Tamron 70-180/2.8 Di III VC VXD G2 (A065Z) + porovnání s Nikon Z 70-180/2.8 Di III VXD TESTOVÁNÍ PROBÍHÁ - TEST NENÍ DOKONČEN !!!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.
Přehled objektivů
Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 07.10.2025 objektiv oznámen 07.10.2025 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Je již léta veřejným tajemstvím, že řadu objektivů pro Nikon vyrábí v rámci dlouhodobé spolupráce Tamron. Jako příklad můžeme z poslední doby jmenovat např. Nikon 28-75/2.8, jehož nástupcem je Tamron 28-75/2.8 G2 nebo Nikon 17-28/2.8, jehož nástupce je Tamron 16-30/2.8 G2. Takže se dalo tak trochu čekat, že se objeví i nástupce objektivu Nikon 70-180/2.8 pod značkou Tamron i pro Nikon Z. Akorát to trvalo dost dlouho, protože tento objektiv byl k dispozici již v době, kdy Nikon začal prodávat Nikon 70-180/2.8 G2 VXD a to ve verzi pro Sony - a to už jsou od srpna 2022 celé tři roky. Možná v té době nechtěl Nikon dělat konkurenci svému objektivu 70-200/2.8 S VR obdobným modelem od Tamronu, který bude mít stabilizaci též. Ale po třech letech zřejmě svůj přístup přehodnotil - nebo se chystá uvést na trh další generaci své 70-200/2.8 S VR, protože chystá verzi II jako u 24-70/2.8 S II? O důvodech můžeme jen spekulovat. Je zajímavé, že Tamron ustoupil od rozsahu ohnisek 70-200, který měl ještě u digitálních zrcadlovek - Tamron 70-200/2.8 G2 - a to byl a je pro digitální zrcadlovky stále velmi dobrý objektiv. Současně je zde testovaný Tamron druhým objektivem pro plnoformátové snímače pod značkou Tamron po objektivu Tamron 50-400/4.5-6.3 VC, který má optickou stabilizaci.
Nikon 70-180/2.8 Di III VXD Asférické členy, ED a Super ED Tamron 70-180/2.8 Di III VC VXD G2 Jak vidno, optická konstrukce je jiná než u první generace. Liší se ovšem nejen konstrukce, ale i vnější vzhled objektivu:
Na objektivu najdete 2 prstence pro: změnu ohniskové vzdálenosti a úzký prstenec pro ruční ostření. Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů. Další ovládací prvky: Proti objektivu Nikon Z 70-180/2.8 má navíc funkční přepínač CUSTOM 1-2-3 a funkční tlačítko - tlačítko může mít 3 funkce, podle toho, v jaké pozici se přepínač nachází - vzhledem k tomu, že na objektivu chybí přepínač ručního a automatického ostření, určitě si do jedné pozice navolíte na tlačítko tuto funkci (z menu fotoaparátu - tlačítko Fn - tam tuto funkci navolit nelze). K úpravě funkcí objektivu slouží program Tamron Lens Utility, kterým můžete nastavovat některé parametry objektivu přes USB-C kabel (není součástí balení objektivu), který připojujete přímo na USB-C zdířku objektivu přes mobil nebo počítač. Podrobný popis přesahuje rámec tohoto testu - základní popis najdete zde. Objektiv je stejně jako předchozí verze utěsněn proti povětrnostním vlivům včetně těsnění u bajonetu. Přepínač stabilizace bude hledat na objektivu marně, je třeba zapínat/vypínat tuto funkci na fotoaparátu. Sluneční clona, přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu. Tamron je o pár mm vyšší než Nikon, trochu štíhlejší a o 70g těžší - z praktického hlediska jsou rozměrově stejné. Tamron má trochu hlubší sluneční clonu - resp. velikost obou je stejná, ale u Tamronu je méně vykrojená po stranách - opět nic, co by mělo na fotografování nějaký velký vliv. Oba objektivy se při změně ohniskové vzdálenosti vysouvají o stejnou délku:
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Závěr:
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Tamron Nikon Sice jsou tam jemné rozdíly v okrajových částech obrazu - u Tamronu na okrajích jsou kočičí oči z jedné strany zploštělé, u Nikonu jsou více rovnoměrné. Ale vědu bych z toho vážně nedělal.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr:
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. U
Závěr:
Minimální zaostřovací vzdálenost je na 70 mm 0,30 m (1:2.6) a na 180 mm 0,85 m (1:4.7). To jsou prakticky stejné hodnoty jako u Nikonu, ten má 0,27 a 0,85 m. Ale poměr zvětšení je zvláště na ohniskové vzdálenosti 180 mm jiný:
Ostrost v celé ploše obrazu Tamron 70 mm f/8
Nikon 70 mm f/8 Závěr: Jak je vidno, oba objektivy mají na 180 mm zvětšení prakticky stejné, na 180 mm můžete fotografovat s Tamronem z přibližně stejné vzdálenosti s podstatně větším zvětšením - ale o ostrosti obrazu v celé ploše si můžete nechat u obou objektivů jen zdát, zvláště na nižších clonových číslech. Na hmyz typu včelka uprostřed snímku to asi nevadí, ale makroobjektiv není ani jeden.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Hlučnost: Přesnost: Dobrá, jak jinak. Objektiv není parfokální, tj. při změně ohniskové vzdálenosti se mění rovina ostření a je třeba zaostřit znovu - ostatně parfokálních objektivů je mezi zoomy jak šafránu. Závěr:
Objektiv je vybaven vlastní optickou stabilizací - odtud také zkratka "VC" v názvu objektivu. Na objektivu není přepínač této funkce - u plnoformátových bezzrcadlovek tak jejím vypnutím ve fotoaparátu patrně vypnete i stabilizaci v objektivu. U APS-C bezzrcadlovek Nikon, které nejsou vybaveny stabilizací snímače, přijde ovšem stabilizace i vzhledem k užšímu úhlu záběru 105 - 270 mm velmi vhod. Vzhledem k tomu že u APS-C není možná spolupráce stabilizace objektivu + stabilizace snímače a pracuje pouze stabilizace v objektivu, měla by být stabilizace méně účinná, ale při nasazení na Z50 II se mi účinek stabilizace ve srovnání se Z9 zdá stejný, což je dobrá zpráva. Celkově se mi ovšem zdá účinek stabilizace poněkud slabší, než např. při použití objektivu Nikon Z 70-200/2.8 VR S. Závěr: Je tam, funguje velmi dobře a majitelé fotoaparátů Nikon Z s APS-C snímači mohou jásat, protože zatím jediný cenově dostupnější teleobjektiv se stabilizací je Nikon Z 50-250/4.5-6.3 VR za cca 10.000,- Kč. Tamron má sice rozsah pouze do 180 mm (úhel záběru na APS-C bude odpovídat 270 mm), ale ve světelnosti 2.8! Malé snímače vzhledem k větší hustotě bodů na snímači - jsou menší - je náchylnější k šumu při zvyšování ISO a tak každá možnost snížení ISO je vítána.
U objektivu Nikon Z 70-180/2.8 jsem odolnost na protisvětlo označil za průměrnou, tedy žádný zázrak.
Podívejme se na porovnání obou objektivů v protisvětle (vyvážení bílé barvy nastaveno u obou na 5210K)
Závěr: Dalších ukázek asi není třeba. Tamron má lepší kontrast v protisvětle na obou ohniskových vzdálenostech a na krátkých ohniskových vzdálenostech odvádí jeho antireflexní vrstvy podstatně lepší práci - nedochází již k celkovému závoji celého snímku. Zajímavé je také odlišné barevné podání obou objektivů. Tuto disciplínu vyhrává rozhodně Tamron.
U objektivu Nikon Z 70-180/2.8 Di III VXD nelze v programu NX Studio korekci zkreslení vypnout, u Tamronu ji vypnout lze. Jakmile zapnete automatickou korekci i u objektivu Tamron, nelze poznat rozdíl mezi oběma objektivy. Závěr: Po korekci jsou oba objektivy stejné.
Vše na clonové číslo 2.8, vypnutá korekce vinětace.
Závěr: Zdá se, že vinětace Tamronu je na ohniskové vzdálenosti 70 mm větší než u Nikonu. Na ohniskové vzdálenosti 180 mm jsou výsledky z praktického pohledu srovnatelné. Ale vinětace i zkreslení jsou velmi dobře opravitelné vady v editoru, takže bych těmto parametrům velkou váhu nepřikládal.
Tamron možnost užití konvertoru u tohoto objektivu neuvádí, ale zadní čočka je u Tamronu výrazně blíže u bajonetu než je tomu u objektivu Nikon. U verze Tamronu pro Sony konvertory použít nejdou a proto odhaduji, že nepůjdou použít konvertory ani u Tamronu pro Nikon. V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.
Závěr: S největší pravděpodobností konvertor u tohoto Tamronu použít nepůjde, u Nikonu je to možné.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
Vydržte do ukončení testování
Objektiv k testu zapůjčil dovozce objektivů Tamron do ČR:
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|