velké omezení ve tvůrčích schopnostech fotografa. Fotoaparát Nikon Z9 (Zpracování v Nikon NX Studio: Picture CTRL STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control 21, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit bezeztrátová komprese, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Nikon NX Studio. Bezvětří pevný stativ. Výřez odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 87 x 130 cm!!! Nemám k dispozici fotoaparát s DX snímačem, proto nemají snímky 24 mil. bodů, ale 5392x3592 bodů, tj. cca 19 mil. bodů, ale to je pro účel tohoto testu zanedbatelné. Převod všech snímků v programu Nikon NX Studio z formátu RAW do JPG 100% kvalita. Závěr: Po mírném zvýšení clonového čísla se zvýší ostrost ve středu obrazového pole a od clonového čísla 4 výše se již významně nezmění - mimo clonového čísla 11, kdy začne být mírně patrná difrakce. Na levý horní roh má zvyšování clonového čísla zanedbatelný vliv, zatímco v pravém dolním rohu ostrost spíše klesá. Nemá více kusů na testy, abych to mohl prohlásit za vlastnost objektivu. Testovaný kousek asi nebude na 100% vycentrován. Ale co bychom chtěli za tu cenu? Asi to nebude objektiv pro velkoformátové fotografie krajin - a asi ani nechce být. Na snímcích je testován objektiv na velkou vzdálenost. Podle dalších snímků (některé jsou v galerii) se zdá, že na bližší vzdálenost se ostrost trochu zhorší, ale je to jak kdy, takže bych se z toho neodvážil udělat nějaký paušální závěr - snímky máte v galerii na konci testu.
Asi opravdu nebudeme od tohoto typu objektivu čekat žádné zázraky, byť Nikon označuje bokeh tohoto objektivu za jednu z jeho hlavních předností. Závěr: Řečeno tak nějak celkově, opravdu to není špatné. Musíte si zkrátka trochu hlídat odstup hlavního objektu od pozadí - čím větší, tím to bude lepší a také se vyhnout odleskům. Ale zase mi tak trochu připadá, že tento objektiv má takový svůj vlastní rukopis, který mi místy trochu připomíná "starosklíčka", což je patrně dáno jeho jednodušší konstrukcí a sedmilamelovou clonou.
Aberace,
pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se většinou nevíce na
nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě
většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě
odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na
chromovaných předmětech. Po zapnutí automatické korekce si s aberací program docela dobře poradí: Ano, budou existovat případy - jako výše uvedený odlesk slunce na vodní hladině, kde si s aberací automatické odstraňování neporadí a bude nutný ruční zásah: Závěr: Ano, rozhodně ji nelze označit za zanedbatelnou, navíc se zvyšujícími se clonovými čísly nejeví u některých snímků zase tak moc velkou ochotu zmizet. Ovšem na tuto cenovou kategorii objektivu je to výsledek velmi dobrý, ne každý bude dělat s tím objektivem metrové zvětšeniny a navíc ji lze většinou velmi dobře odstranit - pokud fotografujete do formátu JPG, bude odstraňována automaticky. Mimochodem - je obdobná jako u Nikonu 24/1.8 S.
Nejblíže můžete zaostřit na 18 cm, poměr zvětšení 0.19x. Závěr: Slušný výkon.
V přesnosti není žádný problém, rychlost ostření je velmi dobrá (při hmotnosti čoček a krátké ostřící dráze by bylo velmi divné, kdyby tomu bylo jinak). Při větší změně zaostřené vzdálenosti si můžete všimnout, že se mírně mění zarámování obrazu - to vás může zajímat při točení videa. Závěr: V přesnosti zaostření žádný problém samozřejmě není. Pokud se týká rychlosti, není to sice žádný blesk, ale ve většině fotografických disciplín vás zdržovat opravdu nebude.
Objektiv není vybaven stabilizací. Závěr: Bez stabilizace, ale asi to nebude v této kategorii a účelu použití podstatné.
Závěr: Považuji to za velmi dobrý výsledek. Více snímků proti slunci v galerii.
Vypnuta automatická korekce vinětace, clonové číslo 1.7: Závěr: Objektivy vykazuje bez korekcí mírné poduškovité zkreslení, které lze však v editoru (i automaticky), velmi dobře odstranit - jako vždy za cenu mírného ořezu obrazu, tj. jeho opravu a přepočet.
Takto by vypadala vinětace s vypnutou korekcí v program Nikon NX Studio - u tohoto objektivu ji lze v editoru vypnout.
Na zmenšených snímcích to vždy vypadá hůře než ve skutečnosti, zvláště, když vypnete automatické odstraňování vinětace.
Závěr: Ano, tento objektiv výrazně vinětuje na nejnižších clonových číslech, ten zbytek jde nějak celkem dobře přežít. Pokud ovšem provedete v programu Nikon Studio NX korekci, stane se vinětace i na nejnižším clonovém čísle v běžném snímku prakticky neznatelnou. A některé snímky jsou hezčí, když tam vinětaci necháte.
Nelze použít.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v Nikon NX Studio, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je ZAPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení a vinětace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z9.
V hodnocení objektivu je zohledněn poměr cena/výkon.
+ základní utěsnění proti stříkající vodě
(do deště ne nen ne!) + hmotnost a rozměry
+ při koupi dostanete k objektivu i sluneční clonu :) + cena + světelnost
+- plastový bajonet +- odolnost v protisvětle, ale předčila mé očekávání. V létě přímo proti prudkému slunci by testování patrně dopadlo trochu hůře
- pro dobrou ostrost v celé ploše obrazu je nutné zvýšit clonové číslo alespoň na 5.6 - nižší odolnost proti odleskům - nemá žádné další ovládací prvky na objektivu - ale potřebuje je? - nemá stabilizaci
Řadu obrazových vlastností má tento objektiv podobných s objektivem Viltrox 23/1.4 DX. Ale jeho hmotnost a rozměry z něj dělají vítaného společníka na cesty a street fotografii. Díky své dobré světelnosti se uplatní i v horších světelných podmínkách. Ano, jeho ostrost nelze označit za excelentní, zvláště v okrajových částech obrazu a nízkých clonových číslech - ale možná právě tento nádech nedokonalosti dodává tomuto objektivu svůj charakter - milovníci "starosklíček" by mohli vyprávět. Stojí necelých 8.000,- Kč - a tuto hodnotu zcela určitě má. Akorát si mohl Nikon s tímto trpaslíkem trochu více pospíšit a udělat radost majitelům fotoaparátů s DX snímači o pár let dříve, než tuto díru na trhu začali využívat alternativní výrobci objektivů.
A napadá mne ještě jedna kacířská myšlenka - proč se omezovat na DX snímače? Proč jej nepoužít i na Nikonech s plnoformátovými snímači - třeba Z7, Z8 ? Objektiv Nikon Z 35/1,8 S stojí cca 23.000,- Kč a zase takový zázrak to není - a stále vám při použití tohoto objektivu zbyde skoro 20 mpx - a to je v řadě případů, zvláště pro reportáže, naprosto dostačující počet. Zkrátka se mi tento trpaslík zalíbil - možná právě proto, že mi snímky pořízené tímto objektivem nepřipadají tak "sterilně dokonalé". Díky své světelnosti je objektiv výborně použitelný i do interiérů s nedostatečným osvětlením.
Objektiv pro tento test mi zapůjčil Václav Machovec a touto cestou mu děkuji.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|