|
Test Nikon Z DX MC 35/1.7
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Seznam doposud testovaných objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.
Přehled objektivů
Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 11/2025 objektiv oznámen 10/2025 ..... - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit. Firma Nikon nám doposud nadělila následující DX objektivy. Jak si můžete všimnout, většina je jich vybavena optickou stabilizací obrazu, což ovšem není případ nového DX 35/1.7 MC - ten stabilizaci nemá, stejně jako 24/1.7 DX. Ale zkratka MC v názvu objektivu nás odkazuje na "makro". Ono to pravé makro není - poměr zvětšení je 0,67:1 - ty skutečně pravé makroobjektivy mají poměr 1:1 - na FX snímače jmenujme namátkově Z 105/2.8 S MC VR nebo Tamron Z 90/2.8 Di III Macro VXD nebo Nikon Z MC 50/2.8. Ale k tomu se ještě dostaneme, zatím budeme buď předpokládat, že zvítězil marketing nad realitou nebo Nikon začal označovat slovem "makro" objektivy podle vzdálenosti přední čočky objektivu od fotografovanému objektu. V roce 2025 existují následující DX objektivy od Nikonu:
Z
12-28/3.5-5.6 DX PZ
VR
Existuje samozřejmě docela dost jiných DX objektivů
od jiných výrobců - Nikon např. prodal licenci na bajonet pro DX Sigmě -
Sigma 16/1.4 DC DN, Poměrně dost DX objektivů pro Nikon Z má i u nás velmi dobře známá firma Viltrox:
Viltrox 9/2.8 AF Číňani se s licencemi moc nepářou, tak existuje ještě řada výrobců DX objektivů na Nikon Z, ale jaksi takových "šedivých", což je třeba případ Laowa či Samyang a mnoho dalších, které jsou ovšem na českém trhu v drtivé většině nedostupné a musíte si je objednat v zahraničí. Zde testovaný objektiv je po pevné 24 druhým pevným ohniskem v řadě Nikon DX objektivů a celkově třetím objektivem od Nikonu se zkratkou "MC" = makro. Na plnoformátové snímače již existují Nikon Z 50/2.8 MC a Z 105/2.8 MC VR. Úhlem záběru odpovídá DX 35 ohniskové vzdálenosti 52.5 mm pro plnoformátové snímače. Ale když se podíváme do repertoáru Sigmy a Viltroxu, zjistíme, že je zde již na trhu Sigma 30/1.4, Viltrox 33/1.4 a Viltrox 35/1.7. Myslím, že je to od Nikonu docela odvážný počin. Proč? Protože 35 mm je po přepočtu úhlu záběru 52 mm pro plnoformátové snímače. Spoustu fotografů uslyšíte říkat, že "50 je zkrátka základ" -ale málokdo s ní skutečně fotí. Klasická nikoní Z 50/1.8 S má to velké štěstí, že je to jeden z neostřejších objektivů vůbec s minimálním zkreslením. Osobně jej používám převážně na "technické" fotografie - třeba reprodukce obrazů. Tak uvidíme, zda si stejné renomé vybuduje i tato třicetpětka. Protože pochybuji o tom, že by si ji fotografové kupovali jen kvůli tomu, že má na sobě napsáno MC a může ostřit na kratší vzdálenost, než konkurence. Navíc je proti ostatním nejdražší - 11.500,- Kč.
Asférické členy, ED a Super ED Objektiv má 8 prvků v 7 skupinách - antireflexní vrstvy, povlakování tam nějaké bude. Je to malý a lehký plasťáček bez jakýchkoliv jiných ovládacích prvků mimo prstence pro ruční ostření. Žádné přepínače, žádný funkční kroužek. Zde se evidentně šetřilo jak se dalo. Ostatně i pouze jeden asférický ED člen tomu napovídá - měl by se starat o redukci chromatické aberace a zvýšení ostrosti objektivu. Bajonet je kovový - patrně to je jediná kovová součást objektivu, protože i závit na filtr je plastový. Pro automatické ostření je použít klasický krokový motor, ostření je samozřejmě vnitřní, to dnes už snad ani jinak nejde. Přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu - ale POZOR! Sluneční clona NENÍ součástí při koupi objektivu - je to HN-43 a můžete si ten kousek plastu dokoupit za nehorázných 579,- Kč! Třeba Číňan hodí na Aliexpress něco levnějšího :) Není to poprvé, co Nikon prodává objektiv bez sluneční clony - to je zkrátka prasárna - objektiv zase nestojí tak málo, aby sluneční clona nemohla být v balení, protože výrobně je to nula celá prd. Utěsnění proti prachu a stříkající vodě je přítomno
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Nastavení fotoaparátu pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9 pro FX
formát, Nikon Z50II pro DX formát, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT OFF, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace (Z5OII žádnou nemá), stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm u FX formátu, 88 x 132 cm u DX formátu. K porovnání nemám k dispozici žádný jiný odpovídající DX objektiv a tak jsem nakonec alespoň pro orientační porovnání vybral objektiv na plnoformát - Nikon Z 35/1.4. Oslovil jsem jednoho z prodejců objektivů Viltrox (firma Film-technika) se žádostí o zapůjčení objektivu Viltrox 35/1.7 AF - ale ani se nenamáhali mi odpovědět na email - a stalo se mi to již podruhé. Emailová adresa je přitom označena jako "spolupráce". Pokud bych si snad chtěl koupit nějaký objektiv, tak od nich při tomto přístupu ani náhodou. Ale všechny testovací snímky ostrosti jsou prováděny v posledních letech na stejném místě za přibližně stejných podmínek, takže si ostrost můžete porovnat s jinými testy. Při porovnání následujících snímků je třeba mít na paměti, že je porovnáván objektiv DX s objektivem na FX (plnoformát). U FX objektivu se pro snímek využije na DX snímači pouze jeho středová část - bližší viz. článek FX a DX objektivy. Ale pokud by někomu nevadilo, že FX 35/1.4 není "makro", smíří se s tím, že objektiv je trochu větší a těžší, tak by to mohla být alternativa, byť o 5 až 6.000 dražší (dle prodejce) - ale zase má lepší světelnost.
Závěr: S přihlédnutím k ceně objektivu a výše uvedenému - velmi dobrá.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 132 x 88 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Originály snímků máte v tabulce níže - všechny snímky jsou pořízeny na clonové číslo 1.7 a zaostřovací bod je umístěn do různé vzdálenosti - od cca 1 do 3 metrů.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Tohle žádná hitparáda není. Pokud chcete skutečně "krémový" bokeh, tak jej získáte pouze ve dvou případech: buď budete fotit makro, kde bude velmi malá hloubka ostrosti nebo se nebudou v pozadí nacházet objekty s výraznější strukturou. Ony totiž makroobjektivy nebývají přeborníky v podaní neostrého pozadí mimo makrosnímků. Takže vybrat si jej jako "portrétní" sklo jen díky vysoké světelnosti bych si asi rozmyslel. Ale někomu se může líbit - já to nejsem.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Tento objektiv patří do skupiny objektivů, u kterých při zvyšování clonového čísla aberace rychle mizí, zpravidla již kolem clonového čísla 4. Následující snímky jsou s vypnutou korekcí aberace:
Aberace se vyskytuje u tohoto objektivu hlavně mimo pásmo ostrosti a na nejnižších clonových číslech - a mimo pásmo ostrosti se také nejhůře odstraňuje. Musí ovšem jít o dost extrémní případy, na běžných fotografiích se nevyskytuje ani na nejnižších clonových číslech. Lidově řečeno, ta "zelená" v neostrých částech se odstraňuje špatně. Závěr: Projevuje se silněji pouze na nejnižších clonových číslech v extrémních případech v přímém protisvětle a kolem clonového čísla 4 prakticky i v těchto případech zmizí. Takže řekněme - lepší průměr. V praxi není moc případů, kdy fotografujete s clonovým číslem 1.7 proti slunci.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 160 mm od roviny snímače, tedy asi 7 cm od přední čočky objektivu. To už chce hodně šikmé světlo, abyste si fotoaparátem s objektivem nestínili fotografovanou předlohu a také hodně líný hmyz, který velmi špatně vidí, aby neutekl. Navíc zvětšení je 1:0.67, nikoliv 1:1 - takže objekt o velikosti 1 cm bude na snímači zobrazen ve velikosti 6,7 mm. To je takové pseudomakro a označení "makro" si tento objektiv ve smyslu skutečného makra asi nezaslouží. Ale Nikon to vysvětluje šalamounským způsobem: "Jeho největší zvětšení 0,67× je ekvivalentní měřítku zobrazení v životní velikosti 1:1 u kinofilmu a formátu FX." Budiž, matematicky má pravdu, ale... Nicméně, lze s ním pořídit skutečně detailní snímky. V této souvislosti je ovšem třeba zmínit, že již při zaostřené vzdálenosti cca 2 metry klesne světelnost na 1.8 a při minimální zaostřené vzdálenosti je již 3.2. Stejným způsobem se ovšem chovají prakticky všechny makro-objektivy. Do hledáčku se mi tak tentokrát má oblíbená krabička sirek nevešla celá.
Rozhodně nemohu doporučit fotit makro způsobem, který naznačuje propagační snímek Nikonu s následujícím textem "můžete držet fotoaparát jednou rukou a druhou rukou současně upravovat umístění objektu." Ano, to samozřejmě můžete - také si předem můžete dát 5 panáků a stát na jedné noze.
Závěr: I na clonové číslo 3.2 jsou fotografie velmi ostré a při dodržení kolmosti předlohy vůči fotoaparátu mohou být po mírném zaclonění ostré v celé ploše obrazu. Snad jedinou nevýhodou je, že objekt je při minimální zaostřené vzdálenosti vzdálen jen cca 7 cm od přední čočky objektivu - s tím je třeba počítat. P.S: Kdysi jsme byli ve výrobě sirek velmoc a do Indie jsme je ve velkém vyváželi (Solo Sušice) - dnes je dovážíme :)
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Ostřící motor STM nepatří svou rychlostí k vrcholu současného technického vývoje, ale ostření je celkem rychlé, pokud nebudete chtít přeostřovat z 10 cm na nekonečno. Hlučnost: Bez výhrad - relativně tiché. Přesnost: Bez výhrad, kdyby tomu bylo jinak, bylo by to divné :)
Clonové číslo 1.8, bodové ostření, AF-C:
Závěr: V dané kategorii velmi dobré, objektiv má minimální změnu úhlu záběru při změně zaostřené vzdálenosti (focus breathing).
Objektiv žádnou nemá, škoda. Závěr: Není
Následující snímky jsou pořízeny přímo proti slunci na clonové číslo 1.7:
Jak si můžete všimnout, nedochází ve snímku k žádnému závoji ani zásadnímu úbytku kontrastu - u snímků je vypnuto odstraňování aberace - ostatně jako u všech v tomto testu. Toto je velmi dobrý výsledek.
Následující snímky jsou pořízeny na clonové číslo 14:
To nejhorší, co můžete objektivu provést, je skrýt část slunce v protisvětle za tmavou hranu nějakého objektu - a to fotografie výše nadmíru splňuje. Žádné horší odlesky už vás nepotkají
Závěr: K velkému nadšení není důvod - sice dochází v protisvětle k minimální ztrátě kontrastu u nejnižších clonových čísel, ovšem odlesky bodových zdrojů světla při vyšších clonových číslech mohou zasáhnout dost výrazně i do ostatních částí obrazu. Takže na jedné straně pochvala a na druhé mírné rozpaky. Podle mých zkušeností je na vině právě konstrukce objektivu - makroobjektivy toto dělají dost často.
Dobrou zprávou pro každý objektiv je, když jde korekce zkreslení v programu Nikon NX Studio vypnout, což u tohoto objektivu lze. Znamená to, že můžete vidět i zkreslení snímku bez korekce, aniž by to ve vás vyvolalo nelibý pocit z toho, že programátor odvedl lepší práci než konstruktér. Následující snímek je pořízen s vypnutou korekcí zkreslení a zapnutou korekcí vinětace. Zkreslení je prakticky neviditelné.
Závěr: Vyníkající výsledek - při mírném zvýšení clonového čísla si můžete klidně troufnout na reprodukce plochých předloh (mapy, obrazy atd.).
Při zaostření na "nekonečno" je vinětace patrná. Při zaostření na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost vinětace prakticky zmizí. Každopádně musíme pochválit objektiv za dokonalé "vycentrování" čoček. Závěr: Z vinětace nemá dnes smysl dělat problém, editor si sním velmi dobře poradí, když by vadila. Kdyby byla vinětace "brutální", mohl by při zesvětlování rohů zvláště při vyšších hodnotách ISO vylézt v rozích šum - ale to není případ tohoto objektivu.
Nelze použít. V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.
Fotoaparát Nikon Z50II, zpracování
v Nikon Studio NX. Všechny testovací snímky si můžete pohodlně prohlédnout i na www.zonerama.com
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+ dobrá ostrost + utěsnění proti prachu a stříkající vodě + možnost "makro" snímků + velikost, hmotnost + minimální zkreslení + světelnost + dobrá odolnost na protisvětlo na nízkých clonových číslech
+- aberace +- vinětace
- výraznější odlesky v protisvětle na vyšších clonových číslech
Pokud uvažujete o koupi objektivu hlavně pro makrosnímky, kupte si nějaký makroobjektiv s vyšší ohniskovou vzdáleností, ať nemusíte mít strach, že si umažete přední čočku - třeba velmi dobrý objektiv Tamron Z 90 nebo Nikon Z 105/2.8 S - sice si připlatíte, ale bude se vám fotit lépe. Makro funkci u tohoto objektivu chápu jako bonus navíc k tomu, když chcete úhlem záběru pevnou padesátku s vysokou světelností. Jako portrétní objektiv jej nemohu s klidným svědomím doporučit mimo ateliér. Pokud nebude objekt dostatečně blízko a pozadí bude kontrastní či členité, bude neostré pozadí velmi "neklidné".
Je to dobrý reportážní objektiv s vysokou světelností, dobrou ostrostí a možností pořídit i dobré snímky na blízkou vzdálenost.
Za zapůjčení objektivu k testu děkuji firmě Nikon ČR
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||